حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ بهمن ۲۰, یکشنبه

آذر، شهدخت، پرویز و دیگران

«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را در ابتدا قرار بود مرجان شیرمحمدی کارگردانی کند اما بعد که دید کار سنگینی است، تصمیم گرفت فیلمسازی‌اش را با فیلم کوچک‌تری آغاز کند و من به او گفتم اگر از من بخواهی و خواهش کنی این فیلم را می‌سازم.






                                          لایک زنی فیس بوک ما

بهروز افخمی گفت: «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را در ابتدا قرار بود مرجان شیرمحمدی کارگردانی کند اما بعد که دید کار سنگینی است، تصمیم گرفت فیلمسازی‌اش را با فیلم کوچک‌تری آغاز کند و من به او گفتم اگر از من بخواهی و خواهش کنی این فیلم را می‌سازم.

این کارگردان در اولین نشست پرسش و پاسخ نهمین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد درباره ساخت «آذر،‌ شهدخت، پرویز و دیگران» یادآور شد: زمانی شروع به نوشتن فیلم‌نامه کردم که رمان این داستان توسط مرجان شیرمحمدی نوشته شده بود‌ و من فیلمنامه را برای کارگردانی او نوشتم. بعد از شش ماه این رمان مجوز دریافت کرد و مرجان به علت بازیگران زیاد این فیلم، برای ساخت آن دچار تردید شد.

مرجان شیرمحمدی هم یادآور شد: از همان اول که این رمان را می‌نوشتم، فکر می‌کردم قصه به درد فیلم شدن می‌خورد و بعد دیدم برای من سنگین است، بنابراین اصراری نکردم به هر قیمتی فیلم بسازم و فکر کردم بهتر است با کار جمع و جورتری فعالیت فیلمسازی‌ام را آغاز کنم.

سید جمال ساداتیان تهیه کننده این فیلم درباره علاقه‌اش به ساخت فیلم‌هایی از روی رمان‌های چاپ شده گفت: در این روزها پیدا کردن قصه سخت شده است که باید بخشی از آن را در رمان‌ها پیدا کرد. فیلم «جامه‌داران» هم که در حال حاضر مشغول به ساخت آن هستیم، اقتباسی از یک رمان است.

گوهر خیر‌اندیش دیگر بازیگر «آذر،‌ شهدخت‌، پرویز و دیگران» گفت: زمانی که با مرجان شیرمحمدی در آبادان بودیم، پیشنهاد بازی در این فیلم را که قرار بود خودش بسازد را مطرح کرد. بعدها برای دیدن تئاتر ایشان رفته بودم که دوباره پیشنهاد از طرف بهروز افخمی مطرح شد و قرار شد نقش این دو خواهر را بازی کنم.

وی با اشاره به حادثه تصادفی که پشت صحنه این فیلم برایش پیش آمد اظهار کرد: نقش «شهدخت» را بازی کردم و هنگامی که در جاده مشغول بازی در نقش پری بودم آن تصادف پیش آمد و در نهایت نقش پری را خانم تسلیمی بازی کرد و من بعد از بهتر شدن حالم ادامه کار را دادم.

خیراندیش با بیان اینکه این نقش را بسیار دوست دارد‌، خاطر نشان کرد: با دردم، سر این کار حضور پیدا کردم و سعی کردم شما متوجه این موضوع نشوید.

بهروز افخمی در بخش دیگری از این نشست درباره رمان‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به فیلم را دارند‌، توضیح داد: هر رمانی که خواندنی باشد، می‌تواند به فیلم تبدیل شود و به نظر من فکر نمی‌کنم غیرعادی‌تر از رمان «گاوخونی» برای ساخت فیلم وجود داشته باشد. ما این روزها قصه مناسب که مخاطب را جذب کند‌، کم داریم و همین که قصه‌ای مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد کافی است.

وی درباره استفاده از نریشن در این فیلم گفت: هیچ دلیلی ندارد که سینما به شکل تصنعی از ادبیات مستقل باشد سینمای داستانی چیزی جز قصه‌گویی در یک فرم پیچیده‌تر و صنعتی نیست. شیوه‌های دکوپاژ‌، تدوین و فصل‌بندی هم از ادبیات می‌آید و سینما هنر مستقلی نیست. متاسفانه در سینمای ایران خرافه مشهوری وجود دارد که اگر کسی از راوی استفاده می‌کند حتما کار ادبی است. من معتقدم حتی اگر فیلمی قرار باشد نیمی از داستانش توسط راوی خوانده شود ابایی در این خصوص نخواهم داشت.

وی تاکید کرد: من در زمینه هنر و کار فیلمسازی به هیچ نظریه‌ای معتقد نیستم و معتقدم فیلمسازی یک مهارت است که به تدریج آموخته می‌شود، فکر می‌کنم فیلمسازانی که به نظریه‌ها اهمیت می‌دهند، فیلم‌های بدی می‌سازند.

امیرعلی دانایی بازیگر این فیلم هم با اشاره به بازی‌اش طی هشت سال در مجموعه «کلاه پهلوی» گفت: کار کردن با کارگردان‌های بزرگ برایم اهمیت داشت و خوشحالم افتخار همکاری با بهروز افخمی و داریوش مهرجویی را پیدا کردم.

بهروز افخمی بار دیگر درباره استفاده از صدای داوود نماینده به عنوان «نریتور» این فیلم اظهار کرد: برای من اولویت صدای ناصر طهماسب بود‌ و معتقدم بهترین صدای روایت در ایران است. اما چون در «سن‌پطرزبورگ» از او استفاده کرده بودم در این فیلم تکراری می‌شد و از داود نماینده که در مستندهای «راز بقا» صحبت می‌کند،‌ استفاده کردیم، حس‌مان این بود که داریم درباره یکسری جانور صحبت می‌کنیم.

این کارگردان مسافرت سال‌ها پیشش به کانادا در نوشتن این رمان و ساخت این فیلم را موثر دانست و گفت: البته مسافرت من و مرجان شیرمحمدی واکنش به شرایط سیاسی آن موقع نبود. اما با آن موضوع مصادف شد که تاثیر زیادی بر این فیلم داشت.

وی افزود: من دوست دارم فیلم‌هایی بسازم که آدم‌هایی که دنبال تحرک هستند مانند پسر بچه‌ها و نوجوانان با آن ارتباط بیشتری برقرار کنند. اما متاسفانه سینمای ایران 80 درصد تماشاگران اصلی‌اش را از دست داده است.

افخمی در پایان این جلسه درباره شباهت فیلمش به سریال «دایی جان ناپلئون» گفت: فیلم اشاره‌هایی به این مجموعه دارد، اما معتقدم شباهت ندارد.

وی همچنین درباره قسمت دوم «سن‌پطرزبورگ» گفت: بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد چرا که هر دو بازیگر اصلی فیلم سوپراستار شده‌اند و جمع کردن این دو خیلی سخت است. برنامه‌هایشان تا یک سال بعد معلوم است ضمن اینکه، فیلم گرانی خواهد شد و 50 درصد بودجه فیلم فقط دستمزد این دو نفر می‌شود، برای همین امیدی به ساخت آن ندارم.

آرمان موسی‌پور آهنگساز، نعیمه نظام‌دوست بازیگر، ماکان عاشوری مدیر فیلمبرداری، سعید احمدی صدابردار‌ و علی شیرمحمدی مجری طرح و مدیر تولید از دیگران حاضران در این نشست که اجرای آن را رامتین شهبازی (منتقد) برعهده داشت، بودند.

مانی حقیقی کارگردان سینما نیز که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است، در هنگام نمایش در برج میلاد حاضر بود. تصاوير ايسنا، ايرنا و تسنيم از نشست خبري اين فيلم را مي بينيم: 















هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج