حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ فروردین ۱۰, دوشنبه

انتقاد شدید زیباکلام از مرضیه افخم درباره گزارش احمدشهید: پاسخ هایتان شگفت انگیز و تاسف آور بود

صادق زیبا کلام طی نامه ای از سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به برخوردش با گزارش احمد شهید انتقاد کرد.صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی در نامه ای خطاب به مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت حسن روحانی از ادبیات و استدلال های این مقام دولتی در مورد آخرین گزارش احمد شهید انتقاد و آن را هم «شگفت انگیز» و هم «تاسف آور» توصیف کرد و آن را ادامه رفتار دولت های قبلی دانست.







صادق زیبا کلام طی نامه ای از سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به برخوردش با گزارش احمد شهید انتقاد کرد.
صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی در نامه ای خطاب به مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت حسن روحانی از ادبیات و استدلال های این مقام دولتی در مورد آخرین گزارش احمد شهید انتقاد و آن را هم «شگفت انگیز» و هم «تاسف آور» توصیف کرد و آن را ادامه رفتار دولت های قبلی دانست.
صادق زیبا کلام در بخشی از این نامه که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده، خطاب به مرضیه افخم با اشاره به اینکه او نیز از واژه های شبیه به مسولان قبلی در مورد احمد شهید استفاده کرده، نوشته است: «متاسف شدم چون سال هاست که این نوع برخورد با گزارشات حقوق بشر در ایران جا افتاده است و امید داشتم که دست کم در دولت جدید شاهد تغییری در این خصوص باشیم.»
این استاد دانشگاه در ادامه نوشته است: «اما به نظر می رسد دولت شما هم ظاهرا بنا دارد تا همان ترجیع بندها و همان پاسخ ها و درست تر گفته باشیم همان سفسطه ها، همان توجیهات و همان عذر و بهانه های همیشگی در واکنش به گزارشات نقض حقوق بشر در ایران را ادامه دهد.»
آقای زیبا کلام در این نامه نوشت که ادبیات خانم افخم البته «ارتقاء بلندی در مقایسه با سایر مسولان» پیدا کرده و او احمد شهید را مانند بقیه «شومن، دلقک، هنرپیشه، پیشخدمت و پادو» توصیف نکرده است.
آقای زیبا کلام در بخش دیگری از نامه اش با اشاره به اینکه رد ادعاهای خانم افخم و بقیه مسولان علیه گزارش های احمد شهید نیاز به تلاش ویژه ندارد، نوشته است: «به عنوان مثال، گزارش های آقای احمد شهید معمولا بالغ بر ده ها صفحه شده و در آنها از افراد مشخص و معینی نام می برد که به اشکال مختلف حقوق مدنی شان در ایران نقض شده. انسان های حقیقی با نام و نشان های واقعی و دارای شماره شناسنامه و کد ملی.»
این تحلیل گر مسائل سیاسی در ادامه نوشته است: «چگونه ممکن است آن انسان ها و آنچه بر آنها رفته را «واهی»، «دروغ»، «جعلی»و صرفا «مبتنی بر منابع مخالفین نظام در خارج از کشور» دانست؟ ما تاکنون چند نمونه از صدها مورد نقض حقوق بشر در ایران را توانسته ایم نشان دهیم که «دروغ» و «ساختگی» بوده اند؟»
صادق زیبا کلام با اظهار اینکه تاکنون خانم افخم و دیگر مسولان نتوانسته اند حتی یک مورد از گزارش های احمد شهید را با تحلیل و سند نقض کنند و یا ثابت کنند در مواردی که ایران متهم به نقض حقوق بشر شده، مشکل این بوده که می‌خواسته‌اند «اسلام را رعایت» کنند، نوشته است: «بسیاری از گزارشات آقای احمد شهید مبین آن است که «اعلامیه جهانی حقوق بشر» به کنار، ما اگر قوانین خودمان را رعایت کرده بودیم متهم به نقض حقوق بشر نمی شدیم.»
آقای زیبا کلام در انتقاد به بخشی از توجیهات خانم افخم که گفته سازمان ملل فقط در مورد ایران گزارش های نقض حقوق بشر صادر می کند، نوشته است: «اولا که این گونه نبوده کشورهای دیگری هم که حقوق بشر در ان نقض می شده مورد انتقاد قرار می گیرند. اما فرض بگیریم که کشورهای دیگر مورد انتقاد قرار نگرفته باشند و فقط ایران به واسطه مواضع انقلابی اش مورد انتقاد قرار گرفته باشد. سرکار خانم بانو مرضیه افخم، آیا نفس اینکه کشورهای دیگر مورد انتقاد قرار نمی گیرند به نظر جنابعالی نقض حقوق بشر در ایران را توجیه می کند؟»
صادق زیبا کلام در انتهای نامه اش نوشته است: «هیچ کشوری نمی تواند با توجیهات سیاسی، انقلابی و ایدلوژیک از زیر بار مسولیت رعایت حقوق مدنی شهروندانش شانه خالی کند.»
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران روز ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ در اخرین گزارش خود در ژنو، از روند فزاینده اعدام در دولت روحانی، وضعیت نامناسب حقوق زنان در ایران، نقض حقوق اقلیت ها و همچنین نقض آزادی های اجتماعی و سیاسی گفت.
احمد شهید در این گزارش گفت که طی ۱۴ ماه گذشته بیش از ۱۰۰۵ اعذدام در ایران انجم شده است که در ۱۲ سال گذشته بی سابقه بوده است. این گزارشگر همچنین گفت حداقل ۱۳ اعدام از این تعداد شامل کودکان زیر ۱۸ سال و یا افرادی بوده که هنگام ارتکاب جرم زیر هجده سال سن داشته اند.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به گزارش احمد شهید آن را غیرمنصفانه و غیر علمی دانست و او را متهم کرد که «روش های نادرست و غیرقانونی و جهت دار و پیش داوری را پایه گذاشته است
خانم افخم حتی با اشاره به اینکه اراده ای فراتر و خارج از سازوکارهای حقوق بشری ملل متحد در تهیه گزارش ایران دخیل است، گفت:«ایران به عملکرد غیر منصفانه و غیر علمی گزارشگر ویژه به لحاظ رعایت نکردن اصول و موازین بین المللی با تردید جدی می نگرد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه حتی مدعی شد: «جمهوری اسلامی ایران به خوبی به تعهدات ملی و بین المللی خود در زمینه حقوق بشر واقف و همواره همکاریهای خوب و گسترده ای را با مکانیزم‌های بین المللی در این زمینه انجام داده است.»

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج