حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۵ خرداد ۲, یکشنبه

درخشش کم‌سابقه سینمای ایران در کن؛ جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه

درخشش کم‌سابقه سینمای ایران در کن؛ جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه








Image copyrightEPA

سینمای ایران در درخششی ‌کم‌سابقه برنده جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه در جشنواره فیلم کن شد.
شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن شد و اصغر فرهادی کارگردان فیلم فروشنده جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرد.



Image copyrightGETTY

هم شهاب حسینی و هم اصغر فرهادی اولین ایرانیانی هستند که جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه را در جشنواره کن دریافت کرده‌اند.
شهاب حسینی بعدا از بردن جایزه بهترین بازیگر مرد، آن را به مردم ایران تقدیم کرد:
"این جایزه به نوعی از مردم من آمده، بنابراین به خودشان برمی‌گردانم. این جایزه را از اعماق قلبم و با عشق تقدیم به مردم سرزمینم می‌کنم."
آقای فرهادی در سال ۲۰۱۳ نیز با فیلم "گذشته" در بخش مسابقه اصلی کن شرکت داشت که برنیس بژو به خاطر بازی در آن جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.
او همچنین برای فیلم جدایی نادر از سیمین در سال ۲۰۱۲ اسکار بهترین فیلم خارجی و گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی را برده بود.
در فیلم "فروشنده" اثر جدید اصغر فرهادی که محصول مشترک ایران و فرانسه است، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران اصلی هستند.
گفته می‌شود فیلم فروشنده دیر به جشنواره کن ارائه شده بود با این حال مسئولان جشنواره فیلم را پذیرفتند.
فیلم به رابطه زن و شوهری به نام رعنا و عماد (با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی) می‌پردازد که در حال بازی در نمایش "مرگ فروشنده" آرتور میلر هستند.
در آستانۀ شب افتتاح نمایش، ضعف زیربنای ساختمان مسکونی که در آن زندگی می‌کنند مسئله‌ساز شده و آنها مجبور به تخلیه آن می‌شوند و موقتاً به ساختمان دیگری که هم‌بازی‌شان در نمایش، بابک (با بازی بابک کریمی)، مالک آن است نقل مکان می‌کنند.



Image copyrightREUTERS

در خانه جدید برای رعنا حادثه‌ای رخ می‌دهد که رابطه زوج را ناخواسته درگیر تنش و التهاب می‌کند.
لورتا گاندولفی، محقق سینما در دانشگاه کمبریج، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "فیلم ظرایف ویژه‌ای در مقایسه بین دنیای نمایش با دنیای واقعی زوج داستان دارد (وقتی فیلم را دیدید مثلاً به صندلی‌های خالی روی صحنه و معادل آن در آپارتمان زوج نگاه کنید). در مجموع به نظر من فیلمی قوی است، اما در بعضی جاها مثل بخش میانی تمرکزش را از دست می‌دهد. با این وجود مردم در سالن نمایش به گرمی از آن استقبال کردند."
نخل طلای امسال نیز به کن لوچ کارگردان بریتانیایی برای فیلم "اینحانب، دانیل بلیک" رسید.
این دومین نخل طلای این کارگردان است. او قبلا در سال ۲۰۰۶ به خاطر فیلم "بادهایی که ساقه جو را می لرزاند" همین جایزه را برده بود.
این فیلم حمله ای به "پروژه خطرناک تدابیر ریاضت اقتصادی" در قالب زندگی یک مرد میانسال و نظام تامین اجتماعی بریتانیاست.
فیلم "عسل آمریکایی" ساخته آندره‌آ آرنولد بریتانیایی هم برنده جایزه هیات داوران جشنواره شد. 



Image copyrightAFP

منبع بی بی سی

پخش مستقیم فستیوال کن تمام شده است






هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج