حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ مهر ۹, چهارشنبه

برداشت عجیب رئیس دیوان عالی ایران از واژه «پریود» در سخنان عباس کیارستمی

رئیس دیوان عالی کشور، عالی‌ترین نهاد قضایی ایران، در واکنش به استفاده از واژه «پریود» در سخنان عباس کیا رستمی گفت: «این تعبیر بی‌شرمانه که از سوی مغز متفکر مشروب‌خوار غرب‌گرای افتاده در داخل غرب اخیرا نسبت به دفاع مقدس بر زبان جاری شده و بنده از بیان آن خجالت می‌کشم، به نظرتان ناشی از چیست؟ کسی که دوران دفاع مقدس را به‌عنوان دوران پریود تاریخ ایران نام برده است، خود را دل در گرو عشق به ایران می‌داند، ولی این ملت را که هزاران شهید و جانباز دارد وقیحانه خطاب کرده است و در رسانه عمومی این تعبیر را به کار برده است. به نظرتان این طرز تفکر برخاسته از چیست؟»




«پریود» بازی رئیس دیوان عالی ایران با عباس کیارستمی

در حالیکه واکنش‌های دست اندرکاران سینما به اظهار نظر کیارستمی درباره سینمای جنگ و انتقاد حاتمی کیا از او ادامه دارد، رئیس دیوان عالی ایران واکنشی متفاوت در مقابل سخنان کیارستمی از خود نشان داده است.


رئیس دیوان عالی ایران
رئیس دیوان عالی ایران

به نوشته خبرگزاری ایسنا، حسین کریمی رئیس دیوان عالی کشور، عالی‌ترین نهاد قضایی ایران، در واکنش به استفاده از واژه «پریود» در سخنان عباس کیارستمی گفت: «این تعبیر بی‌شرمانه که از سوی مغز متفکر مشروب‌خوار غرب‌گرای افتاده در داخل غرب اخیرا نسبت به دفاع مقدس بر زبان جاری شده و بنده از بیان آن خجالت می‌کشم، به نظرتان ناشی از چیست؟ کسی که دوران دفاع مقدس را به‌عنوان دوران پریود تاریخ ایران نام برده است، خود را دل در گرو عشق به ایران می‌داند، ولی این ملت را که هزاران شهید و جانباز دارد وقیحانه خطاب کرده است و در رسانه عمومی این تعبیر را به کار برده است. به نظرتان این طرز تفکر برخاسته از چیست؟»
عباس کیارستمی، کارگردان صاحب نام ایرانی، حدود ۶ ماه پیش، در جلسه پرسش و پاسخی در دانشگاه سیراکیوز آمریکا، با نقل کامنت یک کاربر اینترنتی که زیر متنی از حاتمی کیا نوشته شده بود، گفت: «آن کاربر اینترنت نوشته بود فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که جوانها را به هیجان آورد که به جبهه بروند». موضوع صحبت، مقایسه فیلم «خانه دوست کجاست» کیارستمی است و فیلم‌های حاتمی کیا که با موضوع‌ دوره جنگ ایران و عراق ساخته شده است. واژه پریود (Period) به معنی یک دوره زمانی است اما به نظر می‌رسد حجه الاسلام حسین کریمی، رئیس دیوان عالی کشور، برداشت متفاوتی از این واژه در سخنان عباس کیا رستمی داشته است.

او این پرسش را مطرح کرد که «منشاء این نوع برداشت از دفاع مقدس چیست» و گفت: «آیا این موضوع می‌تواند چیزی جز از خود بی‌خود شدن در برابر فرهنگ غربی باشد؟ بنده هشدار می‌دهم تا مراقب باشیم خدایی نکرده ما چنین جریانی را در کشور شاهد نباشیم.»
دیوان عالی کشور، عالی‌ترین مرجع قضایی ایران است که رئیس آن را رئیس قوه قضاییه تعیین می‌کند.
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان ایرانی در مراسم دریافت بهترین کارگردانی جشنواره فیلم مقاومت برای ساخت فیلم «چ»، با اشاره به سخنان کیارستمی در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه سیراکیوز آمریکا، گفته بود: «عزیز کرده‌ای حرف‌هایی زد و شهدا را افرادی دانست که قربانی جنگ شده‌اند...البته از قبل هم می‌دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ بی‌اعتنا است. ایشان عزیز کرده بودند و هستند. ایشان همیشه پرچم ایران را در جشنواره‌های خارجی بالا برده‌اند و دستشان درد نکند اما آنچه اکنون رخ داده میزان را به دست بچه‌ها و کسانی می‌دهد که باید متوجه برخی از امور باشند». او سپس از همه مسئولان به ویژه مسئولان دولتی خواسته بود که نسبت به حرفهای کیارستمی واکنش نشان دهند.
به دنبال آن، حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی ارشاد، با بیان اینکه فیلم سخنان کیارستمی را دیده‌است گفت: «نکته‌ای که امروز همه اعلام می‌کنند این است که کیارستمی این حرف را از قول خودش زده است درصورتی که او فقط نظراتی را نقل قول کرده است. از رسانه‌ها می خواهم توضیح دهند که ایشان نقل قول کرده است و این صحبت بیان و نظر رسمی کیارستمی نیست.»


هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج