حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ تیر ۱۳, جمعه

نگرانی ما عمیق‌تر از ساپورت‌پوشیدن زنان است

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همایش دلواپسین که چندی پیش در قم و تهران برگزار شد، گفته است: "ما هم نگرانیم، اما نگرانی ها متفاوت است. آنها نگران هستند که چرا حجاب اینگونه است و برخی از زنان ساپورت می پوشند، اما در مقابل، ما موافق اصلاح فضای فرهنگی جامعه هستیم."



علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همایش دلواپسین که چندی پیش در قم و تهران برگزار شد، گفته است: "ما هم نگرانیم، اما نگرانی ها متفاوت است. آنها نگران هستند که چرا حجاب اینگونه است و برخی از زنان ساپورت می پوشند، اما در مقابل، ما موافق اصلاح فضای فرهنگی جامعه هستیم."
آقای جنتی گفته که "نگرانی های ما عمیق تر از این حرف ها است. ما نگران آینده وضع اقتصادی و جوانان بیکار و ناتوان در امر ازدواج هستیم و معتقدیم همین مسائل، فساد اصلی است چون اگر فساد در جامعه زیاد شود، سن روسپی گری پایین می آید که آن هم به سبب فقر است."
هفته گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در مورد نحوه پوشش زنان ایران که در مجلس با نام "زنان ساپورت پوش" مطرح شد، از وزیر کشور انتقاد کردند و از سخنان او نیز قانع نشدند.
آقای جنتی که در همایش "ما دل آرامیم" حزب مردم سالاری سخنرانی می کرد، گفت:‌ "ما نگران سقوط اخلاقی جامعه هستیم که پس از ۳۵ سال به عنوان حکومت دینی و با داشتن ۵۰ شبکه ملی و استانی در رادیو و تلویزیون و دهها نشریه مدعی ارزش های اخلاقی، جامعه دچار دروغ پردازی است؛ اینها مایه نگرانی است."
او گفت: "یکی باید از این آقایان بپرسد شما در ۳۵ سال گذشته چه کار کرده اید که امروز وضعیت اینگونه است."

درباره روبوسی لیلا حاتمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات کنونی، حاشیه سازی علیه دولت است، گفت: "لیلا حاتمی با ظاهری پوشیده و مناسب در خارج از کشور غافلگیر می شود و با یک فرد ۸۶ ساله روبوسی می کند. با این حال، در داخل از من می پرسند که چرا این اتفاق افتاده است در حالی که نه من او را اعزام کرده ام و نه اینکه او کارمند دولت است. به جای اینکه افتخار کنند یک هنرمند ایرانی در یک جشنواره بین المللی به عنوان داور حضور دارد، بلافاصله تا یک خطایی می شود دنبال آن هستند که حواشی زیادی ایجاد کنند."
انتشار عکس خانم حاتمی، نخستین زن ایرانی عضو هیئت داوران جشنواره سینمایی کن در حال دست دادن و روبوسی با ژیل ژاکوب، رئیس این جشنواره، با انتقاد تند محافظه کاران در ایران روبه رو شده بود.
لیلا حاتمی در پی این اعتراض ها 
کلیک
در نامه ای بابت دست دادن و روبوسی با ژیل ژاکوب، رئیس سالخورده این جشنواره ابراز تاسف کرد.

'انقباض فرهنگی' در سال ۹۱

علی جنتی با بیان اینکه گوش دولت برای شنیدن صداهای مخالف باز است، گفت: "فضای انقباضی در کشور به حدی بود که بسیاری از فرهیختگان و هنرمندان ناامید از ابراز اندیشه خود بوده و با دستگاه های فرهنگی قهر کرده بودند و بسیاری از آنها حتی طی هشت سال گذشته، یک بار هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیامده بودند."
او گفت: "امسال در نمایشگاه کتاب به غیر از دو ناشر که آنها هم ممنوعیت از جانب دستگاه قضایی داشتند، تمامی ناشران بودند، این در حالی بود که در سال گذشته ۵۰ ناشر نمی توانستند در نمایشگاه شرکت کنند."
با این حال در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب اخباری از فشار بر برخی ناشران نمایشگاه و جمع‌آوری کتاب‌های‌آنان در رسانه‌های ایران انعکاس یافت. مسئولان نمایشگاه جمع‌آوری این کتاب‌ها و جلوگیری از ادامه توزیع آنها و تعطیلی برخی غرفه‌ها را مطابق با آیین‌نامه‌ نمایشگاه دانستند ولی ناشران می گفتند از ضوابط عدول نکرده اند.
بیشتر بخوانید: 
کلیک
به گفته علی جنتی،‌ "گاهی به دلایل واهی جلوی انتشار کتاب را می گرفتند، اما هم اکنون تلاش شده است با همفکری اهل نظر، از خرده گیری های نابجا جلوگیری شود."
در حالی که برخی از نویسندگان و ناشران از بهبود و تسریع روند سانسور در ایران سخن می گویند،‌ هستند ناشران و نویسندگانی که همچنان بر این باورند که تغییر بارزی در این زمینه صورت نگرفته است.
بیشتر بخوانید:‌ 
کلیک

'دلواپسی های تازه'

علی جنتی گفته است:" امروز با افرادی مواجه هستیم که در هر قدمی که دولت بر می دارد، اظهار نگرانی و دلواپسی می کنند، حال آنکه اینها در طول هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم، اظهار نگرانی نمی کردند."
"بسیاری از فیلم هایی که این افراد به آن اعتراض می کنند، در گذشته ساخته شده است چرا که ساخت یک فیلم چندین سال طول می کشد، اما آنان حالا نگران انحطاط سینمای کشور هستند. کتاب هایی که در گذشته مجوز گرفته، امروز مورد اعتراض قرار می گیرد، به گونه ای که ۱۲ کتاب صادق هدایت در دولت نهم مجوز گرفته و دراین دولت نیز تجدید چاپ نشده است؛ اما فریاد برخی بلند است که چرا دولت اجازه می دهد کتاب های این نویسنده چاپ شود."
در ماه های اخیر، انتقاد محافظه کاران از عملکرد فرهنگی دولت حسن روحانی بیشتر شده است. این انتقادها علاوه بر وضعیت پوشش زنان، به فیلم ها و کتاب هایی که وزارت ارشاد مجوز انتشار آنها را صادر کرده است نیز گسترش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج