حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ بهمن ۱۱, یکشنبه

بازداشت به اتهام “تمسخر پلیس” با کاندوم‌های بادکنکی و سه سال حبس برای یک نویسنده زن مصری به جرم توهین به عید قربان

دادگاهی در مصر، یک نویسنده زن مسلمان در این کشور را به جرم توهین به مقدسات به سه سال حبس محکوم کرده است. فاطمه نعوت، در روز عید قربان در صفحه فیس‌بوک خود در عبارتی خلاصه و انتقادی نوشته بود: «(عید) خون‌ریزی مبارک.»









دادگاهی در مصر، یک نویسنده زن مسلمان در این کشور را به جرم توهین به مقدسات به سه سال حبس محکوم کرده است. فاطمه نعوت، در روز عید قربان در صفحه فیس‌بوک خود در عبارتی خلاصه و انتقادی نوشته بود: «(عید) خون‌ریزی مبارک.»
مقام‌های قضایی مصر روز سه‌شنبه (۶ بهمن/ ۲۶ ژانویه) اعلام کردند که فاطمه نعوت، نویسنده مصری که در روز عید قربان در عبارتی انتقادی در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود “(عید) خون‌ریزی مبارک” به جرم توهین به مقدسات اسلامی به سه سال زندان محکوم شده است.
نعوت همچنین نوشته بود: «هرساله این مراسم خون‌ریزی به خاطر کابوس یک پیامبر درباره پسرش، برقرار است. آن کابوس برای آن پیامبر و فرزندش خاتمه یافت، اما همچنان هر سال حیوان‌های بی‌پناه هزینه آن کابوس را می‌پردازند.»
به گزارش روزنامه دولتی “الاهرام” مصر، فاطمه نعوت که خود را مسلمان معرفی می‌کند، سال گذشته پس از عید قربان به خاطر همین پست فیس‌بوکی به دادگاه احضار شد و سرانجام پس از یک سال، حکم نهایی دادگاه علیه او صادر شده است. او همچنین باید جریمه‌ای ۲۵۵۰ دلاری به دادگاه بپردازد.
ریشخند سنت دیرینه مسلمانان در قربانی کردن حیوانات و خون ریختن به قصد تقرب به درگاه الهی، هزینه‌ای سنگین برای فاطمه نعوت در پی داشته است. او در پی شکایت وکیلی به نام محمد عفیفی به دادگاه جرایم قاهره، با احضار دادستانی مواجه شد.


فاطمه نعوت که در توییتر بیش از نیم میلیون فالوئر دارد، همواره اتهامات وارد شده را رد کرده و گفته هدفش صرفا اعتراض به آسیب رساندن به حیوانات و به خصوص گوسفندان در مراسم عید قربان با نگاهی طنزآلود بوده است.
او در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «من از زندان رفتن هراسی ندارم، اما ناراحتی‌ام از این است که همه تلاش‌های اصلاح‌گرایان در کشورم به باد فنا رفته است.»
نعوت می‌تواند درخواست تجدید نظر در حکم صادرشده را به یک مرجع بالاتر قضایی در مصر ارائه کند. دادگاه پس از صدور این حکم، حکم جلب وکیل شاکی، محمد عفیفی را هم صادر کرده است. گفته می‌شود او در جریان جلسات دادگاه و در صفحه فیس‌بوکش به فاطمه نعوت توهین کرده است.


بازداشت به اتهام “تمسخر پلیس” با کاندوم‌های بادکنکی
انتشار یک ویدئوی فیس‌بوکی توسط یک طنزپرداز تلویزیونی در مصر در روز پلیس در این کشور، موجب بازداشت وی شد. در این ویدئو دیده می‌شد که وی به نیروهای پلیس بادکنک‌هایی که از باد کردن کاندوم تهیه شده بود، هدیه می‌داد.

شادی حسین، طنزپرداز مشهور تلویزیونی در مصر، این ویدئو را روز دوشنبه (۵ بهمن/ ۲۵ ژانویه) در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک منتشر کرده بود و یک روز بعد به دستور مقام‌های قضایی بازداشت شد.
به گزارش روزنامه مصری “الیوم”، او در این ویدئو در کنار احمد مالک، بازیگر مشهور مصری، کاندوم‌ها را باد می‌کرد و پس از ظاهر شدن این پیام، آنها را در میدان تحریر به پلیس‌ها هدیه می‌داد: «از طرف جوانان مصر، در روز (پنجمین) سالگرد خیزش ۲۵ ژانویه.»
اشاره آنها به روز آغاز “بهار عربی” در مصر بود؛ بهاری که با براندازی حسنی مبارک امیدهای زیادی برانگیخت، اما دیری نپایید و ناباورانه به خزان رسید.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج