حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ مرداد ۳, جمعه

عکس های از مراسم بزرگداشت احمد شاملو که با دخالت نیروهای امنیتی نیمه کاره ماند

مراسم بزرگداشتی که برای احمد شاملو برگزار شد با دخالت نیروهای امنیتی نیمه کاره ماند.









ناصر زرافشان: جرمی به‌ جز شعر خواندن نداریم

چهاردهمین سالگرد درگذشت، احمد شاملو  با دخالت پلیس و حضور لباس شخصی‌ها نیمه‌کاره ماند. ساعتی قبل از برگزاری این سالگرد که از قبل اطلاع‌رسانی شده بود مأموران انتظامی و لباس شخصی‌ها در امام‌زاده طاهر کرج مستقر شدند و شروع به فیلم‌برداری و عکس برادری از کسانی کردند که به یاد و خاطره احمد شاملو امروز دوم مرداد، به دعوت کانون نویسندگان ایران در قبرستان امام‌زاده طاهر کرج دورهم جمع شده بودند. از طرف کانون نویسندگان ایران چهره های شناخته شده‌ای چون علی‌اشرف درویشان، ناصر زرافشان، فریبرز ریس دانا، رضا خندان مهابادی در این مراسم بزرگ‌داشت حاظر بودند.

کانون نویسندگان ایران - مراسم زنده یاد احمد شاملو
این مراسم یادبود با دخالت پلیس و نیروهای امنیتی نیمه کاره به پایان رسید. دکتر ناصر زرافشان که صحبت‌‌های خود را با یادی از مردم فلسطین آغاز کرد و گفت: «باید یاد کنیم از مردم فلسطین که دارند در خون و گلوله دست و پا می زنند». عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در کلامی به عنوان خاتمه این مراسم به طعنه خطاب به «فاتحان قلعه روسپیان» چنین گفت:
« کشور ما کشور آزادی است، در این هوای گرم خیلی‌ها به این گورستان آمده‌اند که شعر بخوانند. اما کانون را مجبور کرده‌اند که زودتر از وقت مقرر این جلسه را تمام کند. کانون ختم این جلسه را اعلام می‌کند با توجه به اینکه ما اینجا جرمی جز شعر خواندن نداریم.»

با این که هر سال نیروهای انتظامی و امنیتی تلاش بیشتری برای جلوگیری از برگزاری مراسم اعلام شده از طرف کانون نویسندگان ایران انجام می‌دهند با این وجود امسال نیز در مراسم بزرگداشت این شاعر مردمی، جمعیت زیادی در گورستان گرد هم آمده بودند.

کانون نویسندگان ایران - مراسم زنده یاد احمد شاملو (4)

آخر بازی

غافلان
هم سازند،
تنها توفان
كودكان ناهم گون مي زايد.
هم ساز
سايه سانان اند،
محتاط
در مرزهاي آفتاب
در هيأت زنده گان
مرده گان اند.

وينان دل به دريا افگنان اند،
به پاي دارنده ي آتش ها
زنده گاني
دوشادوش مرگ
پيشاپيش مرگ
هماره زنده از آن سپس كه با مرگ
و همواره بدان نام
كه زيسته بودند،
كه تباهي
از درگاه بلند خاطره شان
شرمسار و سرافكنده مي گذرد.

كاشفان چشمه
كاشفان فروتن شوكران
جوينده گان شادي
در مجري آتشفشان ها
شعبده بازان لبخند
در شبكلاه درد
با جاپايي ژرف تر از شادي
در گذرگاه پرنده گان.

در برابر تندر مي ايستند
خانه را روشن مي كنند،
و مي ميرند.
مراسم زنده یاد احمد شاملو

کانون نویسندگان ایران - مراسم زنده یاد احمد شاملو (2)


کانون نویسندگان ایران - مراسم زنده یاد احمد شاملو (5)
کانون نویسندگان ایران - مراسم زنده یاد احمد شاملو (6)کانون نویسندگان ایران - مراسم زنده یاد احمد شاملو (7)کانون نویسندگان ایران - مراسم زنده یاد احمد شاملو (8)کانون نویسندگان ایران - مراسم زنده یاد احمد شاملو (9)




هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج