حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ خرداد ۱۹, سه‌شنبه

پلیس ایران به کیهان کلهر اجازه برگزاری کنسرت نداد


کنسرت‌ها دوباره برگزار نخواهد شد. تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط مشی‌ مشخصی‌ برای اینگونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.




قرار بود کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده کرد همراه با گروه بروکلین رایدر در برج میلاد روی صحنه برود. اما نیروی انتظامی این کنسرت را لغو کرد.

کیهان کلهر و هنرمندان گروه بروکلین رایدر
کیهان کلهر و هنرمندان گروه بروکلین رایدر


بروکلین رایدر نام یک کوارتت زهی آمریکایی‌ست. این گروه پیش از این با کیهان کلهر در اجرای آلبوم «شهر خاموش» همکاری داشته است. نیویورک تایمز در آن زمان در معرفی این اثر جهانی نوشت: «شهر خاموش اثری سحرکننده و تأثیرگذار درباره روستای حلبچه است. در این اثر ساز کمانچه ماتم و زاری کودکان حلبچه را به مخاطب منتقل می‌کند.»
به گفته پیروز ارجمند (مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی) برای برگزاری کنسرت کیهان کلهر در تهران هماهنگی‌های لازم با وزارت خارجه انجام شده و امکان سفر نوازندگان خارجی به ایران نیز فراهم آمده بود اما در آخرین لحظات اداره اماکن با برگزاری این کنسرت مخالفت کرد.
این نخستین بار نیست که بر سر کشاکش میان نیروی انتظامی و وزارت ارشاد اسلامی، کنسرت مجوزداری لغو می‌شود. سال گذشته کنسرت‌های موسیقی لیان در بوشهر و شیراز، سیروان خسروی در بوشهر، عماد طالب‌زاده در اراک، شهرام ناظری در نیشابور، گروه آرون در مشهد، گروه عرفان در اصفهان و کنسرت محسن یگانه در ارومیه به دلیل مخالفت نیروی انتظامی لغو شدند.
مدیر کل دفتر موسیقی امیدوار است که کنسرت کلهر با بروکلین رایدر در آینده‌ای نه چندان دور در ایران برگزار شود. اما کیهان کلهر در نخستین واکنش‌اش به لغو کنسرتش در تهران گفته است: «‌کنسرت‌ها دوباره برگزار نخواهد شد. تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط ‌مشی‌ مشخصی‌ برای اینگونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.»
کیهان کلهر تنها موسیقی‌دان ایرانی‌ست که تاکنون چهار بار جایزه گرمی را به دست آورده. حسین علیزاده از او به عنوان «جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران» یاد کرده است.
کیهان کلهر با شهرام ناظری، محمد رضا شجریان و حسین علیزاده نیز آثاری پدید آورده. شش آلبوم «زمستان است»، «بی تو به سر نمی‌شود»، «فریاد»، «ساز خاموش»، «شب»، «سکوت»، «کویر» و «سرود مهر» حاصل همکاری او با هنرمندان ایرانی‌ست.
کلهر به خاطر شناساندن موسیقی ایرانی به جهانیان نیز شهرت دارد. کنسرت او با شجاعت حسین خان (غزل) و یا با کوارتت کرونوس (جاده ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک در جهانی کردن موسیقی ایرانی نقش داشته است.



کیهان کلهر، نوازنده کمانچه در پی عدم صدور مجوز برای برگزاری این کنسرت به سایت موسیقی ما گفت: "کنسرت‌ها دوباره برگزار نخواهد شد. تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط مشی‌ مشخصی‌ برای اینگونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد."
کیهان کلهر از برجسته‌ترین موزیسین‌های ایرانی در عرصه‌‌های جهانی است که تاکنون چهار بار نامزد جایزه موسیقی گرمی شده است.
برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم مشترک با موزیسین‌های سرشناسی چون شجاعت خان، یو یو ما و اردال ارزنجان از مهمترین کارهای او محسوب می‌شود.
در سال های اخیر، شماری از برنامه های هنری با وجود داشتن مجوز از سوی وزارت ارشاد، به دلایل مختلفی از جمله اعتراضات گروه های سنتی و تندرو و تصمیم‌گیری مقام های محلی، پیش از اجرا لغو شده است.
صاحب‌نظران فرهنگی، میزان قدرت و نفوذ وزارت ارشاد را در دفاع از عملکرد خود و مجوزهایی که در زمینه های مختلف صادر می کند، ناچیز می دانند.
منتقدان عدم توانایی وزیر ارشاد و معاونانش در دفاع از آثار و برنامه های مجوز گرفته و ناهماهنگی میان مسئولان ارشاد در تهران و شهرستان ها را سبب ناامنی حرفه ای و اقتصادی در عرصه هنر می دانند.


هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج