حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۶ اسفند ۲۷, یکشنبه

درخواست سینماگران ایرانی برای رفع ممنوع الخروجی رسول‌اف

رسول اف به شش سال حبس محکوم شد اما مجازات زندان او در دادگاه تجدید نظر به یک سال کاهش داده شد.محمد رسول‌اف برنده چندین جایزه بین‌المللی شده که از جمله می توان به جایزه برای فیلم "دستنوشته ها نمی سوزند" اشاره کرد که درباره قتل های زنجیره ای روشنفکران در ایران است.پیش از این فیلمسازانی همچون جعفر پناهی و کیوان کریمی هم با احکام قضایی در ایران روبرو شده‌اند.تعدادی از کارگردان های مطرح سینمای ایران مانند بهرام بیضایی و محسن مخملباف هم به علت محدودیت ها، مدتها است که در خارج از ایران زندگی و فعالیت می‌کنند.







بیش از ۲۰۰ تن از چهره‌های سرشناس سینمای ایران در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، خواستار رفع ممنوع‌الخروجی محمد رسول‌اف، کارگردان ستایش شده سینمای ایران شدند.
در این نامه، رییس‌جمهور «پاسدار و ضامن اجرای قانون اساسی» خوانده شده و از او خواسته شده در راستای دفاع از اصل ۲۳ قانون اساسی و دفاع از آزادی‌های مدنی، به ممنوع‌الخروجی محمد رسول‌اف پایان دهد.
بر اساس اصل ۲۳ قانون اساسی، تفتیش عقاید در ایران ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای، «مورد تعرض و مواخذه» قرار داد.
اصفر فرهادی، داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، پوران درخشنده، مسعود کیمیایی، فاطمه معتمدآریا، هدیه تهرانی، لیلا حاتمی، علی مصفا، کیانوش عیاری، مانی حقیقی و مهناز افشار از جمله امضا کنندگان این نامه هستند. امضای گروه بزرگی از دیگر چهره‌های معروف و سرشناس سینمای ایران نیز در پای این نامه دیده می‌شود.
محمد رسول‌اف، کارگردان فیلم سینمایی «لرد» است که در جشنواره فیلم کن، جایزه نوعی‌نگاه را به دست آورد. گذرنامه این کارگردان روز ۲۵ شهریور در هنگام ورود به ایران توقیف شد و به گفته خودش در این مدت در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات بازجویی شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج