حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۶ فروردین ۲۲, سه‌شنبه

«سلبریتی»ها دردسر تازه سهامداران «سفره انقلاب»!

در هفته اول روی کار آمدن حسن روحانی، بازگشایی نهاد دولت ساخته «خانه سینما» به عنوان «سمبل جامعه مدنی» با بزرگنمایی گسترده جناح اعتدال و کارگزاران تبلیغاتی آن همراه شد. 












در پی اعتراض نیروهای اصلاح طلب به ثبت نام گسترده هنرپیشه‌ها و ورزشکاران و خیریه‌چی‌ها در انتخابات شورای شهر، بد نیست این هشت نکته را مرور کنیم:
1-کارکرد «سلبریتی» و «خیریه» در کشورهایی که باندهای قدرت نسخه اقتصاد «نولیبرال»را اجرا می‌کنند و تحت لوای «خصوصی‌سازی» به «غارت منابع عمومی» مشغول‌اند، تنها در فرآیند «پولشویی» محسوس است، اما در ایران آنها کارکردی سیاسی نیز پیدا کردند. 
2-در هفته اول روی کار آمدن حسن روحانی، بازگشایی نهاد دولت ساخته «خانه سینما» به عنوان «سمبل جامعه مدنی» با بزرگنمایی گسترده جناح اعتدال و کارگزاران تبلیغاتی آن همراه شد. 
3-همزمان با تقلیل جامعه مدنی به «خانه سینما»، موج بی‌سابقه ای از راه اندازی «خیریه»های متکی بر چهره‌های سینمایی و ورزشی نیز به راه افتاد. 
4-تمرکز بر «خانه سینما» و «خیریه» حکایت از اتکای گفتار اعتدال به «جامعه مدنی»ای داشت که نه نمادی از مطالبات «صنفی» گروه‌های اجتماعی باشد و نه بازتابی از مطالبات «سیاسی»، بلکه تنها کاریکاتوری از آنها را بازنمایی کند.
5-در دوران اعتدال قرار بود همه آنچه که در دوران اصلاحات و البته نه به میانجی عناصر اصلاح‌طلب بلکه به واسطه نیروی آزاد شده از بطن جامعه ساخته شد و سپس در دوران سیاه احمدی نژاد ویران گشت، به شکلی «جعلی»، «باسمه‌ای»، «قابل کنترل»، «بی‌خطر» و «متکی بر پول و باندبازی» بازسازی شود. به این معنا اگر منظور از «جامعه‌مدنی» در دوران اصلاحات «جنبش دانشجویی» و «مطبوعات مستقل» بود (که البته آنها نیز از دل حذف غیرخودی‌ها قد کشیده بودند)، در دوران اعتدال قرار بود جای آنها را «سلبریتی‌ها»، «سینماگران»، «فعالان خیریه» و «مطبوعات زرد» بگیرند. «کلک مرغابی»ای که باند رقیب اعتدال نیز با آن موافق بود چون هم جای خالی جامعه مدنی‌ را به شکلی «بی‌خطر» و «جعلی» پر می‌کرد و هم گوش به فرمان و پولکی بود.
6- بها دادن و «خرج کردن» منابع ملی به پای «سلبریتی»ها و «خیریه»ها، خرید جوایز بین‌المللی برای آنها، دستور به رسانه‌های داخلی (از روزنامه‌های مثلا سیاسی گرفته تا مجلات قطور شبه تئوریک) و لابی با رسانه‌های خارج از کشور برای «مردمی»، «خیرخواه» و «مهم» جلوه دادن آنها در طی سال‌های اخیر بی‌وقفه ادامه داشته و کماکان ادامه دارد.
7-بارزترین نشانه اتکاء و «همزیستی متقابل» جناح اعتدال و سلبریتی‌ها و «خیریه»ها را می‌توان در تبلیغ سازمانیافته «لیست امید»، «ماستمالی» ماجرای «گورخوابی» توسط نامه‌نگاری‌های اصغر فرهادی، راه‌اندازی کمپین‌های جعلی «نجات دریاچه ارومیه با ارسال یک پیامک به شماره 30004070»، «دیوار مهربانی»، «عکس سلفی با کودکان کار» و...مشاهده کرد. 
8-سرمایه‌گذاری گستره اصلاح‌طلبان معتدل شده بر «سلبریتی»ها و جا زدن آنها به عنوان نماد «جامعه مدنی»، اکنون گریبان آنها را گرفته است. صف طویل ثبت نام «سلبریتی»ها و فعالان «خیریه» در انتخابات شوراها در کنار پولشویان و آقازاده‌هایی که همواره «اسپانسر»مالی خیریه‌ها و سلبریتی‌ها بوده‌اند و به میانجی نام آنها ثروت نامشروع خود را «پاک» جلوه داده‌اند، نشان می‌دهد که آنها رشد بادکنکی و دوپینگی خود را باور کرده و سهم‌شان از «سفره انقلاب» را می‌خواهند؛ چیزی که اصلاح طلبان را خشمگین کرده است و اینبار برخلاف همیشه می‌گویند «به سلبریتی‌ها و آقازاده‌ها رای ندهید!».
هر چند هنوز کسی فاطمه حسینیِ «لیست امید»، و ماجرای گنجاندن افخمی، ساعی،مختاباد و دانشور(خیریه مهرآفرن) را در فهرست‌های انتخاباتی مجلس و شورای شهر فراموش نکرده است، جز خود اصلاح‌طلبان اعتدالی.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج