حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ آذر ۹, یکشنبه

فیلم اجرای هیفا وهبی خواننده لبنانی با لباس نازک و سکسی که جهان عرب را تکان داد


اواسط ماه نوامبر هیفا وهبی خواننده لبنانی موسیقی پاپ در برنامه تلویزیونی زنده مسابقه استعدادهای موسیقی عربی، یک لباس بلند سیاه رنگ و چسبان بر تن داشت که دو بخش آن که از بالای کمر شروع می شد و پاهای او را می پوشاند بسیار نازک و بدن نما بود. پس از انتشار دو فیلم کوتاه از این برنامه روی شبکه یوتیوب بیش از دو میلیون نفر آن را تماشا کرده اند.








بی بی سی:لباسی که یک خواننده زن لبنانی در یک برنامه تلویزیونی پوشيده بود، در شبکه های اجتماعی جهان عرب و به خصوص در میان زنان واکنش های گسترده و تا حدی اعتراضی را برانگیخته است.
اواسط ماه نوامبر هیفا وهبی خواننده لبنانی موسیقی پاپ در برنامه تلویزیونی زنده مسابقه استعدادهای موسیقی عربی، یک لباس بلند سیاه رنگ و چسبان بر تن داشت که دو بخش آن که از بالای کمر شروع می شد و پاهای او را می پوشاند بسیار نازک و بدن نما بود. پس از انتشار دو فیلم کوتاه از این برنامه روی شبکه یوتیوب بیش از دو میلیون نفر آن را تماشا کرده اند.
ماجرا تا اینجا مثل هر داستان خبرساز دیگری است که در مورد برنامه های نمایشی و تلویزیونی دیگر ممکن است اتفاق بیافتد. اما شدت مباحثی که این موضوع در شبکه های اجتماعی به راه انداخت نشان می دهد که بحث در مورد لباس و کلا نحوه پوشش زنان در جهان عرب تا چه حد بحث برانگیز و در عین حال به شدت قطبی شده است.
بسیاری از واکنش ها در شبکه های اجتماعی به خصوص نظرات زنان در کشورهای مصر، اردن و عربستان سعودی از لباس این خواننده به شدت انتقاد آمیز است. صفتی که بیشتر از همه برای توصیف لباس او به کار برده شده "رسوایی" است. یکی از این افراد در شبکه یوتیوب نوشته است: "هنر مرز و محدودیت هایی دارد و هیفا از این خط عبور کرده است."














نظرات در مورد نحوه پوشش و لباس زنان در سطح جهان عرب بسیار متنوع است. مثلا در لبنان پوشیدن دامن کوتاه و یا بیکینی عجیب نیست اما در کشورهای سنتی و مذهبی تر مثل عربستان سعودی زنان تمام بدن و حتی صورت خود را با عبا و روبنده های سیاه می پوشانند. اما حتی در این جوامع سنتی زنان در محیط خانه و یا جمع های زنانه مدلهای لباس و آرایش ستاره های فیلم و موسیقی را تقلید می کنند.
هیفا وهبی قبلا نیز با لباس های خود جنجال به پا کرده است. یک زن مصری در شبکه توییتر نوشته است: "درست است که ما به نحوه لباس پوشیدن شرم آور او عادت کرده ایم، ولی نه دیگر تا این حد. این لباس او برای بینندگان یک شوک بود."
ولی همه کسانی که در این بحث شرکت کرده اند معتقد نیستند که لباس هیفا وهبی نامناسب و یا زننده بود. یک زن دیگر در یوتیوب نوشته است: "همه باید به نحوه لباس پوشیدن او عادت کرده باشند و علاوه بر این هر کسی آزاد است هر طور که می خواهد لباس بپوشد".
یک نفر دیگر هم در دفاع از این خواننده لبنانی نوشته است: "او نه اولین و نه آخرین کسی است که لباس بدن نما می پوشد و البته با آن لباس بسیار زیبا و جذاب بود."
دانا خیرالله که در لبنان بلاگی در مورد مد و شیوه زندگی منتشر می کند، معتقد است که دلیل اصلی سرو صدایی که به خاطر لباس این خواننده به پا شده یک تضاد و چالش دائمی در فرهنگ جهان عرب است. او می نویسد: "برخی فکر می کنند اگر زنی به این شکل لباس بپوشد فرهنگ ما اعراب را بد جلوه خواهد داد. اما چنین نظری دو رویی است. من دختران عربی را می بینم که در دیسکوها بسیار تحریک آمیز تر از این لباس می پوشند ولی کسی واکنشی نشان نمی دهد چون جلوی دوربین نیستند و در جایی منعکس نمی شود."
او در ادامه یادداشت خود می افزاید: "علاوه بر این باید به خاطر داشت که در این ماجرا یک عنصر مخصوص شبکه های اجتماعی هم دخالت دارد که آزار و تحقیر ستاره هاست."
هیفا وهبی در یک سوی این بحث و یا جدال فرهنگی در جهان عرب قرار دارد و گروه تندروی دولت اسلامی (داعش) نیز نماینده قطب متضاد است. برخی از اظهار نظرها به این تضاد شدید که جهان عرب امروزه با آن مواجه است اشاره کرده اند.
مردی در اظهار نظر خود در شبکه فیسبوک نوشته است: "این قبیل ستاره های زن عرب باید با گروه دولت اسلامی روبرو شوند."
کاربر دیگری با انتشار عکس یک مرد ریشو که تلفن موبایلی در دست دارد و با زیر نویس "الو .... گروه دولت اسلامی!!" به شوخی سعی کرده نشان دهد که ظاهرا این فرد در مورد لباس هیفا وهبی دارد به گروه داعش گزارش می دهد.
برخی از اظهارنظرها شباهت لباس این خواننده لبنانی را با عکس های یک هفته قبل کیم کارداشیان مقایسه کرده اند. عکس باسن این ستاره آمریکایی با هشتگ اینترنت را بشکنید توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد.
یک زن اردنی در همین رابطه در شبکه توییتر نوشته است: "در مقايسه با تلاش کیم کارداشیان برای درهم شکستن اینترنت، به نظر من لباس بدن نمای هیفا وهبی بسیار باحیا بود."
شبکه تلویزیونی مصری سی بی سی که برنامه مسابقه استعدادهای موسیقی عربی را پخش می کند به خاطر ظاهر شدن هیفا وهبی در اين برنامه با انتشار بیانیه ای عذرخواهی کرده است. خود خانم وهبی نحوه نورپردازی صحنه را مقصر دانسته و در توییت خود نوشته که لباس او در اصل بسیار پوشیده تر است "و از ظاهر لباسش تحت تاثیر نور شدید صحنه بسیار تعجب کرده است."





هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج