حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ مهر ۲۲, چهارشنبه

نویسنده جامائیکایی برنده جایزه ادبی بوکر شد

مارلون جیمز، نویسنده جامائیکایی برای کتاب 'تاریخچه هفت قتل' برنده جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۵ شده است.کتاب با الهام از تلاش‌ برای ترور باب مارلی در اواخر دهه هفتاد میلادی نوشته شده است.








Image copyrightGetty
مارلون جیمز، نویسنده جامائیکایی برای کتاب 'تاریخچه هفت قتل' برنده جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۵ شده است.
کتاب با الهام از تلاش‌ برای ترور باب مارلی در اواخر دهه هفتاد میلادی نوشته شده است.
مایکل وود، رئیس هیات داوران جایزه بوکر، این کتاب را "هیجان‌انگیزترین" کتاب در میان فهرست کاندیداهای این جایزه خواند.
آقای وود در مورد این کتاب ۶۸۰ صفحه‌ای گفت تاریخچه هفت قتل، "سرشار از شگفتی"، "پر از ناسزا" و "بسیار خشن" است.
Image copyrightAP
مارلون جیمز ۴۴ ساله اولین نویسنده جامائیکایی است که برنده این جایزه ۵۰ هزار پوندی می‌شود.
آقای جیمز پس از آن که اسمش به عنوان برنده بوکر ۲۰۱۵ خوانده شد، گفت بخش عظیمی از کتابش را با الهام از موسیقی رگه نوشته است. او این جایزه را به پدرش تقدیم کرد.
همسر ولیعهد بریتانیا در این مراسم، این جایزه را به او اهدا کرد.
کتاب آقای جیمز بیش از ۷۵ شخصیت دارد و بخش‌های مختلف داستان از زبان راوی‌های گوناگون است.

درباره تاریخچه هفت قتل 

نویسنده: مارلون جیمز، جامائیکا
ناشر: وان ورد
داستان: پس زمینه داستان ماجراهای مربوط به تلاش برای ترور باب مارلی، خواننده مشهور جامائیکا در اواخر دهه هفتاد میلادی است که در طول سه دهه پس از آن، در مسیر زندگی سردسته های باندهای مواد مخدر، نمایندگان پارلمان، آدمکشان حرفه ای، ملکه های زیبایی، روزنامه نگاران و حتی کارکنان سیا حادثه های فراوانی برملا می شود.
درباره نویسنده: مارلون جیمز متولد سال ۱۹۷۰ در شهر کینگستون جامائیکا است. اولین کتاب داستانی او "شیطان جان کرو" بود و دومین کتابش با عنوان "کتاب زنان شب" جایزه ادبی صلح دیتون را در سال ۲۰۱۰ دریافت کرد و در همان سال از جمله نامزدان جایزه ملی منتقدان بود.
نظر هیئت داوران: عنوان کتاب به خوبی وزن و پیکره عظیم این داستان را منعکس نمی کند. این داستان تخیلی پهناور که از هزارتوی سیاست و خشونت های تبهکاران در جامائیکای دهه هفتاد سر برمی آورد به دلیل شخصیت ها و حکایت هایش هیجان انگیز است: متکبر، بی رحم، طعنه آمیز، شوخ، مرثیه وار، لطیف و حتی کفرآلود است. و چه داستانی، خواننده را از خود بی خود می کند.
نظر منتقدان: روزنامه دیلی تلگراف نوشت: "این کتاب به دلیل خشونت بی امان، صداهای چندگانه و عزم نویسنده اش برای بازنویسی تاریخ یادآور یکی از آثار جیمز الروی با عنوان گروه چهار نفره لس آنجلس است."

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج