حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۵, جمعه

بی‌.بی. کینگ، اسطوره موسیقی بلوز درگذشت

رایلی بی. کینگ معروف به بی.بی. کینگ نوازنده نامدار گیتار الکتریک در سبک بلوز که از او به‌عنوان «سلطان بلوز» یاد می‌شود، در سن ۸۹ سالگی در لاس وگاس آمریکا درگذشت.




رایلی بی. کینگ معروف به بی.بی. کینگ نوازنده نامدار گیتار الکتریک در سبک بلوز که از او به‌عنوان «سلطان بلوز» یاد می‌شود، در سن ۸۹ سالگی در لاس وگاس آمریکا درگذشت.

بی.بی. کینگ یکی از آخرین اسطوره‌های زنده موسیقی سبک بلوز بود و از پایان دهه ۴۰ میلادی در این سبک گیتار می‌نواخت

بی.بی. کینگ یکی از آخرین اسطوره‌های زنده موسیقی سبک بلوز بود و از پایان دهه ۴۰ میلادی در این سبک گیتار می‌نواخت
به‌گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا، پتی کینگ، دختر بی.بی. کینگ صبح روز جمعه ۱۵ ماه مه / ۲۵ اردیبهشت خبر داد که مرگ پدرش شامگاه پنج‌شنبه در بیمارستان رخ داده است.
بی.بی. کینگ در آغاز ماه مه جاری در پی مشکل کم شدن آب بدنش به بیمارستانی در لاس وگاس منتقل شده بود.
او یکی از آخرین اسطوره‌های زنده موسیقی سبک بلوز بود و از پایان دهه ۴۰ میلادی در این سبک گیتار می‌نواخت و تا پایان زندگی خود نیز در همین سبک باقی ماند.
بی.بی. کینگ، برنده ۱۷ جایزه گرمی، در طول دهه‌ها بیش از ۳۰۰ کنسرت برگزار کرد و شاید بتوان گفت که سبک تکنوازی گیتار او بیشترین تأثیر را بر موسیقی راک نیز گذاشت.
او برای اریک کلپتون، گیتاریست و خواننده مشهور راک و بلوز، یک مرجع بود. در سال ۱۹۶۹ با «رولینگ استونز»، از معروف‌ترین گروه‌های موسیقی راک همراهی کرد و ۲۰ سال بعد با گروه راک U2 کنسرت داد.

بی.‌بی. کینگ در کنار «بونو» از گروه U2
بی.‌بی. کینگ در کنار «بونو» از گروه U2


بی.بی. کینگ موفق شد در مدت فعالیت طولانی هنری‌اش موسیقی بلوز را به نسل‌های مختلف بشناساند.
کینگ از بیماری دیابت مزمن و ضعف زانوهایش رنج می‌برد و به همین دلیل مجبور بود نشسته گیتار بنوازد با این حال یک بار به شوخی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در سال ۲۰۰۷ گفت نام «بیماریِ» مهم‌تر «باز هم می‌خواهم [بنوازم]» است. او گفت: «آنقدر بنوازم تا دم مرگ!»
بی.بی. کینگ ۱۶ سپتامبر ۱۹۲۵ در روستای اتا بنا در میسیسیپی زاده شد. دوران کودکی خود را با خانواده خود پنبه‌چینی می‌کرد.
کینگ بخت آن را داشت تا در دوران نوجوانی توسط پسرخاله‌اش بوکا وایت، نوازنده نابینای گیتار، به نوازندگی علاقمند شود. وایت بیشترین تأثیر را بر کینگ گذاشت.
او سپس با هنرمندان سیاه‌پوستی همچون سانی بوی ویلیامسون، رابرت لاکوود جونیور و بابی «بلو» بلاند به‌طور منظم همکاری کرد و گروهی را به نام «برادوی» تشکیل داد.
در سال ۱۹۴۹ به‌عنوان دی‌جی با نام «بلوز بوی» (بی.بی) در رادیو فعالیت کرد و دو سال بعد با اجرای نخستین ترانه خود با نام Three O’Clock Blues رادیو را ترک کرد و با گیتار خود جاده‌ها را زیر پا گذاشت.
بی.‌بی. کینگ در دهه ۵۰ میلادی به شهرت محلی دست یافت و سپس با ترانه Sweet Sixteen در سال ۱۹۶۰ در آمریکا مشهور شد.


بی.‌بی. کینگ در دهه ۵۰ میلادی به شهرت محلی دست یافت
بی.‌بی. کینگ در دهه ۵۰ میلادی به شهرت محلی دست یافت


بین سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۵ در جشنواره نیوپورت شرکت کرد در سال ۱۹۶۷ در کنسرت مونتری بر روی پوستر برنامه در کنار جیمی هندریکس و اوتیس ردینگ قرار گرفت و نخستین حضور بین‌المللی‌اش در اروپا در سال ۱۹۶۸ و در ژاپن در سال ۱۹۷۱ بود.
با پیرتر شدن و وضعیت نامساعد سلامت‌اش از شمار کنسرت‌هایش نیز کاسته شد اما همچنان تا می‌توانست ادامه داد و حتی زمانی که بیش از ۸۰ سال سن داشت به روی صحنه می‌رفت. در سال ۲۰۱۴ او مجبور شد به دلیل خستگی هشت کنسرت خود در آمریکا را لغو کند.
با وجود زرق و برق کازینوهای لاس وگاس، بی.‌بی. کینگ هرگز ریشه خود را فراموش نکرد. شب قتل مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاهان آمریکا در ماه آوریل سال ۱۹۶۸، او بی‌درنگ کنسرتی با شاگردش بادی گای و جیمی هندریکس برگزار کرد. همچنین در اوایل دهه ۱۹۷۰، او یک سری از کنسرت‌های خود را در زندان‌ها اجرا کرد و در مارس ۱۹۷۲ با همراهی یک وکیل انجمنی برای دفاع از زندانیان تأسیس کرد.
افزون بر این‌ها، بی‌.بی. کینگ در سال ۲۰۰۶ « نشان افتخار آزادی ریاست‌جمهوری» آمریکا را دریافت کرد که ارزشمندترین جایزه شهروندی در آمریکا به‌شمار می‌رود.
کینگ تصویر مثبتی نیز از یک موزیسین بلوز به جای گذاشت، از مواد مخدر دور ماند، الکل ننوشید و با خشونت مخالف بود.
با مرگ بی‌.بی. کینگ یکی دیگر از «کینگ‌»های موسیقی بلوز که این سبک را زنده نگه داشتند، خاموش شد. پیش از او، فردی کینگ در سال ۱۹۷۶، آلبرت کینگ در سال ۱۹۹۲ و ارال کینگ در سال ۲۰۰۳ دیده از جهان فرو بستند. آن‌ها همه گیتارنواز بلوز بودند.


هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج