حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ شهریور ۷, جمعه

افتخار رهبر ایران به آشنائی با کسی که زمانی او را «هیچ» خواند، افتخار قدرت به آشنائی با شاعری که علیه قدرت بود، عبرت تاریخ نیست؟

علی خامنه ای در سال 1341 ، با واسطه کسی با اخوان اشنا شده و اخوان به خواهش او شعری در دفتر او نگاشته و توضیح داده است که در دفتر کهنه گرایان شهر نیمائی می نویسد و آن را توضیح می دهد تا کهنه گرایان نیز با مبانی اولیه اسلوب شعر نیمائی آشنا شوند و...افتخار رهبر ایران به آشنائی با کسی که زمانی او را «هیچ» خواند، افتخار قدرت به آشنائی با شاعری که علیه قدرت بود، عبرت تاریخ نیست؟



فرج سرکوهی:افتخار رهبر به آشنائی با اخوان
دفتر نشر آثار رهبر» جمهوری اسلامی امروز؛ و به مناسبت سالگشت درگذشت اخوان، دستخطی از مهدی اخوان ثالت م. امید، در دفتر آقای خامنه ای منتشر کرده است .
قدیم ها برخی ادم ها دفتری داشتند که به واسطه و بی واسطه به دست ادم های «مهم و مشهور» می رسانند و از ان ها خواهش می کردند تا شعری، متنی ، سطری و.. به یادگار در ان دفتر بنویسند و این دفترها مایه فخر اشان بود. کاری شبیه به امضا گرفتن از افراد مشهور در دوران ما. در دبیرستان ما یکی دو دو دانش آموز از این دفترها داشتند
علی خامنه ای در سال 1341 ، با واسطه کسی با اخوان اشنا شده و اخوان به خواهش او شعری در دفتر او نگاشته و توضیح داده است که در دفتر کهنه گرایان شهر نیمائی می نویسد و آن را توضیح می دهد تا کهنه گرایان نیز با مبانی اولیه اسلوب شعر نیمائی آشنا شوند و...
افتخار رهبر ایران به آشنائی با کسی که زمانی او را «هیچ» خواند، افتخار قدرت به آشنائی با شاعری که علیه قدرت بود، عبرت تاریخ نیست؟


من در باره رابطه اقای علی خامنه ای با اخوان یکی دوباری نوشته ام و از جمله نوشته ام : رهبر ایران نقل می کند که پس از انقلاب به اخوان تلفن کردم و گفتم«بیایید توی میدان و با شعر، با زبان، از انقلاب حمایت كنید» . اخوان با همان آزادگی، زیرکی و رندی که در او بود، در کلامی فشرده، با تاکید بر استقلال روشنفکر از قدرت پاسخ می دهد:«ما همیشه بر سلطه بوده ایم نه با سلطه». آقای خامنه ای باقی حکایت را نمی گوید اما اخوان برای من و بسیاری دیگر گفت که چند روز پس از رد پیشنهاد خامنه ای چند نفری در خیابان راه بر او میبندند و او را به شدت کتک می زنند. حقوق بازنشستگی اخوان نیز قطع می شود 
آقای خامنه ای در یکی از خطبه های نماز جمعه خود اخوان را «هیچ» خطاب کرد و اخوان یکی از زیباترین شعرهای زبان فارسی را با مطلع «هیچیم و چیزی کم» در پاسخ به او سرود. اما به روایتی پس از درگذشت اخوان با به خاک سپردن او در آرامگاه فردوسی موافقت کرد. بیش از این در لینک های زیر هست :
دستخط اخوان در دفتر رهبر جمهوری اسلانی هم در لینک زیر امده است
Gefällt mirGefällt mir · · Teilen
سینا ملکی, Roja Mahdavi, Abolfazl Hosseini und 92 anderen gefällt das.
8 mal geteilt


Mohamad Zohrabi
ﺑﺮ ﺩﺭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺭﻓﺘﻦ ﮐﺎﺭ ﯾﮏﺭﻧﮕﺎﻥ ﺑُﻮَﺩ, ﺧﻮﺩﻓﺮﻭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﻮﯼِ ﻣِﯽ ﻓﺮﻭﺷﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﻧﯿﺴﺖ.
48 Min · Gefällt mir · 1


Hadi Kheradmandpour
و چه تحقیری میکرد ماموران اطلاعات را... این یکی آمده روی آسفالت دم خانۀ خشکیدۀ ما بز می‌چراند، آن یکی ماشین را پارک کرده و کاپوت را بالا زده با دستهای تیتیش مامانش مشغول مکانیکی است...
31 Min · Bearbeitet · Gefällt mir nicht mehr · 1


Faraj Sarkohi
هادی عزیز . ممنون. کجا است لینک این جمله ها که با اب طلا باید نوشت؟
29 Min · Gefällt mir · 1


Hadi Kheradmandpour
فرج عزیز من سالها پیش که دبیرستانی بودم در حواشی شعرهای دفتر «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» خوندم. کتاب مال من نبود. امانت بود. کلفت و جلد شومیز سبز روشن. ناشر و سالش یادم نیست. از صاحبش می‌پرسم
27 Min · Gefällt mir nicht mehr · 1


Hadi Kheradmandpour
اما داستان از اینجا بود که رادیو مجاهدین خلق برای 22 بهمن 61 شعر زمستان را در رادیوشان خوانده بودند و اطلاعات اخوان را زیر نظر گرفته بوده که مثلاً مچ بگیرد
26 Min · Gefällt mir nicht mehr · 1


Faraj Sarkohi
دوستان . در سطر نهم متن بعد از «شده و ».. واژه «اخوان » جاافتاده. این جا درست کردم هر جا درست نشده لطفا خودتان درست بخوانید
25 Min · Gefällt mir


Faraj Sarkohi
هادی عزیز ممنون . اگر پیدا کردی از سر لطف همه جمله ها در این باره را برایم بنویس شاید بخواهم چیزی بنویسم و این جمله ها خیلی به درد می خورد . تبریک برای حافظه محشر . خوش به حالت
20 Min · Gefällt mir


آرش توکلی
جناب سر کوهی عزیز لینک رادیو فردا موجود نمی باشد
17 Min · Gefällt mir


Faraj Sarkohi
اقای توکلی عزیز . من خودم کلمه های سرکوهی خامنه ای فردا بی بی سی را به گوگول دادم و هر دو یادداشت را پیدا کردم . چند سایت دیگر هم هر دو را نقل کرده اند
15 Min · Gefällt mir · 1


آرش توکلی
ممنونم
15 Min · Gefällt mir nicht mehr · 1


Maziyar Shahverdi Yade harfi kamalolmolk be reza shah zad oftadam ostad.
14 Min · Gefällt mir nicht mehr · 1


روحی آهنگری
ما همیشه بر سلطه بوده ایم نه با سلطه».
9 Min · Gefällt mir



روحی آهنگری
زنده باشید

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج