حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۸, یکشنبه

رضا کیانیان:حکومت نمی فهمد سانسور یعنی چه!

نظر رضا کیانیان درباره ممیزی کتاب/ حذف ممیزی رویایی دردسرآفرین است
رضا کیانیان، اگر چه بازیگر سینماست ولی تا کنون 9 کتاب منتشر کرده است که مشهورترین آنها شاید "ناصر و فردین" باشد. بیشتر کتاب‌های او به مبحث بازیگری در سینما مربوط می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از: "بازیگری"، "تحلیل بازیگری"، "شعبده بازیگری" و "بازیگری در قاب". او قانونمند شدن ممیزی کتاب را ایده‌ای ممکن و مطلوب در شرایط کنونی جامعه ایران و حذف شدن کامل ممیزی را رویایی دردسرآفرین قلمداد می‌داند. متن زیر، گفتگویی کوتاه است با این بازیگر برجسته سینمای ایران درباره مساله ممیزی کتاب.


رضا کیانیان، اگر چه بازیگر سینماست ولی تا کنون 9 کتاب منتشر کرده است که مشهورترین آنها شاید "ناصر و فردین" باشد. بیشتر کتاب‌های او به مبحث بازیگری در سینما مربوط می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از: "بازیگری"، "تحلیل بازیگری"، "شعبده بازیگری" و "بازیگری در قاب". او قانونمند شدن ممیزی کتاب را ایده‌ای ممکن و مطلوب در شرایط کنونی جامعه ایران و حذف شدن کامل ممیزی را رویایی دردسرآفرین قلمداد می‌داند. متن زیر، گفتگویی کوتاه است با این بازیگر برجسته سینمای ایران درباره مساله ممیزی کتاب.

آقای کیانیان، شما درباره حذف ممیزی کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد چه نظری دارید؟

اگر قرار است ممیزی را بردارند، باید کسانی را به جای ممیزان بگذارند که وقتی ما با آن‌‌ها طرف می‌شویم، آن‌ها بفهمند که ممیزی را برداشته‌اند! ولی معلوم نیست که آن‌ها کی هستند! پس در کشور ما بهتر است 
مسئولان مثل همه کشورهای جهان، ممیزی را قانونمند کنند. یا بگویند که خط قرمز یعنی چه؟ هر وقت ما فهمیدیم خط قرمز یعنی چه، مطمئن باشید ما بهتر از آن‌ها خط قرمز را رعایت می‌کنیم 
به جای اینکه ممیزی را بردارند، مثل همه کشورهای جهان، ممیزی را قانونمند کنند. البته منظورم این نیست که ممیزی چیز بسیار خوبی است. نه! بگویید که خط قرمز یعنی چه؟ هر وقت ما فهمیدیم خط قرمز یعنی چه، مطمئن باشید ما بهتر از آن‌ها خط قرمز را رعایت می‌کنیم. اما الان هر کسی با سلیقه خودش اعمال ممیزی می‌کند و این چیز بدی است. پس اولاً باید ممیزی سلیقه‌ای را بردارند. ثانیاً باید خطوط قرمز را روشن کنند. آیین‌نامه‌ای درباره خطوط قرمز منتشر کنند تا نویسنده تکلیف خودش را بداند. آن آیین‌نامه باید بگوید موارد 1 و 2 و 3 و 4 نباید در کتاب‌ها باشد. می‌دانید چرا طی این همه سال نتوانسته‌اند این کار را بکنند؟ برای اینکه خودشان هم نمی‌دانند چی بد است و باید ممیزی شود. ‌اگر این موارد ممنوعه را مشخص کنند، بنده به عنوان کسی که کتاب می‌نویسم یا فیلم بازی می‌کنم، رضایت بیشتری دارم؛ چون اگر این موارد مشخص نباشد و من راحت کار خودم را انجام بدهم، بعد اوضاع بی در و پیکرتر می‌شود و دیگر معلوم نیست من با چه کسانی طرف خواهم بود. 

اگر ممیزی به طور کامل حذف شود، فکر می‌کنید عملاً چه مشکلی پیش می‌آید؟

چرا خودمان را فریب می‌دهیم؟ وقتی وزیر ما را ممیزی می‌کنند، یعنی مرا ممیزی نمی‌کنند؟! برداشتن کامل ممیزی یک رویای دست نیافتنی است. ما می‌گوییم ممیزی را قانونمند کنند. حرف ما
چرا خودمان را فریب می‌دهیم؟ وقتی وزیر ما را ممیزی می‌کنند، یعنی مرا ممیزی نمی‌کنند؟! برداشتن کامل ممیزی یک رویای دست نیافتنی است.
این است که آیین‌نامه ممیزی را منتشر کنند و بگویند موارد الف و ب و ج و د و ... نباید در کتاب‌ها باشد. یعنی بگویند این‌ها کارهای بدی است. بچه‌ها این کارها را نکنید! ما هم انجام نمی‌دهیم. 

درباره کسانی که ممیز و بررس می‌شوند، اطلاعی دارید؟

من درباره این افراد چیزی نمی‌دانم و نمی‌خواهم به این موضوع بپردازم. من این‌ها را نمی‌شناسم. شما هم نمی‌شناسید ...

منظورم این است که این افراد معمولاً بیمناکند که مبادا با آسان‌گیری در قبال یک کتاب، کارشان را از دست بدهند. 

اگر کسی این طور باشد، آدم کوچکی است. ولی ما نمی‌دانیم این افراد چه شخصیتی دارند. باید آیین‌نامه روشنی پیش روی آن‌ها باشد و ما هم بدانیم موارد ممنوعه چیست. در این صورت محدودیت‌های کنونی در زمینه انتشار کتاب، به شدت کاهش می‌یابد. یعنی آیین‌نامه بگوید این ده مورد ممنوع است. ولی اگر ده مورد در آیین‌نامه بود، یازدهمی‌اش را دیگر من می‌توانم در کتابم بیاورم. چون آیین‌نامه فقط ده مورد را ممنوع کرده است و نه بیشتر. محدوده ممیزی کتاب باید روشن شود. در شرایط فعلی هر ممیزی می‌تواند بگوید این جمله یا این کتاب اشکال دارد. ما با افراد که طرف نیستیم. ما با دولت، با یک قوه سر و کار داریم. آن قوه را باید برای نویسندگان قانونمند کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج