حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ مرداد ۲, پنجشنبه

جایزه «گلشیری» متوقف شد


جایزه ادبی گلشیری که یکی از معتبرترین جایزه های ادبی و مستقل ایران به شمار می رفت، در سال های گذشته با محدودیت های گوناگونی در انتخاب برنده و نیز برگزاری مراسم اهدای جوایز روبه رو بود.


بنیاد گلشیری از توقف برگزاری «جایزه ادبی هوشنگ گلشیری» خبر داد. این بنیاد اعلام کرد پس از برگزاری 13 دوره جایزه هوشنگ گلشیری، به این نتیجه رسیده که بهتر است برگزاری این جایزه را متوقف کند.
بنیاد گلشیری در متن این اطلاعیه آورده است:
«دوستان و دوستداران جایزه هوشنگ گلشیری
بیش از چهارده سال از گام اول برای تأسیس و برگزاری جایزه هوشنگ گلشیری می‌گذرد؛ یعنی از آن هفتمین روز پس از رفتنش که بر سر مزارش عهد کردیم جایزه‌ای به نامش پایه‌گذاری و به این ترتیب به یکی از آخرین خواسته‌های عمر پرثمر و سرشار از خلق و تلاش و تکاپویش برای اعتلای ادبیات داستانی ایران عمل کنیم و توانستیم سیزده دوره جایزه را به سرانجام برسانیم، آزمایش و خطاها و تغییر روش‌های‌مان برای غلبه بر مشکلات را همواره با همگان در میان گذاشتیم، چون هدف‌مان جز این نبود که جایزه‌ای باشد سالم و شفاف و چنین نیز بماند و سهمی در شکوفاتر شدن حیات ادبیات داستانی کشورمان برعهده بگیرد.
امروز اما به این نتیجه رسیده‌ایم که بهتر است در وضع کنونی آن نیرو و منابع اندکی را که برای بنیاد گلشیری باقی مانده وقف بخشی دیگر از هدف‌های مندرج در اساسنامه بنیاد کنیم که به دلیل مشغله نفس‌گیر جایزه تا حدی مغفول مانده است.
باید از همه آن‌ها که بی‌دریغ و بی‌چشم‌داشتی در برگزاری سیزده دوره جایزه که در این ملک و در شرایطی گاه طاقت‌فرسا تداومی است نظرگیر یاری‌مان دادند سپاسگزاری کنیم، به ویژه داوران و ارزیابان تمامی دوره‌ها، یاوران‌مان، و ناشران و داستان‌نویسان که آثارشان را در اختیارمان گذاشتند. باید در برابر اعتماد و حسن نیت مخاطبان این جایزه، و نیز آن‌ها که با ارزیابی و نقد صمیمانه و دلسوزانه‌شان راهنمای‌مان بودند، سر تعظیم فرود بیاوریم؛ ارج‌گذاری همان‌ها ما را نیرو بخشید که این همه سال به رغم همه دشواری‌ها به کار ادامه بدهیم.
اینک اما بر آن شده‌ایم تا تلاش‌های‌مان را معطوف به غنی‌تر کردن وب‌سایت بنیاد کنیم تا منابع مربوط به هوشنگ گلشیری را هرچه کامل‌تر در اختیار علاقه‌مندان این نسل و نسل‌های آینده قرار بدهیم. از دسترس‌پذیرکردن نوشته‌ها و مصاحبه‌ها و مقالاتی که در جهان مجازی در دسترس نیستند گرفته تا جمع آوردن و عرضه تصاویر و فیلم‌ها و صدای او و نیز آن‌چه در نقد و بررسی آثارش نوشته‌اند و خواندنش را مفید می‌دانیم. قصد داریم آرشیو مربوط به گلشیری را کامل کنیم و در این راه به یاری همه آن‌ها که یادگاری از گلشیری در اختیار دارند نیاز خواهیم داشت. پس نیازهای‌مان را و فراخوان‌مان را در وب سایت اعلام خواهیم کرد.
قصد داریم بخشی از وب سایت را نیز به نقد و نظر اختصاص دهیم و تلاش خواهیم کرد که این بخش چیزی به فضای مجازی در حوزه داستان‌نویسی اضافه کند. امیدواریم این بخش به کمک اهل فن آن قدر گسترش و عمق بیابد تا بتوان بر آن نام نشریه ادبی گذاشت. کم و کیف این صفحات و نحوه کار متعاقبا اعلام خواهد شد.
انتشار تک‌داستان‌های برگزیده چند دوره در مجموعه نقش که مدتی به تعویق افتاده بود نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
پس این سیزده دوره جایزه را که به همت و تلاش یاوران بنیاد و جایزه، دوستداران ادبیات و به ویژه داستان‌نویسی معاصر ایران برگزار شد چون خاطره‌ای در مجموع بسیار خوش در ذهن‌مان نگاه خواهیم داشت و به امید روزی خواهیم ماند که بتوانیم با جذب منابع و نیروی انسانی لازم به تمامی هدف‌هایی که خوش‌بینانه در اساسنامه بنیاد پیش‌بینی کرده بودیم جامه عمل بپوشانیم.
با احترام به همه شما
بنیاد فرهنگی - مطالعاتی هوشنگ گلشیری
تیرماه 1393»

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج