حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ بهمن ۱۵, چهارشنبه

خشم دو آخوند تقلید شیعه به انتشار یک آلبوم موسیقی

دو نفر از آخوند تقلید شیعه مقیم قم، به انتشار یک آلبوم موسیقی اعتراض کرده‌اند و از وزارت ارشاد ایران خواسته‌اند تا مردم را ناراضی نکنند، چون مردم انقلابی هستند و نارضایتی آن‌ها نتیجه خوبی برای کشور ندارد.


دو نفر از مراجع تقلید شیعه مقیم قم، به انتشار یک آلبوم موسیقی اعتراض کرده‌اند و از وزارت ارشاد ایران خواسته‌اند تا مردم را ناراضی نکنند، چون مردم انقلابی هستند و نارضایتی آن‌ها نتیجه خوبی برای کشور ندارد.
Music
مراسم رونمایی از آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» در فروشگاه نشر چشمه
سایت تابناک، نزدیک به اصولگرایان، گزارش کرده است که حسین نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی، صبح روز چهارشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه، در جلسه درس خارج فقه خود، به نحوه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد ایران به خصوص در حوزه موسیقی، اعتراض کرده‌اند و خواستار تغییر رویکرد این وزارت‌خانه شده‌اند.
آنان گفته‌اند که «باید امروز از بروز این موارد جلوگیری کنیم تا در آینده مشکلی در زمینه‌های دیگر به وجود نیاید.»
مشخص نیست که نحوه این جلوگیری قرار است چگونه باشد، اما در موارد مشابه معمولاً راهپیمایی‌هایی توسط گروه‌های تندرو سازماندهی شده است که در نهایت عقب‌نشینی دولت را به همراه داشته است.
در یکی از آخرین موارد مشابه که در حوزه سینما و در زمان دولت دهم رخ داد، انصار حزب‌الله تهران در بیانیه‌ای از مردم دعوت کردند در اعتراض به نمایش فیلم «زندگی خصوصی»، ساخته حسین فرحبخش و فیلم «گشت ارشاد»، ساخته سعید سهیلی، در برابر وزارت ارشاد تجمع کنند. در نهایت هر دوی این فیلم‌ها توقیف شدند.
اعتراض‌ها در حوزه موسیقی اما معمولاً شدیدتر و جدی‌تر هستند چرا که بنا بر فتوای بسیاری از مراجع شیعه، گوش کردن به برخی انواع موسیقی یا به طور عمومی گوش کردن به موسیقیحرام است. آواز خواندن زنان نیز این ممنوعیت را تشدید می‌کند.
اعتراض‌های این دو مرجع تقلید به انتشار آلبومی است با عنوان «تو را‌ ای کهن بوم و بر دوست دارم.»
این آلبوم به آهنگسازی پیمان خازنی با صدای محسن کرامتی و نوشین طافی از روز سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه، توسط نشر چشمه روانه بازار شده است.
نوری همدانی درباره این آلبوم که احتمالاً آن را نشنیده، گفته است: «از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زن اجازه داده شده که به آوازه‌خوانی در بین مردم بپردازد. حرف و صحبت متعارف زنان با رعایت موازین اسلامی اشکالی ندارد، ولی آوازه‌خوانی با هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند معمول شود و جلوی آن را می‌گیریم.»
او اضافه کرده که «خواندن زن و موسیقی زن در برابر مردان بر اساس قرآن کریم حرام است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ندارد چنین کاری کند و مردم ساکت نمی‌مانند.»
ناصر مکارم‌ شیرازی هم گفته است که اخیراً دیده می‌شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزش‌های انقلاب را زیر پا می‌گذارد و شکایت پشت شکایت از این وزارت‌خانه مطرح می‌شود.
اعتراض به انتشار این آلبوم موسیقی از زمان رونمایی و ورود آن به بازار آغاز شده است و حالا با پر‌دامنه شدن این اعتراض‌ها، این دو مرجع تقلید هم به آن واکنش نشان داده‌اند.

جمع‌آوری می‌کنیم

به نظر می‌رسد واکنش حسین نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی به آلبوم موسیقی «تو را‌ ای کهن بوم و بر دوست دارم»، می‌تواند پایان کار عرضه رسمی و قانونی این آلبوم باشد چرا که سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرده است قرار شده مسئولان مربوط آلبوم عرضه شده به بازار را بررسی کنند و «اگر با مجوز صادر شده انطباق نداشت، حتماً آن را جمع‌آوری کنند.»
حسین نوش‌آبادی گفته است که مجوز صادر شده برای تک‌خوانی خانم نیست بلکه برای هم‌خوانی است.
او از بررسی محتوا، شعر و موسیقی این آلبوم پیش از صدور مجوز آن خبر داده و گفته است: «اگر آلبومی با محتوای تک خوانی در بازار عرضه شده، مجوزی از سوی ارشاد دریافت نکرده است و بدون اجازه در حال انتشار است که با آن برخورد می‌شود.»
هم‌خوانی خوانندگان زن با مردان در صورتی که صدای آنان زیر صدای آقایان باشد، اغلب بلا‌اشکال تشخیص داده می‌شود.
با وجود اعمال سانسور در روند تولید آثار هنری در ایران، همچنان میزان و سطح این ممیزی مورد تأیید بسیاری از مراجع و گروه‌های مذهبی تندرو نیست و محصولات فرهنگی و هنری تولید شده در ایران، هر از گاهی صدای این عده را در می‌آورد.
با آغاز اعتراض‌ها به تولید و عرضه آلبوم «تو را‌ ای کهن بوم و بر دوست دارم» و پیش از اعتراض نوری همدانی و مکارم شیرازی به انتشار این آلبوم، دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد، در واکنش اعتراض‌ها، جوابیه‌ای صادر کرده بود.
در این جوابیه آمده است که این اثر در قالب موسیقی سنتی، با اشعار و موسیقی وزین بوده که در شوراهای شعر و موسیقی مورد تأیید قرار گرفته است و بر اساس ضوابط موجود، هیچ‌گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم‌خوانی زن ومرد دارند، وجود ندارد.
دفتر موسیقی وزارت ارشاد تأکید کرده که «اثر مذکور به دفعات در واحد تطبیق بررسی شده و بر اساس مستندات موجود در پرونده، پس از اصلاحات مورد نظر این دفتر، نمونه نهایی با رعایت کلیه ضوابط و مقررات، به درستی و صحت اجازه انتشار دریافت کرده است.»
باید دید که با وجود رسیدن دامنه اعتراض‌ها به قم و واکنش نشان دادن دو مرجع تقلید به این آلبوم موسیقی، آیا مسئولان صادر کننده مجوز هم‌چنان پای امضای خود خواهند ایستاد یا نه.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج