حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۶ اسفند ۲۷, یکشنبه

صحنه های سکسی در فیلم ها و تلویزیون چطور ساخته می شوند؟

و اما صحنه های سکسی. همون دقایق گرانبهایی که درست موقع اومدن پدر و مادرها به اتاق شروع میشن و ما رو زیر سوال می برن. سال هاست که صحنه های سکسی واقع بینانه و لذت بخشی با فیلم هایی از قبیل 9½ (1986)، Shame (2012) و صد البته Game of Thrones، به نمایشگرهامون راه پیدا کردن و همواره این سوال رو بر انگیختند که آیا واقعا توی اون صحنه های سکس می کنند؟









و اما صحنه های سکسی. همون دقایق گرانبهایی که درست موقع اومدن پدر و مادرها به اتاق شروع میشن و ما رو زیر سوال می برن.

سال هاست که صحنه های سکسی واقع بینانه و لذت بخشی با فیلم هایی از قبیل 9½ (1986)، Shame (2012) و صد البته Game of Thrones، به نمایشگرهامون راه پیدا کردن و همواره این سوال رو بر انگیختند که آیا واقعا توی اون صحنه های سکس می کنند؟




به همین دلیل من سراغ منبعی رفتم که میتونه تمام اسرار ریز و درشت انجام این صحنه های سکسی معروف، از انواع معاشرت و نزدیکی گرفته تا ترفندهای لاپوشونیشون، رو برامون شرح بده. اطلاعات این شخص در باره ی جریانات پشت صحنه ی فیلم ها، به تازگی و به دنبال درخواست مشاوره ی انلاین یکی از کاربران Reddit مبنی بر پیشنهاد شدن ایفای نقش در صحنه ای سکسی به دوست دخترش (یک بازیگر تازه وارد)، انتشار یافت.
منبع ما یک دستیار کارگردان در صنعت فیلمسازیه و کارش رو هم به خوبی بلده ولی بیاید اونو کاراکتری فرض کنیم که صحنه های سکسی فیلم Love Actually رو بدل کاری کرده!



درنهایت میریم سراغ جواب دادن به سوالاتی که عمریه ما رو درگیر خودشون کردن. چیزهایی مفیدی هم توی این بخش ذکر شده که به درد بازیگرای تازه کار میخوره و بنابرین خوندنش رو به اون دسته از افراد توصیه می کنیم.

خب یعنی واقعا اونا سکس می کنن؟اول از همه باید گفت که لخت شدن هردو بازیگر و کارکشیدن از آلت هاشون به هیچ عنوان ضروری نیست و کارگردانی که انجام شدن سکسی واقعی اصرار کنه، اساسا کارگردان نیست!




یعنی اندام های جنسی بازیگرا حتی لمس هم نمیشه؟عملا به جز پورن، فیلمی وجود نداره که صحنه ی ورود کیر به واژن رو نشون بده و حتی درصورت دیده شدنشونم، مطمئن باشید که چنین چیزی واقعا اتفاق نیفتاده؛ چراکه گزینه های زیادی برای حفظ پاکدامنی افراد پیش رو داریم و به همین دلیل هم لزومی به انجام حقیقی چنین چیزی نیست.
برای انجامش هم وسایلی وجود داره که بهش جوراب کیر و کلوچه میگیم. انتخاب اسم هاشونم اتفاقی نیست و دقیقا گویای عملکردشونه. کلوچه هایی رنگی و انعطاف پذیر که روی سینه ها و واژن کشیده میشن و عملکردی مشابه نوار بهداشتی هایی دارن که خانم ها موقع پریودی به کار کی گیرن. علاوه بر این، شورت هایی هم وجود دارند که به رنگ و شکل واژن هستند و بدین ترتیب عفتشون رو زیر سوال نمی برن! به همین دلیل هم مدعی هستم که انجام همچین کارهایی توی فیلم، به هیچ عنوان شرم آور نیست.

خود بازیگرا هم از نقش آفرینی توی صحنه های سکسی لذت میبرن؟!تا به امروز هیچ بازیگری رو ندیدم که از بازی کردن توی همچین صحنه های خوشحال باشه! هیچوقت! یعنی حتی شهوت پرست ترین بازیگرایی که به هیچ موجود زنده ای هم رحم نمیکنن، از انجام چنین کاری لذت نمی برن. بنابرین باید فهمیده باشین که اصلا کار جالبی نیست!




اگه یه وقت بازیگرای مرد جوگیر بشن چی؟ممکنه پیش خودتون فکر کنید که سوتی ندادن تو همچین موقعیتی واقعا کار سختیه. درحالیکه ماجرا کاملا برعکسه و سوتی دادن توی همچین موقعیتی به مراتب سخت تره. چون در شرایطی که بهتون گفته بشه که دقیقا چطوری دراز بکشین، 7 ساعتم بکوب جلوی دوربین باشین، از وقت ناهارم یک ساعتی گذشته باشه و غذاتون از دهن افتاده باشه، دماسنجم هوای اتاقی رو که توش مشغول به کار هستین بالاتر از 40 درجه نشون بده و بیشتر از 10 نفر آدم خسته هم معطل شما باشن تا توی همون اولین بار کارتون رو به درستی انجام بدین و بتونن برن پی زندگیشون، شرایط کاملا فرق میکنه. همه ی این ها در مورد بازیگر زن هم صادقه و هربار که واکنشی رو فراموش کنین، مجبور به انجام دوباره اش هستین. تازه این ها بدون به حساب آوردن زوایای مختلفی بود که باید همه ی کاراتون رو با لحاظ کردنش و به طور عینی تکرار کنید. پس باید نهایت تلاشتون رو به کار ببندید تا هیچ چیزی رو از یاد نبرید. در ضمن ممکنه صحنه ای رو اجرا کنید که لازم باشه به مرگ سگتون توی دوران ابتدایی فکر کنین و اشک بریزین!




چند نفر از اعضای سرصحنه منظره به طور زنده می بینن؟در صنعت فیلم چیزی به اسم صحنه ی بسته وجود داره. اگه دستیار کارگردانی روی صحنه باشه (یعنی همون من) که از مهارت کافی هم برخوردار باشه، اولین و آخرین نفر توی اون صحنه خواهد بود. به این معنی که تا اتمام اجرای بازیگر زن و مرد، دوربین و رخت نگهدار (برای آوردن ربدوشامبر ها بعد از تمومش شدن ضبط) تنها افراد حاضر و ناظر خواهند بود. صحنه هم تا زمانی که فیلم برداری از اون صحنه به پایان نرسیده و رخت نگهدار، لباس به دست وارد نشده به این صورت باقی میمونه و تنها بعد از پوشیدن ربدوشامبر هاست که بقیه ی اعضا میتونن بیان. بنابرین روال کار دقیقا به همین شکلیه که توضیح دادم و اگه کسی با این شرایط موافق نباشه، نمیتونه توی فیلم بازی کنه و در اصل بچه ی امل و احمقیه که سعی داره خودش رو بازیگر نشون بده!

در مورد شوهر یا همسر بازیگر چطور؟توی هر صحنه ای که تا به امروز بودم، پارتنر بازیگر پشت مونیتور بوده.



صحنه های سکسی، چقدر به بداهه های بازیگرا تکیه میکنه؟حتی نابلدترین کارگردان ها هم، شات لیستی برای صحنه های سکسی دارند. منتهی بازیگرا حق دارند که از 24 ساعت قبل از اجرا، یک کپی از اون لیست رو درخواست کرده و موافقتشون رو با شرایط مذکور اعلام کنند. چنین کاری برای کسب اطمینان از اینه که یهو فردا بازیگر خانم سر صحنه حاضر نشه و تازه بفهمه که میخوان یک شات نزدیک از کسش بگیرن! به هر حال این یک تجارته.




چند برداشت برای ضبط یک سکانس سکس لازمه؟در اکثر مواقع، این صحنه در بخش های مختلفی ضبط میشه تا به تدریج لخت بشن و نیازی به لخت بودن در تمام مدت ضبط سکانس نباشه. بنابرین در صورتی که موقع دخول، از کمر به بالا یا از حالات چهره فیلمبرداری بشه، حتی نیازی به در آوردن شلوار هم نیست و تنها در صورتی که فیلمبرداری از زوایایی مثل عقب صورت بگیره، از جوراب کیر و کلوچه استفاده میشه.



پس سریال های HBO چطور؟ آخه همشون خیلی طبیعی به نظر می رسن؟درکمال احترام باید بگم که HBO کمی با بقیه فرق داره؛ چراکه اونها موفق شدن، در طبیعی جلوه کردن چیزهایی که به تصویر میکشن، اسم و رسمی برای خودشون بهم بزنن. ضمن اینکه اونها از حرفه ای ترین افراد در این زمینه استفاده می کنند و این دقیقا همون سیاسیتیه که توسط کمپانی های بزرگی چون پیکسار و بی بی سی (مستند) دنبال میشه. بدین ترتیب اونها با لحاظ کردن انگیزه، سکانس، طرح و بسیاری از چیزهای دیگه، محصولی رو خلق می کنند که بنیانی صحنه به صحنه داره.
دوست ندارم که قلبتون رو بسکنم ولی باید بگم که اونچه در بسیاری از موارد مشاهده می کنید، ترکیبی از زاویه های مختلف دوربین، جایگیری بدن ها، هنرنمایی فوق العاده و صد البته جلوه های ویژه است. بنابرین اونها میتونن به راحتی رنگ و شکل پوست رو روی هرچیز دیگه ای شبیه سازی کنند. مخصوصا که سریالی مثل Game of Thrones نفراتی رو داره که صرفا روی جلوه های ویژه ی اون کار می کنن.

چه توصیه ای به بازیگرای تازه کاری دارید که میخوان اولین نقششون در صحنه ای سکسی رو ایفا کنن؟پرسیدن یا درخواست چیزی از عوامل تهیه، به هیچ عنوان بی ادبانه یا غیر حرفه ای نیست. پس نذارید این وسط حق کسی ضایع بشه. افراد زیادی در به فیلمبرداری یه صحنه دخیل هستن. بنابرین شک دارم که در صورت مستقل بودن فیلم هم بشه هرچیزی رو مثل روال هالیوود کنترل کرد و مطمئن شد که چیزی به جز دوربین اصلی در حال ضبط نیست. بنابرین احتمال بروز مشکلاتی از این دست وجود داره و باید اطمینان حاصل کنید که تنها موارد مربوط به فیلم ضبط میشن (با استفاده از شات لیست اولیه)؛ چراکه حتی اگر یک بازیگر مرد از نشون دادن کمر به پایین مشکل داشته باشه یا یک زن از لخت بودن خودش در کنار یک مرد برهنه و تظاهر کردن به سکس حس خوبی نداشته باشه، میتونن از اون فیلمبرداری کنن ولی نشونش ندن! فیلم سراسر دروغ و دغله. پس لازمه که بتونید از خودتون در برابر چنین سو استفاده هایی محافظت کنید. مخصوصا که همه ی این کارا توسط یه آدم روشن فکر نما و برای منفعت خودش انجام میشه ولی سعی میکنن که به هنرش ربطش بدن.
اینم از این یادداشت فوق العاده. امیدوارم که از خوندنش لذت کافی برده باشین.



هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج