حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ مهر ۹, پنجشنبه

نامزدهای ادبی بوکر ۲۰۱۵؛ نگاهی به کتاب‌ها و نویسنده‌ها

مارلون جیمز، تام مک کارتی، چیگوزی اوبیوما، سانجیو سوهوتا، ان تیلر و هانیا یاناگیهارا شش نویسنده ای هستند که نامزد جایزه ادبی بوکر سال ۲۰۱۵ شده اند.این دومین سالی است که تمام نویسندگان انگلیسی زبان فارغ از ملیتشان در این جایزه ادبی بریتانیایی شرکت داده می شوند.





مارلون جیمز، تام مک کارتی، چیگوزی اوبیوما، سانجیو سوهوتا، ان تیلر و هانیا یاناگیهارا شش نویسنده ای هستند که نامزد جایزه ادبی بوکر سال ۲۰۱۵ شده اند.
این دومین سالی است که تمام نویسندگان انگلیسی زبان فارغ از ملیتشان در این جایزه ادبی بریتانیایی شرکت داده می شوند.
از زمان تاسیس این جایزه ادبی در سال ۱۹۶۹ تا سال ۲۰۱۴ فقط نویسندگانی از بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع، جمهوری ایرلند و زیمبابوه می‌توانستند نامزد شوند.
از میان نامزدان امسال دو نویسنده بریتانیایی، دو نویسنده آمریکایی، یکی اهل جامائیکا و دیگری اهل نیجریه اند.
نام برنده این جایزه ۵۰ هزار پوندی روز ۱۳ اکتبر در مراسمی در لندن اعلام می‌شود.
سال گذشته ریچارد فلانگان، نویسنده استرالیایی برای رمان "جاده باریک در عمق شمال" که داستان آن در جنگ جهانی دوم می‌گذرد، برنده این جایزه شد.



نگاهی کوتاه به فهرست نامزدها

تاریخچه کوتاهی از هفت قتل

مارلون جیمز، جامائیکا
چاپ انتشاراتی وان ورد
پس زمینه داستان ماجراهای مربوط به تلاش برای ترور باب مارلی در اواخر دهه هفتاد میلادی است که در طول سه دهه پس از آن، در مسیر زندگی سردسته های باندهای مواد مخدر، نمایندگان پارلمان، آدمکشان حرفه ای، ملکه های زیبایی، روزنامه نگاران و حتی کارکنان سیا حادثه های فراوانی برملا می شود.
در مورد نویسنده:
مارلون جیمز متولد سال ۱۹۷۰ در شهر کینگستون جامائیکا است. اولین کتاب داستان او "شیطان جان کرو" بود و دومین کتابش با عنوان "کتاب زنان شب" جایزه ادبی صلح دیتون را در سال ۲۰۱۰ دریافت کرد و در همان سال از جمله نامزدان جایزه ملی منتقدان بود.
نظر هیئت داوران:
"عنوان کتاب به خوبی وزن و پیکره عظیم این داستان را منعکس نمی کند. این داستان تخیلی پهناور که از هزارتوی سیاست و خشونت های تبهکاران در جامائیکای دهه هفتاد سر برمی آورد به دلیل شخصیت ها و حکایت هایش هیجان انگیز است: متکبر، بی رحم، طعنه آمیز، شوخ، مرثیه وار، لطیف و حتی کفرآلود است. و چه داستانی، خواننده را از خود بی خود می کند."
نظر منتقدان:
روزنامه دیلی تلگراف نوشت: "این کتاب به دلیل خشونت بی امان، صداهای چندگانه و عزم نویسنده اش برای بازنویسی تاریخ یادآور یکی از آثار جیمز الروی با عنوان گروه چهار نفره لس آنجلس است."

جزیره ساتن

نویسنده تام مک کارتی، بریتانیا
چاپ انتشاراتی جاناتان کیپ
جزیره ساتن که ماجراهای آن در لندن امروزی اتفاق می افتد، داستان شخصیتی به نام یو، انسان شناسی که برای یک شرکت مشاوره سطح بالا کار می کند. یکی از طرح های این موسسه جمع آوری اطلا عات با هدف "رمز گشایی و دستکاری جهان پیرامون آنها است."
در مورد نویسنده:
تام مک کارتی متولد ۱۹۶۹ و بزرگ شده شهر لندن است. از کتاب های دیگر او می توان به "باقی مانده" چاپ ۲۰۰۰، "مردان در فضا" چاپ ۲۰۰۷ و "C" چاپ ۲۰۱۰ اشاره کرد که همان سال نامزد جایزه ادبی بوکر شد.
او در سال ۱۹۹۹ انجمن بین المللی نکروناوتیکال (Necronautical Society) را تاسیس کرد که انجمنی "نیمه تخیلی" است و به تلفیق ادبیات، هنر و فلسفه می پردازد.
نظر هیئت داوران:
"جزیره ساتن تصویری ظریف، ناامیدوارانه و طنز آمیز از آینده احتمالی جهان ارائه می دهد، هر چند که بخشی از همین تصویر ممکن است در مورد جهان امروزی ما نیز صادق باشد."
نظر منتقدان:
روزنامه دیلی تلگراف نوشت: "این کتاب تحریک کننده و اغواگر است اما گاهی از فاش گفتن دریغ می کند. پس از تمام کردن داستان وسوسه می شوید که کتاب را محکم پرت کنید و بعد وسوسه شدیدتری به سراغتان می آید که آن، برداشتن کتاب و دوباره خواندنش است."


هیئت داوران، از راست: سام لیت، فرانسس ازبورن، مایکل وود، جان برنساید و الا واکاتاما الفری


ماهیگیر

نویسنده: چیگوزی اوبیوما، نیجریه
چاپ انتشاراتی وان
چهار برادر جوان در روستای کوچکی در نیجریه از غیبت پدرشان بهره می جویند و برای ماهیگیری به رودخانه ای ممنوعه می روند. آنجا با یک مرد مجنون روبرو می شوند که پیش بینی می کند برادر بزرگتر به دست یکی از برادرانش به قتل خواهد رسید.
در مورد نویسنده:
این اولین کتاب داستان بلند چیگوزی اوبیوما است. او متولد سال ۱۹۸۶ در شهر آکوره نیجریه است و داستان های کوتاه او قبلا در فصلنامه ادبی ویرجینیا و نیومادرید چاپ شده اند. او علاوه بر نیجریه در قبرس و ترکیه زندگی کرده و اکنون ساکن آمریکاست.
نظر هیئت داوران:
"ماهیگیر حکایت گیرایی از سرنوشت فاجعه بار خانواده ای در نیجریه امروزی است. داستان چیگوزی اوبیوما به احساس قانع کننده ای از اجتناب ناپذیری ریشه دار آغشته است و برای اولین کتاب یک نوینسده جوان قلم بسیار پخته ای دارد."
نظر منتقدان:
روزنامه گاردین نوشت:"داستان ماهیگیر مرثیه ای است در وصف آرزوهای از دست رفته و اسراف و افراط دوران طلایی. ولی با این وجود به احتمال رستگاری نسل جوان امیدوار است، که من آنها را نسل دوران پساناسیونالیسم توصیف می کنم و در کتاب از آنها با استعاره حواصیل یاد می شود: منادیان ( قاصدان) آینده ای بهتر."

سال گریختگان

نویسنده: سانجیو ساهوتا، بریتانیا
چاپ انتشاراتی پیکادور
گروهی از کارگران مهاجر هندی در جستجوی زندگی بهتر به بریتانیا آمده و در یک خانه نیمه ویران در شهر شفیلد با یکدیگر زندگی می کنند.
در مورد نویسنده:
سانجیو ساهوتا در سال ۲۰۱۳ از سوی موسسه انتشاراتی گرانتا به عنوان بهترین نویسنده جوان بریتانیا برگزیده شد. او متولد سال ۱۹۸۱ در داربی شایر انگلستان است و اولین داستان بلند او با عنوان "خیابانها از آن ماست" ( آنچه داریم خیابانهاست) در سال ۲۰۰۱ منتشر شد.
نظر هیئت داوران:
"با وجود این همه غم و مصیبت در زندگی شخصیت های داستان کسی تقاضای ترحم نمی کند. این شخصیت ها جویندگان حقیقی یک شانس دیگر در این جهانند که گاهی اوقات به نظر می رسد حتی حاضر نیست یک شانس هم به کسی بدهد."
نظر منتقدان:
روزنامه ایندیپندنت نوشت:"این داستان به خوبی برداشت تازه واردان به بریتانیا را منعکس می کند که در می یابند زندگی در این کشور اگر سخت تر از زندگی ای که پشت سر گذاشته اند نباشد، بی‌شک به همان سختی است."

قرقره نخ آبی

نویسنده: ان تیلر، آمریکا
چاپ انتشاراتی چتو اند ویندوز
داستان بلندی است که با کندوکاو در زندگی سه نسل از یک خانواده طبقه متوسط اهل بالتیمور به نام ویتشنک آشکار و بازگو می شود.
درباره نویسنده:
این بیستمین رمان ان تیلر است. او متولد سال ۱۹۴۱ در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا است.
اولین کتاب او با عنوان "اگر صبح از راه برسد" در سال ۱۹۶۴ چاپ شد. او در سال ۱۹۸۸ به خاطر کتاب "درس های تنفس" جایزه ادبی پولیتزر را دریافت کرد.
براساس کتاب دیگری از او با عنوان "جهانگرد اتفاقی" چاپ ۱۹۸۵ فیلمی ساخته شد که ویلیام هارت، کاتلین ترنر و جینا دیویس در آن بازی کردند. کتاب "قرقره نخ آبی" امسال در میان نامزدان جایزه بیلیز برای بهترین داستان نویسندگان زن نیز قرار گرفت.
نظر هیئت داوران:
"او بار دیگر قدرت برتر خود در مشاهده دقیق و نگارش به سبکی بسیار عالی را نشان می دهد که در طول پنجاه سال نویسندگی خارق العاده همواره در آثار او مشهود بوده است."
نظر منتقدان:
روزنامه واشنگتن پست نوشت:
"ان تیلر هیچگاه شخصیت های داستان خود را به سخره نمی گیرد. حتی در مواقعی که او با خصوصیات عجیب و کوته بینی مشهود آنها بازی می کند، همیشه نوعی خیراندیشی الهه وار در برخورد با آنها نشان می دهد. با وجود این، به خاطر بی رحمی تعجب آور اوست که در آثارش اثری از احساساتی شدن به جا نمی گذارد."

کمی زندگی

نویسنده: هانیا یاناگیهارا، آمریکا
چاپ انتشاراتی پیکادور
داستان چهار دوست دوران دانشگاهی است که در جستجوی شهرت و ثروت به نیویورک آمده اند. در مرکز داستان شخصیتی مرموز به نام جود قرار دارد که یتیم است و گذشته بسیار دردناکی دارد.
در مورد نویسنده:
هانیا یاناگیهارا متولد سال ۱۹۷۵ در شهر لس آنجلس است. کتاب دیگری از او با عنوان "مردمان بر درختان" برای جایزه انجمن قلم آمریکا برای بهترین کتاب اول نامزد شد. او دبیر یک نشریه و ساکن شهر نیویورک است.
نظر هیئت داوران:
"این کتاب از نظر عاطفی تاثیر عمیق و ماندگاری دارد که گاه از خود زندگی بزرگتر است. نویسنده با ظرافت بین هراس ناشی از زخم های روانی دوران کودکی و محبت و از خودگذشتگی عمیق تعادل ایجاد کرده است."
نظر منتقدان:
روزنامه گاردین نوشت:
"این کتاب مثل شخصیت های داستان به شکلی و با وجود همه مشکلات و موانع از هر آنچه که نویسنده بر آن پرتاب کرده است جان سالم به در می برد. حتی اگر در نهایت پیروز نشده ولی بر بسیاری از مشکلات فایق آمده است."

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج