حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ آبان ۲۴, یکشنبه

باران کوثری و پگاه آهنگرانی از صدا و سیمای حکومت اسلامی ایران حذف شده اند

صدا و سیما در ادامه ممیزی‌های هنرمندان صحنه‌های حضور باران کوثری و پگاه آهنگرانی را از تیزر فیلم‌سینمایی «جامه‌دران» حذف کرد.این اتفاق در حالی رخ داد که این تیزر سینمایی یک روز پیش از اکران با نمایش تصاویر باران کوثری و پگاه آهنگرانی پخش شده بود و این دو بازیگر هیچ مشکلی برای حضور در عرصه هنری ندارند.





در تلگرام به کانال سه پنج بپیوندید تا از تازه‌ترین مطالب آن باخبر شوید:




صدا و سیما در ادامه ممیزی‌های هنرمندان صحنه‌های حضور باران کوثری و پگاه آهنگرانی را از تیزر فیلم‌سینمایی «جامه‌دران» حذف کرد.
این اتفاق در حالی رخ داد که این تیزر سینمایی یک روز پیش از اکران با نمایش تصاویر باران کوثری و پگاه آهنگرانی پخش شده بود و این دو بازیگر هیچ مشکلی برای حضور در عرصه هنری ندارند.
ماجرای حذف تصویر باران و پگاه به گزارش شرق از آن جا آغاز شد که  یک روز پس از آغاز اکران فیلم سینمایی «جامه‌دران»، به کارگردانی حمیدرضا قطبی و به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان، اسم و تصویر دو بازیگر اصلی این فیلم، پگاه آهنگرانی و باران کوثری، از تیزرهای تلویزیونی حذف شد.

 حمیدرضا قطبی، کارگردان این فیلم، درباره این اتفاق  گفته: «من باخبر نبودم که بناست چنین اتفاقی بیفتد و بعد که این اتفاق افتاد، تازه مطلع شدم، چون تلویزیون خودش تصویر این دو بازیگر را ممیزی کرده است. تیزرهای روز اول، کامل پخش شده و روز دوم تصویر و اسم پگاه آهنگرانی و باران کوثری از تیزرها حذف شده و ما درنهایت حیرت و تعجبیم. چون این دو بازیگر، هم چهره‌های سرشناسی هستند و هم مدام مشغول کارند یعنی مشکل ممنوع‌التصویری ندارند. ما حدود و ثغور تلویزیون را خودمان رعایت کردیم و تیزری به تلویزیون دادیم که روز اول هم پخش شد. اما اتفاق عجیبی است و ما منتظریم تا علت این ممیزی عنوان شود».قطبی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم بدون ممیزی، پروانه نمایش گرفته، می‌گوید: «هیچ بخشی از فیلم ممیزی نشد و فیلم همان‌طور که در فجر نمایش داده شد، پروانه نمایش گرفت.»


این کارگردان که در جشنواره فجر نیز توانست دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه را مشترکا با ناهید طباطبایی برای فیلم‌نامه «جامه‌دران» دریافت کند، از اتفاقی که افتاده نارضایتی کرده و گفته: « به نظر می‌رسد که  روز پنجشنبه مسئولان صداوسیما خواب‌نما شده و تیزرهای فیلم را ممیزی  و اسم و تصویر دو بازیگر را حذف کرده‌اند، درحالی‌که ما هنوز از چرایی این اتفاق بی‌اطلاعیم». با وجود بی‌اطلاعی این کارگردان از وضعیت ممیزی تیزر تلویزیونی فیلمش،  شنیده‌ها از داخل صدا و سیما مبنی بر این است که دلیل این ممیزی، پرونده‌های قضائی این دو بازیگر است که سبب شده تا در تلویزیون ممنوع‌التصویر باشند. توجیه غلطی که پیش از این هم مسئولان تلویزیون ملی ایران برای عدم نمایش تصویر بازیگران شناخته شده سینما و تئاتر به آن پناه برده‌اند. در میان این دو بازیگر پگاه آهنگرانی سال 88 به دلیل حضور در کمپین‌های انتخاباتی میرحسین موسوی و حمایتش از او و همچنین ساخت فیلم مستند ده‌نمکی‌ها درباره مسعود ده‌نمکی و همکاری‌اش با دویچه‌وله دستگیر و مدتی در زندان بود. او بعد از آزادی 18 ماه حبس تغریزی و ممنوع شدن از کار تصویری محکوم شد. محکومیتی که همزمان با آغاز دولت حسن روحانی به پایان رسید. هرچند که او پیش از بهار 92 نیز در فیلم دربند به کارگردانی پرویز شهبازی بازی کرده بود.

باران کوثری اما بدون هیچ پرونده قضایی باز در دولت محمود احمدی‌نژاد نمی‌توانست در سینما و تئاتر ایفای نقش کند. جرم نانوشته کوثری حمایتش از جنبش سبز و اصلاحات بود.  او در میانه بازی در یک نمایش به کارگردانی هومن سیدی بود که به حراست وزارت فرهنگ و ارشاد احضار شد و گفته شد که نمی‌تواند روی صحنه و جلوی دوربین بازی کند. او در گفتگویی  که بعد از پایان دوران محرومیتش از کارهای تصویری بود با یادآوری این احضار گفت که از آن فردی که به او این حکم را ابلاغ کرده بود خواست تا به صورت کتبی به او نشان دهند که ممنوعیت فعالیت دارد. نامه‌ای که هیچ‌گاه به دست او نرسید اما مشکلات زیادی را برایش به وجود آورد. بازی کوثری در نمایش خشکسالی و دروغ در شیراز باعث شد تا به بیلبوردهای آن حمله شود و اجازه اجرای این نمایش داده نشود. اما با روی کار آمدن دولت جدید مجوز حضور کوثری در سینما و تئاتر صادر شد. بازی او در فیلم کوچه بی‌نام برنده سیمرغ بلورین بلورین سی و سومین جشنواره فیلم فجر شد. کوثری که به تازگی از یک تصادف بسیار شدید و عمل جراحی بهبود یافته هفته گذشته با نمایش هم‌هوایی به کارگردانی افسانه ماهیان در پاریس به روی صحنه رفت.
این نخستین بار نیست که ممیزان صدا و سیمای دولتی ایران  به صلاح‌دید خودشان تصویر بازیگرانی که با تفکرات مدیرانش همراه نیستند را حذف می‌کنند. تصویر فاطمه معتمدآریا در شش سال گذشته به دلیل حضورش در فیلم تبلیغاتی میر حسین موسوی در تلویزیون نشان داده نشده است.


هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج