حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ مهر ۱۷, پنجشنبه

زیگفرید لنتس، نویسنده «سگ‌های آلمانی» درگذشت

زیگفرید لنتس، یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان پس از جنگ جهانی دوم، امروز، سه‌شنبه، ۱۵ مهر، ۷ اکتبر در ۸۸ سالگی درگذشت.


زیگفرید لنتس، یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان پس از جنگ جهانی دوم، امروز، سه‌شنبه، ۱۵ مهر، ۷ اکتبر در ۸۸ سالگی درگذشت.
SIEGLEN02
زیگفرید لنتس، نویسنده نام‌آشنای آلمانی درگذشت
«سگ‌های آلمانی» (۱۹۶۸)، «موزه وطن» (۱۹۷۸) از مهم‌ترین آثار زیگفرید لنتس به شمار می‌آید. او در «سگ‌های آلمانی» و بسیاری از داستان‌های کوتاهش روایتگر شکست انسان در برابر دیکتاتورها و احساس گناه از این شکست است.
زیگفرید لنتس ۱۷ مارس ۱۹۲۶ در شهر «الک» در لهستان متولد شد. پدر او کارمند گمرک بود. لنتس در ۱۷ سالگی به جنگ فراخوانده شد، در سال ۱۹۴۳ به اسارت ارتش بریتانیا درآمد، اما به زودی آزاد شد و به هامبورگ رفت. او پس از جنگ جهانی دوم ابتدا به روزنامه‌نگاری روی آورد، سپس به نویسندگی. نمایشنامه «وقت بی‌گناهی»‌اش با اقبال گسترده مواجه شد و او را به عنوان یک نویسنده سیاسی مطرح کرد. با انتشار «سگ‌های آلمانی» اما نام‌آور شد.
تنها اثری که از زیگفرید لنتس به فارسی ترجمه شده
تنها اثری که از زیگفرید لنتس به فارسی ترجمه شده
«سگ‌های آلمانی» در سال ۱۹۶۸، در اوج نهضت دانشجویی و ضدیت جوانان آزادیخواه با سلطه پدران‌شان انتشار پیدا کرد. این رمان روایتی است از دوستی دو نوجوان که به تدریج به دو راه مختلف می‌افتند: یکی به هنر روی می‌آورد و با فاشیسم مخالفت می‌کند، دیگری برای گذران زندگی در خدمت پلیس درمی‌آید. حوادث تاریخی اما به گونه‌ای رقم می‌خورد که مجبور می‌شود دوست دوران نوجوانی‌اش را تعقیب کند.
در چنین داستانی زیگفرید لنتس به مفاهیم اخلاقی مانند حد وظیفه‌شناسی و فرمانبرداری، سرسپردگی و احساس گناه، و توانایی انسان در شورش بر نظم مسلط می‌پردازد و درماندگی او را در رویارویی با قدرت نشان می‌دهد. نیویورک تایمز در زمان انتشار این رمان، از این اثر به عنوان یک اثر تمثیلی متفاوت درباره جنگ جهانی دوم و در نقد فاشیسم یاد کرد.
«سگ‌های آلمانی» فقط در آلمان بیش از ۷۰۰ هزار نسخه فروش رفته، در مدارس تدریس می‌شود و به چندین زبان هم ترجمه شده است.
در ایران اما این رمان ناشناخته مانده است. تنها رمانی که از زیگفرید لنتس به فارسی ترجمه شده رمانی است به نام «زنگ انشا». این رمان را حسن نقره‌چی ترجمه کرده و انتشارات نیلوفر در سال ۱۳۸۸ آن را منتشر کرده است.
زیگفرید لنتس از سال‌ها پیش بیمار بود و در خانه سالمندان در شهر هامبورگ در آلمان، در آسایش و رفاه سال‌های پایانی زندگی‌اش را گذراند.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج