حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ خرداد ۱۵, پنجشنبه

جایزه ادبی بیلیز به اثری رسید که ده سال پیش نوشته شد

ایمیر مک براید برای نخستین رمانش با عنوان "دختر یک چیز نیمه شکل یافته است" برنده جایزه ادبی بیلیز ۲۰۱۴ شد.







به گزارش بی بی سی:ایمیر مک براید برای نخستین رمانش با عنوان "دختر یک چیز نیمه شکل یافته است" برنده جایزه ادبی بیلیز ۲۰۱۴ شد.داوران این رمان سیال ذهن را "شگفت انگیز و بلندپروازانه" توصیف کردند.
این رمان با عنوان اصلی A Girl is a Half-Formed Thing داستان رابطه زن جوانی را با برادری که در کودکی مبتلا به تومور مغزی شده است روایت می کند.
مک براید که مدت ۹ سال تلاش کرد رمان خود را منتشر کند، جایزه ۳۰ هزار پوندی خود را در مراسمی در لندن دریافت کرد.
او که از ناشر خود تشکر می کرد گفت: "امیدوارم این مشوقی باشد برای ناشران در همه جای دنیا که به کتاب های سخت‌خوان نگاه بیندازند و دوباره فکر کنند."
"قراردادی میان ناشر و خواننده وجود دارد که باید به آن احترام گذاشت و خواننده را نباید دست کم گرفت."
هلن فریزر، رئیس هیئت داوران، کتاب خانم مک براید را "صدایی فوق العاده و نو" توصیف کرد و گفت که رمان او با خلاقیت و انرژی موجود در آن داوران را تحت تاثیر قرار داده است.
خانم فریزر به بی بی سی گفت:‌ "ما این را از همان بار اولی که خواندیم حس کردیم. کاملا متمایز از دیگر آثار بود. هیچ شباهتی به چیزهای دیگری که خواندیم نداشت."
خانم مک براید متولد ۱۹۷۶ در لیورپول است و در دو سالگی با خانواده اش به ایرلند مهاجرت کرد. او در ۱۷ سالگی به انگلستان بازگشت و سه سال در لندن بازیگری خواند. رمان "دختر یک چیز نیمه شکل یافته است" سال گذشته منتشر شد و در محافل ادبی مورد توجه قرار گرفت.
این رمان برنده جایزه ده هزار پوندی برای رمان اوریجینال شد، همچنین نامزد جایزه تازه فولیو بود و اکنون نامزد جایزه دزموند الیوت برای نخستین رمان نویسندگان نیز شده است.
او ده سال پیش، در ۲۷ سالگی، این رمان را طی شش ماه نوشت، ولی ناشران آن را بیش از حد تجربی ارزیابی کردند و حاضر به انتشارش نشدند.
این رمان سالها در کشوی خانه او ماند تا در سال ۲۰۱۱ که دستنویس او مورد توجه ناشر تازه کار گالی بگار پرس قرار گرفت و در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
در میان نامزدهای نهایی این جایزه دو رمان دیگر هم بودند که نخستین اثر نویسندگانشان به شمار می آمدند. "مراسم تدفین" (Burial rites) نوشته هانا کنت و تعهد ( The Undertaking) نوشته اودری مگی.

از راست: ایمیر مک براید، اودری مگی، جومپا لاهیری، چیماماندا آدیچی، هانا کنت

جومپا لاهیری نویسنده برنده جایزه پولیتزر ۲۰۰۰،‌ با تازه ترین رمانش The lowland، که در ایران با عنوان "گودی‌" منتشر شده و چیماماندا آدیچی با رمان آمریکانا از دیگر نامزدهای این جایزه بودند.
دونا تارت با رمان سهره طلایی (گلدفینچGoldfinch) که برنده جایزه پولیتزر و از پرفروش ترین کتاب های سال است نیز نامزد جایزه بیلیز بود.
سال گذشته ای ام هومز،‌ نویسنده آمریکایی موفق شد با رمان "باشد که بخشوده شویم" در رقابت با هیلاری منتل، برنده دو جایزه بوکر، پیروز شود و جایزه بیلیز را به خانه ببرد.
شرکت لیکورسازی بیلیز سال گذشته حمایت مالی این جایزه را بر عهده گرفت. این جایزه که در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد تا سال ۲۰۱۲ مورد حمایت مالی توسط شرکت ارتباطاتی اورنج بود.
این جایزه که پیش از این به جایزه اورنج شناخته می شد، از زنانی که به زبان انگلیسی می نویسند، فارغ از ملیت، محل سکونت، سن و موضوع اثر، تقدیر می کند.
هیئت داوران به ریاست هلن فریزر شامل ماری بید، استاد دانشگاه، سوفی راورت، مجری خبر، و کایتلین موران،‌ نویسنده و روزنامه نگار بود.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج