حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ شهریور ۲۸, شنبه

شیر طلای ونیز و فیلم دگرباش


«از دور» درباره زندگی عاطفی یک مرد ۵۰ ساله همجنسگرا به نام «آرماندو»ست که در یکی از محله های فقیرنشین کاراکاس با یک جوان ۱۸ ساله بزهکار به نام «الدر» آشنا می‌شود، او را با خود به خانه می برد و از او می خواهد که در ازای پرداخت مبلغی برهنه شود. به زودی معلوم می شود که «الدر» یک دزد است و هرچند که از همجنسگرایی شرم دارد، اما رابطه عمیقی بین او آرماندو شکل می گیرد که زندگی هر دوی آن ها را دگرگون می کند.









چند روزی ست که هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز برندگانش را اعلام کرداست: «از دور» (From Afar) نخستین تجربه سینمایی لورنزو ویگاس، فیلمساز ونزوئلایی شیر طلای بهترین فیلم بخش مسابقه ونیز ۷۲ را به دست آورد. این نخستین بار است که فیلمی از ونزوئلا شیر طلای قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان را به خود اختصاص می دهد.
نمایی از فیلم «از دور»: عشق یک مرد پنجاه ساله به یک جوان هجده ساله
نمایی از فیلم «از دور»: عشق یک مرد پنجاه ساله به یک جوان هجده ساله
«از دور» درباره زندگی عاطفی یک مرد ۵۰ ساله همجنسگرا به نام «آرماندو»ست که در یکی از محله های فقیرنشین کاراکاس با یک جوان ۱۸ ساله بزهکار به نام «الدر» آشنا می‌شود، او را با خود به خانه می برد و از او می خواهد که در ازای پرداخت مبلغی برهنه شود. به زودی معلوم می شود که «الدر» یک دزد است و هرچند که از همجنسگرایی شرم دارد، اما رابطه عمیقی بین او آرماندو شکل می گیرد که زندگی هر دوی آن ها را دگرگون می کند.
گی‌یرمو آریاگا، فیلمنامه نویس سرشناس و نامزد جایزه اسکار این فیلم را تهیه کرده و در نوشتن فیلمنامه این فیلم نیز مشارکت داشته است.

پیش پرده «از دور»: نخستین تجربه سینمایی لورنزو ویگاس و برنده شیر طلای ونیز ۷۲

«از دور» با ۲۱ فیلم دیگر در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز از جمله با فیلم «دختر دانمارکی» رقابت می‌کرد.

«دختر دانمارکی» ساخته تام هوپر، سینماگر بریتانیایی روایتی‌ست از زندگی لی لی البه، نقاش دانمارکی که در سال ۱۹۳۰ تغییر جنسیت داد. در این فیلم ادی ردماین، بازیگر بریتانیایی که پیش از این به خاطر بازی در فیلم «تئوری همه چیز» اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورده بود، در نقش نخستین مرد ترانس‌سکشوال جهان ظاهر می‌شود.
لورنزو ویگاس هنگام دریافت شیر طلایی ونیز گفت: «من این جایزه را به سرزمینم تقدیم می کنم. می دانم که مشکلات اجتماعی زیادی داریم. اما این را هم می دانم که اگر درباره این مشکلات حرف بزنیم و آن ها را به بحث بگذاریم، روزی می توانیم آن ها را از میان برداریم.»
«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» نخستین ساخته وحید جلیلوند به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در این دوره از جشنواره فیلم ونیز در بخش افق‌ها حضور داشت. این فیلم جایزه فیپرشی (انجمن منتقدان بین‌المللی) بهترین فیلم افق‌ها و هفته منتقدان بین‌المللی را به دست آورد.
آلفونسو کوارون، کارگردان سر‌شناس مکزیکی که فیلم «جاذبه» او نخستین بار در ونیز به نمایش درآمد و سپس جایزه اسکار را به دست آورد، ریاست هیأت داوران هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز را به عهده داشت.



هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج