حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۵ فروردین ۲۷, جمعه

اصغر فرهادی در جشنواره کن می درخشد / کن 2016 و کارتازه اصغر فرهادی

در بازار داغ پيش‌بيني‌هاي روزنامه‌ها و رسانه‌هاي خارجی نام اصغر فرهادی در ميان مدعيان حضور در اين جشنواره آمده است. خبرگزاري فيلم ورايتي، ايندي‌واير، روزنامه انگليسي گاردين، روزنامه لس‌آنجلس‌تايمز پيش‌بيني كرده‌اند اصغر فرهادي با آخرين ساخته‌اش «فروشنده» در بخش اصلي اين جشنواره حضور خواهد داشت




پيش‌بيني شركت‌كنندگان جشنواره فيلم كن ٢٠١٦
اصغر فرهادي يكي از مدعيان حضور در جشنواره كن


  بهار سرلك
   فهرست فيلم‌هاي شركت‌كننده در جشنواره فيلم كن يكي از محرمانه‌ترين فهرست‌ها است؛ اين فهرست متشكل از پديدآورندگان فيلم و چهره‌هاي مطرح هاليوودي است كه سينمادوستان سراسر جهان انتظار ديدن‌شان را در اين رويداد دارند.
مسوولان اين جشنواره تا به حال فيلم «كافه سوسايتي»، ساخته وودي آلن، با بازي جسي آيزنبرگ و كريستين استوارت را  به عنوان فيلم افتتاحيه اين جشنواره معرفي كرده‌اند.
تيري فريمو، رييس اين جشنواره روز پنجشنبه فهرست كامل شركت‌كننده‌هاي شصت‌ونهمين جشنواره فيلم كن را منتشر خواهد كرد. همچنين جورج ميلر نيز رياست هيات داوران بخش اصلي را بر عهده خواهد داشت. اين كارگردان استراليايي‌ سال گذشته با فيلم «مكس ديوانه: جاده خشم» در اين جشنواره شركت داشت.
در بازار داغ پيش‌بيني‌هاي روزنامه‌ها و رسانه‌هاي خارجي نام اصغر فرهادي در ميان مدعيان حضور در اين جشنواره آمده است. خبرگزاري فيلم ورايتي، ايندي‌واير، روزنامه انگليسي گاردين، روزنامه لس‌آنجلس‌تايمز پيش‌بيني كرده‌اند اصغر فرهادي با آخرين ساخته‌اش «فروشنده» در بخش اصلي اين جشنواره حضور خواهد داشت. اصغر فرهادي پيش از اين و در سال ٢٠١٣ با فيلم «گذشته» در اين جشنواره شركت كرد و جايزه بهترين بازيگر زن جشنواره كن نصيب برنيس بژو، بازيگر زن اين فيلم شد. همچنين اين فيلم جايزه كليساي جهاني جشنواره كن را به دست آورد.


حضور دو فيلم هاليوودي در فهرست شركت‌كنندگان امسال دور از انتظار نيست؛ فيلم «هيولاي پول» به كارگرداني جودي فاستر و با بازي جورج كلوني و فيلم «بي‌اف‌جي» ساخته استيون اسپيلبرگ كه براساس رماني نوشته «روالد دال» نوشته شده است.
فيلم «هيولاي پول» درباره مجري تلويزيوني (با بازي جورج كلوني) است كه يكي از بيننده‌هاي برنامه‌اش او را به گروگان مي‌گيرد. فاستر در طول حرفه سينمايي‌اش بارها در اين جشنواره حضور داشته است و آخرين تجربه كارگرداني‌اش «سگ‌آبي» با بازي «مل گيبسون»، در بخش جنبي جشنواره كن ٢٠١١ نمايش داده شد. اسپيلبرگ نيز با جشنواره كن غريبه نيست؛ او سال ٢٠١٣ رياست هيات داوران اين جشنواره را بر عهده داشت و فيلم «اينديانا جونز و قلمرو جمجمه بلورين» او سال ٢٠٠٨ در كن به نمايش درآمد.
شان پن ديگر بازيگر و كارگرداني است كه حضور او در اين جشنواره پيش‌بيني مي‌شود؛ احتمال مي‌رود اكران بين‌المللي آخرين ساخته پن «آخرين چهره» با بازي شارليز ترون، در اين جشنواره رقم بخورد. همچنين درام «عاشقي» به كارگرداني جف نيكولز و فيلم «پترسون» تازه‌ترين ساخته جيم‌ جارموش و با بازي آدام درايور مدعي حضور در اين جشنواره به شمار مي‌روند.
منتقدان جايگاه فيلم «دختر ناشناخته» ساخته ژان پي‌ير و لوك داردن با بازي بازيگر محبوب فرانسوي آدل آئنل را، در اين جشنواره تضمين مي‌كنند. اين برادران بلژيكي كه مجموع آثارشان استنادي است بر سختي زندگي طبقه كارگر، دو بار برنده نخل طلاي كن شده‌اند.
پيش‌بيني مي‌شود اوليويه آساياس نيز با فيلم «مشتري شخصي» روي فرش قرمز اين جشنواره قدم بگذارد. اين فيلم درباره جهان مد و با بازي كريستين استوارت است. اگر «مشتري شخصي» به اين جشنواره راه يابد، استوارت با دو فيلم  در اين جشنواره حضور خواهد داشت. آساياس نيز دو سال پيش با فيلم «ابرهاي سيلس ماريا» در بخش اصلي و سال ٢٠١٠ با فيلم «كارلوس» در بخش جنبي اين جشنواره شركت كرده بود. احتمالا پل ورهوفن نيز با فيلم «اِل» با بازي ايزابل هوپرت، در بخش اصلي اين جشنواره حضور خواهد داشت. اين فيلم نخستين ساخته ورهوفن پس از ساخت «غريزه اصلي» است. فيلم «جوليتا» تازه‌ترين ساخته پدرو آلمادوار و «Ma Loute» به كارگرداني برونو دومو در اين جشنواره شركت خواهند داشت.
نيكولاس ويندينگ رفن، كارگردان دانماركي نيز با فيلم «شيطان نئوني» كه در لس‌آنجلس فيلمبرداري شده، يكي از مدعيان حضور در جشنواره كن ٢٠١٦ است. دو فيلم بلند «تنها خدا مي‌بخشد» و «راندن» پيش از اين در جشنواره كن حضور داشتند كه فيلم نئو نوآر «راندن» برنده جايزه بهترين كارگردان شد.
جشنواره فيلم كن از ١١ تا ٢٢ ماه مه ‌در شهر كن برگزار خواهد شد.
اعتماد

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج