حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ دی ۲۹, یکشنبه

حتما نهاد دیگری از بیرون اعمال قدرت می‌کند


انتقاد فریاد شیری از انتصاب شجاعی صائین برای ریاست اداره کتاب:حتما یک نهاد دیگری دارد از بیرون اعمال قدرت می‌کند. انتظار داریم مدیران این مساله را افشا کنند تا حداقل مانع ایجاد بدبینی‌ شوند یا وقتی می‌بینند نمی‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند، با استعفا دادن، حسن نیت خود را نشان دهند.



                           لایک زنی فیس بوک ما

 توییتر سه پنج را به دوستان خود اضافه کنید


فریاد شیری که اخیرا به دلیل اصلاحیه‌ی بالابلندی که برای گزیده شعرش توسط اداره‌ی کتاب صادر شد، از انتشار این کتاب اعلام انصراف کرده، شرایط اداره‌ی کتاب و ممیزی‌ها را ناامیدکننده خواند و انتصاب مدیر این اداره را آب ریخته روی دست حوزه‌ی نشر دانست.
وی دراین‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: اگر عملکرد اداره‌ی کتاب را طی 5-6 ماه گذشته مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم، درمی‌یابیم که برخلاف شعارهای مختلف مبنی بر آزادی قلم و تسهیل در صدور مجوزها، شدت ممیزی‌ها نه تنها عوض نشده؛ بلکه در مواردی بیشتر از گذشته نیز بوده است که حذف نزدیک به 400 کلمه از گزیده‌ شعرهای من، نمونه‌ای از این موارد است. جالب اینکه برخی از شعرهای این گزیده از کتاب "وتن فروشی نیست" هستند که توسط نشر نگاه مجوز چاپ دومش اخذ شده اما در گزیده‌ شعر، اصلاحیه خورده‌اند.
شیری ضمن بیان این مطلب که گویا ممیزان و سرممیزان اداره‌ی کتاب در طول این چند ماه، تغییری نکرده‌اند، افزود: آنچه بیشتر باعث ناراحتی می‌شود، اصرار مسوولان ارشاد روی ایجاد تحول در حوزه‌ی کتاب است! درحالیکه هیچ تحول و بهبودی حاصل نشده و ادعاهایی از این دست، بیشتر باعث ایجاد امیدهای کاذب و افزایش دل‌زدگی‌ها خواهد شد. و حالا انتصاب یکی از مدیران دولت‌های آقای احمدی‌نژاد(علی شجاعی صائین) به عنوان رییس اداره‌ی کتاب، به ما ثابت کرد که اصلا قرار هم نیست تغییری در نشر کشور رخ دهد!
این شاعر با اشاره به شائبه‌ی اعمال نظرها از بیرون ارشاد، اظهار داشت: اگر نیت دولت و وزیر ارشاد، ایجاد تحول در حوزه‌ی نشر است و این اتفاق محقق نمی‌شود، حتما یک نهاد دیگری دارد از بیرون اعمال قدرت می‌کند. بعید هم نیست! اما واقعا اگر اینگونه است، انتظار داریم شخص وزیر و معاون امور فرهنگی این مساله را افشا کنند تا حداقل مانع ایجاد بدبینی‌ میان اهالی فرهنگ و مردم شوند. یا اینکه وقتی می‌بینند نمی‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند، با استعفا دادن، حسن نیت خود را نشان دهند.
وی که اتفاقات رخ داده در حوزه‌ی سینما، تئاتر و... را خوش‌آیند و امیدوارکننده می‌داند، خاطر نشان کرد: گزینه‌هایی که پیشتر برای انتصاب در سمت مدیرکل اداره‌ی کتاب مطرح شده بود، بسیار امیدوار کننده بودند. اما چرا آن‌ها را کنار گذاشتند و دست آخر رسیدند به این شخص که در دولت قبلی سمت داشته؟ حتما موانعی سر راه بوده که نخواسته‌اند نیروهای شناخته شده و روشن‌اندیش‌ پایشان به ارشاد و اداره‌ی کتاب باز شود.
این کارشناس نشر در پایان؛ ضمن اظهار ناامیدی و تاسف گفت: این‌طور که پیداست، باید 8 سال دیگر هم این وضعیت را تحمل کنیم. اما آیا تا آن موقع دیگر توانایی فعالیت خواهیم داشت؟ آیا رویایی باقی خواهند ماند؟




هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج