حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ خرداد ۷, سه‌شنبه

کارگردان کامبوجی جایزه خود را به جعفر پناهی، فیلمساز ممنوع الکار ایرانی‌، اهدا کرد


 سهم "گذشته" اصغر فرهادی از فستیوال فیلم کن جایزه بهترین بازیگر زن برای برنیس بژو بود. جایزه‌ای فرانسوی برای یکی‌ از مطرح‌ترین بازیگرن سینمای فرانسه و جهان.

بژو که با فیلم "آرتیست" نامزد دریافت جایزه اسکار بود، در این فیلم نقش مقابل علی‌ مصفا را ایفا کرد؛ در اولین تجربه فیلم‌سازی فرهادی در خارج از ایران که با بودجه ۱۲ میلیون یورویی در فرانسه مقابل دوربین رفت و کن اولین حضور جهانی‌ آن بود.

به اعتقاد بعضی‌ از کارشناسان، "گذشته" اگرچه نمایش موفقی‌ در کن داشت، اما برای فرهادی که با "جدایی" هر جا که رفت بر سکوی نخست ایستاد، از دست دادن "نخل طلا" یک پسرفت محسوب می‌‌شود، آن هم با فیلمی که حدود بیست برابر فیلم قبلی‌‌اش هزینه داشته است.

"گذشته" یک روز پیش از مراسم اختتامیه، جایزه بهترین فیلم را از طرف کلیسای جهانی‌ کاتولیک دریافت کرده بود."آبی‌ گرم‌ترین رنگ دنیاست"، بر خلاف پیش بینی‌‌ها جایزه بزرگ شصت و ششمن دوره فستیوال فیلم کن را دریافت کرد، فیلمی به کارگردانی، عبداللطیف کشیش، فیلمساز تونسی الاصل فرانسوی که به ماجرای تمایلات همجنس گرایانه یک دختر نوجوان می‌‌پردازد. این فیلم سه‌ ساعته در فرانسه با عنوان "زندگی‌ آدل" به نمایش در خواهد آمد.

محمد رسول اف، دیگر فیلمساز ایرانی‌ که در بخش "نوعی نگاه" با فیلم جدیدش، "دست نوشته‌ها نمی‌‌سوزند"، در ارتباط با قتل نویسندگان ایرانی‌ حضور داشت نیز هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد و جایزه اصلی‌ این بخش به به ریتی پن با فیلم "تصور گمشده" از کامبوج رسید که این فیلمساز پس از حضور روی سن جایزه خود را به جعفر پناهی، فیلمساز ممنوع الکار ایرانی‌، اهدا کرد. او گفت "پناهی کسی‌ است که در شرایط سخت فیلم می‌‌سازد. می‌‌توان کسی‌ را تحت حبس خانگی قرار داد و از کار محرومش کرد، اما نمی‌‌توان تخیلات و افکارش را دزدید.

"گفتنی است "دست نوشته‌ها نمی‌‌سوزند" یک روز پیش تر جایزه بهترین فیلم را از انجمن جهانی‌ منتقدان دریافت کرده بود.مهمترین فستیوال سینمایی جهان شب گذشته به پایان رسید، اما بدون تردید شروعی تازه برای بسیاری از سینماگران خواهد بود. کسانی‌ که به اعتبار حضور در کن راه خود را در فیلم‌سازی ادامه خواهند داد.   




۱ نظر:

armani گفت...

سلام. اگر ممکنه یه دعوتنامه بالاترین برای من به ادرس زیر بفرستید مرسی . azintahami@yahoo.com

پادکست سه پنج