حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ فروردین ۲۱, جمعه

سوپر‌مدل پاکستانی در زندان

بیش از دو هفته است که زندان ادیاله در راولپندی پاکستان، میزبان ایان علی، سوپر‌مدل ۲۳ ساله پاکستانی است.










بیش از دو هفته است که زندان ادیاله در راولپندی پاکستان، میزبان ایان علی، سوپر‌مدل ۲۳ ساله پاکستانی است.
در این مدت رسانه های پاکستانی تلاش می کردند کشف کنند آیا او در سلول زندان از مزایای خاص و استثنایی برخوردار است یا نه.
ایان علی، روز ۱۴ مارس در فرودگاه اسلام آباد به اتهام پولشویی بازداشت شد. مبلغ ۵۰۰ هزار دلاری که در چمدان او بود از مبلغ ۱۰هزار دلار پول نقدی که هر مسافر می تواند به طور قانونی از پاکستان خارج کند، به مراتب بیشتر بود.
ایان علی، اتهام پولشویی را رد می کند و می گوید این پول را از راه مشروع و با فروش خانه و زمین به دست آورده و از مقررات گمرکی بی‌اطلاع بوده است.
به گفته دادستانی، ایان علی، در صورت محکومیت به جرم قاچاق پول از پاکستان، ممکن است با پرداخت جریمه سنگین و ۱۴ سال زندان روبرو شود.
پس از بازداشت ایان علی، وکلای مدافعش مدت دو هفته سرگرم تلاش های قانونی برای آزادی او بودند ولی نهایتا تقاضایش برای پرداخت وجه الضمان رد شد و در نتیجه احتمال دارد او مدت بیشتری را در زندان سپری کند.
مشهورترین مانکن پاکستانی
خانم ایان علی، که مردم او را به نام ایان می شناسند، حرفه مانکنی را از ۱۶ سالگی شروع کرد و به سرعت عنوان موفق ترین و مشهورترین مانکن پاکستان را به دست آورد. حتی پیش بینی می شد ایان، به عنوان کاندیدای پاکستان در مسابقه ملکه زیبایی جهان شرکت کند.
ایان، از هنر خوانندگی نیز برخوردار است و فیلم های ویدیویی این بخش از هنر او را می توان در یوتیوپ تماشا کرد.
رسانه های پاکستان به شرایط زندگی ایان در زندان، این که آیا از مزایای خاصی برخوردار است و این که استثناء قائل شدن برای افراد سرشناس و مشهور که جزء فرهنگ پاکستان است، شامل او نیز شده یا نه، به تفصیل پرداخته اند.
یک روزنامه پاکستانی نوشته ایان در یک اطاق کاملا مفروش مجهز به یخچال و تلویزیون زندگی می کند، هر روز لباس تازه ای می پوشد و به او اجازه داده شده از تلفن موبایل مخصوصی استفاده کند که شنود مکالمات آن برای مسئولان زندان امکان پذیر نیست.
هنگامی که شهزاد مالک، خبرنگار بخش اردوی بی بی سی با مقامات زندان تماس گرفت، آنها برخورداری ایان از شرایط ویژه را تکذیب کرده و اظهار داشتند او با ۱۰ زندانی زن دیگر در یک سلول به سر می برد و اجازه دارد طبق مقررات زندان، هفته ای دو بار با اعضای خانواده اش ملاقات کند.
بیشتر زنانی که با او در یک سلول هستند در ارتکاب با جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر و حتی قتل به زندان افتاده اند.
هم سلولی های ایان می گویند این زن جوان بیشتر وقت خود را در حال درازکشیدن و استراحت می گذراند و بعضی مواقع با آنان صحبت می‌کند. ایان اجازه دارد از نهارخوری زندان، غذا خریداری کرده و از کتابخانه زندان استفاده کند.
متهمان زندانی، یونیفورم مخصوصی ندارند و ایان می تواند با انتخاب خودش لباس بپوشد. ولی طبق مقررات زندان، هنگامی که حکم محکومیت زندانی صادر می شود او باید یونیفورم زندان را بپوشد.
ادیاله یکی از بزرگترین زندان‌های پاکستان است
مقامات زندان همچنین می گویند ایان درخواست کرده که از تسهیلات ویژه استفاده کند. او با استناد به مدرک تحصیلی اش و این که وزیر کشور می تواند این اجازه را بدهد، خواهان استفاده از تسهیلات ویژه زندان (درجه ب) شده است.
به موجب قوانین جنایی پاکستان، اگر شخص دوره ۱۴سال تحصیل را تکمیل کرده باشد، این حق را دارد که از تسهیلات ویژه زندان (درجه ب) برخوردار شود که در نتیجه می تواند خدمتکار داشته و از تسهیلات و امکانات بیشتری بهره مند شود. ولی از آنجا که این اجازه تنها در ارتباط با جرایم جنایی داده می شود، ممکن است ایان نتواند این اجازه را بگیرد.
یکی از ۴ هزار و ۵۰۰ زندانی
در زندان ادیاله، که در یکی از پادگان های راولپندی قرار دارد، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به جرم ارتکاب جرایم مختلف از جمله قتل و ترور زندانی اند.
این زندان که یکی از بزرگترین زندان های پاکستان است، میزبان زندانیان بحث انگیز زیادی بوده؛ از جمله ریمشا، یک دختر جوان مسیحی که به کفرگویی متهم شده بود ولی بعدا آزاد شد.
زندان ادیاله در ارتباط با شرایط زندگی زندانی ها و نیز نحوه رفتار با برخی از زندانیان، سالها از نزدیک تحت نظر قرار داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج