حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ آبان ۱۰, یکشنبه

آیا جمهوری اسلامی توان برخورد با 'کشف حجاب' بازیگران زن ایرانی را دارد

انتشار عکس‌های "بدون حجاب" دو بازیگر جوان سینمای ایران، صدف طاهریان و چکامه‌ چمن‌ماه در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام، طی هفته‌های گذشته واکنش‌های متفاوتی را در ایران برانگیخته است.













در تلگرام به کانال سه پنج بپیوندید تا از تازه‌ترین مطالب آن باخبر شوید:



انتشار عکس‌های "بدون حجاب" دو بازیگر جوان سینمای ایران، صدف طاهریان و چکامه‌ چمن‌ماه در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام، طی هفته‌های گذشته واکنش‌های متفاوتی را در ایران برانگیخته است.
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ایران، در گفتگویی با خبرگزاری دولتی ایرنا ضمن فراخواندن این دو بازیگر به عذرخواهی، انتشار این تصاویر را نشانه " کمبود و خلأ روحی و عاطفی " آنها دانست.
آقای نوش‌آبادی با تاکید براین که از نظر وزاتخانه متبوعش این دو بازیگر دیگر "هنرمند تلقی نمی‌شوند" و حق ادامه فعالیت نخواهند داشت، تلویحا از احتمال برخورد قضایی با آنها خبر داد: "ما مدعی العموم نیستیم اما اینکه ممکن است برخی از دستگاه ها نیز با اینها چگونه برخورد کنند اطلاعی ندارم، آنها طبق ضوابط و مقررات خودشان با افراد خاطی برخورد خواهند کرد."
صدف طاهریان که پیش از این در فیلم‌های "سلام بر عشق" و "پس كوچه هاى شمرون" و همین طور چند تله‌فیلم ظاهر شده، به دنبال انتشار این عکس‌ها و در واکنش به طرح احتمال "هک شدن" حساب اینستاگرامش در ویدیویی چند ثانیه‌ای این شایعه را تکذیب کرد. او اعلام کرد به دبی نقل مکان کرده و قصد ادامه فعالیت در یکی از شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران را دارد؛ تصمیمی که سخنگوی وزارت ارشاد کشور در اظهارنظر اخیرش آن را نشانه "کمبود شخصیت" این بازیگر خوانده است.
چکامه چمن‌ماه، بازیگر دیگری که به سبب انتشار تصاویرش مورد حمله قرار گرفته، فیلم‌ها و سریال‌های متعددی از جمله " راز شیوا"، " پرواز در حباب"، "پایان‌نامه" و "اعترافات ذهن خطرناک من" را در کارنامه دارد.
او مدت کوتاهی پس از خانم طاهریان تصاویری از خود روی شبکه اجتماعی اینستاگرام قرار داد که دنبال‌کنندگان حسابش را متعجب و احتمال خروجش از کشور را تقویت کرد. احتمالی که با انتشار تصویر این بازیگر جوان در کنار بهروز وثوقی،‌ بازیگر ایرانی ساکن ایالات متحده از پیش نیز قوی‌تر شد تا آنکه یکی از وبسایت های داخل ایران به نقل از "یکی از بستگان" خانم چمن‌ماه نوشت: "چکامه مدتی است که از ایران مهاجرت کرده و طبیعی است که پوشش خود را هم منطبق با استانداردهای کشوری که در آن اقامت دارد انتخاب کرده است".
پیش از به میدان آمدن وزارت ارشاد، برخی از وبسایت‌های محافظه‌کار ضمن مقایسه رفتار این دو بازیگر جوان با "گلشیفته فراهانی"، آنها را بازیگرانی "درجه چندم"، "جویای شهرت" و حتی "خائنِ فرهنگی" لقب داده و خواستار واکنش جدی وزارت ارشاد به "کشف حجاب در ایام عزاداری محرم" شده بودند.

چنان که می‌توان حدس زد تعداد زیادی از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی هم به صفحات این دو بازیگر در شبکه‌‌های اجتماعی سر زده و نظرات خود را ثبت کرده اند: گرچه برخی از این کاربران بر حق افراد در انتخاب پوشش خود تاکید کرده‌اند اما تعدادی نیز در واکنش، مجموعه‌ای از رکیک‌ترین ناسزاها را در صفحات کاربری این دو بازیگر جوان ثبت کرده‌اند.
صدف طاهریان اندکی پس از انتشار تصاویرش در برنامه "تبلت" صدای آمریکا حاضر شد و ضمن گلایه از برخوردهای توهین‌آمیز، از حق خود برای انتخاب پوشش و سبک زندگی دفاع کرد. او توضیح داد که اگرچه مخاطبان عادت دارند بازیگران زن ایرانی را در پوششی محدود و معین ببینند اما باید در نظر داشته باشند که رعایت حجاب اسلامی در فیلم‌ها و سریال‌ها الزاما از سر میل و رغبت نیست بلکه بازیگران زن ایرانی ناچارند برای ادامه حضور در سینما و تلویزیون به محدودیت های ازین دست تن بدهند.
او در ادامه به "پیشنهادهای غیراخلاقی" اشاره کرد که به عنوان یک بازیگر زن جوان در ایران با آنها مواجه بوده و برخوردهایی ازین دست را یکی از انگیزه‌های اصلیِ دخیل در تصمیمش خواند: "جسارت من از آنجایی آغاز شد که به گذشته نگاه کردم و دیدم بارها با ذوق و شوق زیاد برای ثبت قرارداد به دفترهای سینمایی رفته‌ام و در مقابل با پیشنهادهای وقیحانه مواجه شده‌ام و در تمام راه بازگشت به خانه اشک ریخته‌ام".


دو شب پیش، سریال "آمین" که به نوشته خبرگزاری های ایران صدف طاهریان در آن ایفای نقش داشته، از شبکه یک سیما روی آنتن نرفت. شنیده‌ها حاکی ازین است که پس از حذف بخش‌های مربوط به این بازیگر، پخش این سریال ادامه خواهد یافت. با این حال رحمان سیفی آزاد، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک تلویزیون ایران گفته است: "متاسفانه در فضای مجازی شایعه شده که حضور صدف طاهریان سریال آمین را به پخش نرسانده است، اما این موضوع صحت ندارد." او گفته است که صدف طاهریان در این سریال بازی ندارد و حتی به پشت صحنه فیلم هم نیامده است.
اندکی پس از انتشار تهدیدهای سخنگوی وزارت ارشاد، تصاویر مورد بحث از حساب کاربری خانم چمن‌ماه حذف شدند. آقای نوش‌آبادی در گفتگوی اخیر خود با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد انتشار این عکس‌ها گفته بود:‌ "البته ممکن است آنها خواسته و ناخواسته به برخی شبکه های اجتماعی که مدیریتش دست دیگران است اعتماد کرده و مدیریت فضای مجازی خود را به دیگران سپرده باشند و آنها اقدام به پخش این گونه تصاویر کرده اند" و هشدار داد:‌ "اگر این افراد بی اطلاع هستند، بعد از اتفاق باید سریع جبران کنند و اعلام رسمی و دفاع کنند".


هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج