حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ مرداد ۳۱, جمعه

اندر حکایت مخالفت جمهوری اسلامی با دفن سیمین بهبهانی در امام زاده طاهر

قرار بود پیکر سیمین بهبهانی از منزلش تشییع بشه تا امامزاده طاهر در کرج. لینک ویکی پدیای امامزاده طاهر رو بخون تا بدونی چرا سیمین اصرار داشت اونجا دفن شود. و به شدت تاکید کرده بود که از جلوی تالار وحدت (تالار رودکی سابق) این حرکت برایش صورت نگیرد. چون در سال های اخیر، وقتی هنرمندی فوت شده، وزیر ارشاد و دیگر گماشتگان و روشنفکران خودفروش در مراسم تشییع از جلوی تالار وحدت حضور پیدا می کنند و سیمین بهبهانی که به شدت زن آزاده ای بود، نمی خواست این اتفاق هم برای پیکرش بیفتد.



قرار بود پیکر سیمین بهبهانی از منزلش تشییع بشه تا امامزاده طاهر در کرج. لینک ویکی پدیای امامزاده طاهر رو بخون تا بدونی چرا سیمین اصرار داشت اونجا دفن شود. و به شدت تاکید کرده بود که از جلوی تالار وحدت (تالار رودکی سابق) این حرکت برایش صورت نگیرد. چون در سال های اخیر، وقتی هنرمندی فوت شده، وزیر ارشاد و دیگر گماشتگان و روشنفکران خودفروش در مراسم تشییع از جلوی تالار وحدت حضور پیدا می کنند و سیمین بهبهانی که به شدت زن آزاده ای بود، نمی خواست این اتفاق هم برای پیکرش بیفتد.
اما  در این راستا جناب آقای دولت آبادی ، با یکی دو نفر دیگه آنقدر در این یکی دو روزه با بچه های سیمین صحبت کردن که نظر اونا رو عوض کردن. دولت آبادی یه بی شرف به معنای واقعی اه که خودش رو خیلی به این رژیم فروخته، منتها با ظاهری فریبنده و با کراوات!!


نکات لازم به توضیح در ارتبا با امام زاده طاهر کرج
1- امامزاده طاهر کرج، جزو معدود اماکن مثلن زیارتی هست که تقریبن 99 درصد بازدید کننده هایش برای زیارت به اونجا سر نمی زنن.
2- چندین سال پیش، امامزاده طاهر به عنوان محلی شناخته می شد که مدفن هنرمندان و نویسندگان و موزیسین ها بود. اما در سال های اخیر به عنوان یکی از مکان های تجمع مخالفین حکومت شناخته شده. حضور احمد شاملو یا محمد مختاری یا محمد جعفر پوینده یا هوشنگ گلشیری و… در این گورستان در سال های اخیر باعث بروز زد و خورد بین نیروهای رژیم و مخالفین حکومت شد.
4 – اطراف امامزاده طاهر در کرج، کاملن باز است و بنابراین کنترل جمعیت در این منطقه خیلی سخته.
3- از طرفی به خاطر موقعیت سوق الجیشی تالار وحدت، امکان تحت کنترل داشتن تمام فعالیت ها در این منطقه راحت تره. تالار، در یک خیابون نسبتن کم عرض در منطقه ای از مرکز تهران واقع شده.
5 – از حقه های حسن روحانی روباه بنفش استفاده از چهره های محبوب جامعه است که در دوره های قبل توسط دولت بایکوت شده بودن. نمونه اش استاد (!!) محمود دولت آبادی که برای گرفتن مجوز چاپ آخرین رمانش (کلنل)، خودش رو فروخت.
یادم می یاد سال های سال وقتی مردم می خواستند در عروسی یا مهمونی رسمی شرکت کنند، کراوات شون رو یواشکی می زدن و حتی المقدور از دیده شدن با کراوات در ملاعام پرهیز می کردن. حالا چطور شده که آقای دولت آبادی با کراوات و دستمال گردن در مراسم رسمی با حضور رئیس جمهور شرکت داره و علاوه بر این که در صف اول هم جلوس می کنه، مورد استقبال دولت مردان قرار می گیره؟؟؟؟
نکنه آخر اینکه سیمین بهبهانی زن آزاده ای بود که به خاطر شخصیت و فعالیت هاش، مورد احترام و توجه همه ی اقشار جامعه بود و این احتمال وجود داشت که در مراسم خاک سپاریش کنترل اوضاع از دست نیروهای امنیتی خارج بشه. پس به سرعت تالار وحدت به عنوان مبدا تشییع جنازه جایگزین منزل مسکونی سیمین شد و بهشت زهرا به عنوان گورستانی عمومی جایگزین امامزاده طاهر.
****************

امامزاده طاهر (کرج)

امامزاده طاهر نام امامزاده‌ای است واقع در شهر کرج که به خاطر گورستان همجوار آن که مدفن بسیاری از هنرمندان و روشنفکران است مشهور است.
این مکان در مسیر اتوبان کرج-قزوین بعد از پل مهرشهر واقع است. در قسمت شرقی شهرک دریا و شمال باغ سیب مهرشهر و در حریم شمالی راه‌آهن کرج – قزوین واقع شده و راه دسترسی به آن از حریم راه فرعی آزادراه می‌باشد. بخشی از بنای فوق متعلق به دوره صفویه و بخش دیگر آن مربوط به دوره معاصر است.
مساحت اراضی آن بالغ بر شش هکتار است که در آن ساختمان حرم، صحن، پارک و فضای سبز، پارک کودک، پارکینگ خودرو، قبرستان و وضوخانه و بلوار شمالی با آبنمایی زیبا احداث شده‌است. ساختمان قدیم بقعه به علت فرسودگی بنا و انفکاک دیوارها در سال ۷۴ تخریب و ساختمان جدید با طرحی زیبا و درمساحت ۱۴۰۰ متر مربع بنا گردیده که دارای یک گنبد خانه، دو شبستان زنانه و مردانه، دو رواق شمالی و جنوبی، دو گلدسته و یک ایوان الحاقی زیبا است. ضریح جدید در سال ۷۹ که به شکل سنتی ساخته شده نصب گردید. پارک و فضای بازی کودکان به مساحت شش هزار متر مربع در ضلع جنوبی حرم نمایی زیبا به آن بقعه بخشیده‌است.
گنبد بلند و نوساز و زیبایی دارد که مربوط به صحن و سرای امامزاده طاهر است. تاسیسات و بناهای قبلی امامزاده که کاملا تخریب شده بود توسط اداره اوقاف نوسازی شده‌است. مسئول امامزاده طاهر به نقل از اسناد و مدارک، نسبت امامزاده طاهر را به امام زین العابدین می‌داند ولی از سال دفن وی اظهار بی اطلاعی می‌کند.
امامزاده طاهر در محوطه بسیار وسیعی واقع شده و حیاط آن یکی از گورستان‌های پرجنب و جوش شهرستان کرج است و آوازه آن به واسطه شخصیت‌هایی است که در آن به خاک سپرده شده‌اند.

مشاهیر به‌خاک سپرده‌شده

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج