حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۵ اسفند ۱۳, جمعه

شاهین نجفی با آویو گفن در کنسرت تل‌آویو

شاهین نجفی خواننده ایرانی مقیم آلمان با آمدن به اسرائیل و حضور در یک کنسرت بزرگ در تل آویو، در کنار خوانندگان اسرائیلی و جهانی، یک سنت شکنی دیگر کرد.











                                            لایک زنی فیس بوک ما




شاهین نجفی خواننده ایرانی مقیم آلمان با آمدن به اسرائیل و حضور در یک کنسرت بزرگ در تل آویو، در کنار خوانندگان اسرائیلی و جهانی، یک سنت شکنی دیگر کرد.
شاهین نجفی که خود از سال‌ها پیش، به خاطر آهنگ «آی نقی» به مرگ تهدید شد، پنجشنبه شب دوازدهم اسفند در کنسرتی با میزبانی آویو گفن خواننده مشهور اسرائیلی شرکت کرد.
آویو گفن کنسرت سالیانه راک خود را با شرکت شماری از خوانندگان پرآوازه اسرائیلی و نیز خوانندگان مهمان برگزار کرده بود.
شش هزار اسرائیلیِ اکثراً جوان که ایستاده کنسرت را نظاره و با خوانندگان همصدایی می‌کردند، مخاطبین این رویداد هنری بودند.
آویو گفن پیش از ورود شاهین به صحنه از آشنایی خود با نام و کارهای شاهین در جریان سفرهایش به آلمان سخن گفت و یادآور شد که اولین دیدار با شاهین را به خواسته این هنرمند ایرانی، نه در آلمان که در ایتالیا انجام داد.
آویو به مخاطبانش گفت که «در مقایسه با من، شاهین یک هنرمند واقعی و به راستی بزرگ است».
او گفت، شاهین در روز ورود به اسرائیل هیجان‌زده بوده و احساس امنیت کرده است.
به گفته آویو گفن، این که در این شرایط زمانی، اسرائیل میزبان یک هنرمند ایرانی می‌شود نشان از دموکراسی واقعی در اسرائیل دارد.
شاهین با موهای جمع کرده، لباس سیاه و در حالی که آویو گفن در کنارش گیتار می نواخت، به روی صحنه آمد و آن دو با خواندن ترانه «بوکر توو ایران» (صبح بخیر ایران) مورد استقبال گسترده قرار گرفتند.
آویو و شاهین در زمان اجرای ترانه اسرائیلی دیگر با «عاد شه یهیه توو» (تا که وضع خوب بشه) یکدیگر را در آغوش گرفتند و در پایان ترانه نیز این صمیمیت را برای لحظاتی طولانی نشان دادند؛ شاهین آویو را «برادر» نامید و فریاد تشویق اسرائیلی‌ها به آسمان بلند شد.
شاهین در این اجرا به فارسی می‌خواند اما کلمات و جملاتی از دو ترانه را به عبری ادا می‌کرد.
هنگامی که شاهین نجفی از بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ و سایر سیاستمداران جهان خواست از ایجاد جدایی میان ملت‌ها خودداری کنند، با فریادهای طولانی و مثبت حاضران تشویق شد.
شاهین نجفی همچنین در سخنانی در فضای مجازی آویو گفن را «یک خواننده جهانی که اتفاقاً در اسرائیل به دنیا آمده» توصیف کرده است.
آویو گفن، ۴۳ ساله، فرزند یوناتان گفن، روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور صلح‌طلب اسرائیلی است.
شهرت آویو از زمانی در اسرائیل و سپس در جهان اوج گرفت که در سال ۱۹۹۵، اسحاق رابین نخست‌وزیر صلح‌طلب کشته شد و همسر او، لئا رابین از آویو گفن به خاطر خواندن ترانه‌های صلح‌طلبانه تقدیر کرد و بانو لئا و آویو در کنار هم در میان جوانان ظاهر شدند.
در آن زمان، آویو گفن ترانه مشهور «رویا» را ساخت که هنوز به عنوان یکی از قوی‌ترین ترانه‌ها در گردهمایی‌های صلح‌خواهان اسرائیل اجرا می‌شود.
آویو گفن از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کنونی اسرائیل بارها انتقاد کرده اما محبوبیت او در میان اسرائیلی‌ها افزایش یافته است.
در این میان وبسایت اسرائیلی «والا» روز جمعه سیزدهم اسفند نوشته است، تنها خواننده‌ای در سطح آویو گفن می‌تواند هر سال خود را احیا کند و تنها اوست که در چنین سطح این هیجان بزرگ را ایجاد می‌کند.
وبسایت «والا» و نیز رسانه‌های دیگر اسرائیل حضور شاهین نجفی را به عنوان هنرمندی که بعد از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران به دنیا آمده و از سوی حکومت زادگاهش به مرگ تهدید شده، یک «مهمان هیجان‌انگیز» توصیف کرده‌اند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی این همکاری هنری را نظر به خصومت جمهوری اسلامی ایران با اسرائیل، «کم سابقه» توصیف کرده است.
شاهین نجفی در مصاحبه با آسوشیتدپرس تأکید کرده «تابوشکنی‌هایی که در پوشش کار هنری می‌کند» برایش رضایتبخش است.
شاهین نجفی ۳۶ ساله زاده بندر انزلی کار موسیقی را به طور زیرزمینی در ایران آغاز کرد و در ۱۲ سال گذشته در آلمان زندگی کرده است.
او که به عنوان یک خواننده شورشی شناخته می‌شود، با اجرای ترانه‌های سیاسی و اجتماعی، دیدگاه‌هایش را به سبکی متفاوت و با صراحت بیان کرده است.
ترانه «آی نقی» او در سال ۲۰۱۱ که در آن علی نقی امام دهم شیعیان را خطاب قرار می‌دهد، موجب شد که از سوی برخی روحانیون ایران ظاهراً به مرگ تهدید شود و برخی مؤسسات و رسانه‌های ایران برای کشتن او جایزه نقدی هم تعیین کنند؛ یکی از جایزه‌ها هنوز مبلغ صد هزار دلار را به کسی که خون شاهین را بریزد، پیشنهاد می‌کند.
شاهین نجفی یک روز پیش از کنسرت تل‌آویو، در حالی که به اسرائیل رسیده بود، در یک گفت‌وگوی اینترنتی ۲۶ دقیقه‌ای با طرفدارانش، دلایل مشارکت خود را در «کنسرت صلح» توضیح داد.
او در این سخنان در فضای مجازی گفت که جامعه اسرائیل، همانند هر جامعه دیگر و از جمله جامعه ایران، نباید بر اساس عملکرد سیاستمداران آن دیده شود و اینکه کسی بگوید، نباید به اسرائیل رفت، بر اساس این پیش فرض غلط است که گویا همه جامعه این کشور آیینه دولتمردان و سیاست این کشور است.
او اضافه کرد اگر این حرف را در مورد اسرائیل بیان کنیم، آیا در مورد ایران امروز نیز می‌توان چنین گفت؟
آقای نجفی در این سخنان گفت، نه تنها رژیم ایران با اسرائیل مخالفت می‌کند، بلکه شماری از «روشنفکران» ایرانی در خارج نیز با اسرائیل مخالفت می‌کنند اما اکثر آنها کسانی هستند که در خارج در گتوهای خود محصور هستند و با جهان واقعی ارتباطی ندارند و حتی زبان کشوری را که سال‌هاست در آن زندگی می کنند جز رفع برخی نیازهای اولیه نمی‌دانند.
شاهین نجفی ظاهراً از جمله به مخالفت برخی از «روشنفکران» ایرانی مقیم غرب با سفر سال‌های گذشته محسن مخملباف به اسرائیل اشاره کرده است؛ هر چند که مخملباف از حضورش در جشنواره سالیانه فیلم اورشلیم دفاع کرد.
شاهین نجفی می گوید، زمانی که تصمیم به سفر به اسرائیل گرفت، به درخواست کارزار ضد اسرائیلی بی.دی.اس که خواهان خودداری او از این سفر بود، پاسخ رد داد.
آقای نجفی گفت، اهدافی که بی.دی.اس برای خود در دفاع از حقوق فلسطینی‌ها تعیین کرده، همان اهدافی است که بسیاری از اسرائیلی‌ها نیز آن را دنبال می‌کنند.
شاهین نجفی گفته است، باید توجه کرد که در خود اسرائیل گروه‌های فعال جدی در پی تحقق هدف‌های فلسطینی‌ها هستند و یکی از این اسرائیلی‌ها که با او در ارتباط است، جوانی است که «پنج زبان» حرف می‌زند، برخلاف برخی از «روشنفکران ایرانی» که با رفتن به اسرائیل مخالف هستند و حتی زبان کشوری را که در آن زندگی می‌کنند، نمی‌دانند.
شاهین نجفی از راجر واترز خواننده گروه پینک فلوید که کارزار بی.دی.اس از نام او برای تحریم و بایکوت اسرائیل استفاده می‌کند، انتقاد کرده و از او می‌پرسد، آقای واترز شما «پوستر تبلیغاتی» سازمانی شده‌اید که روند صلح اسرائیلی- فلسطینی را به شکست می‌کشاند.


אביב פגישה עם האירני from avital davidzon on Vimeo.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج