حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ اسفند ۴, دوشنبه

مصاحبه مجله اشپیگل با نسرین ستوده پیرامون فیلم «تاکسی» برندهٔ خرس طلایی برلیناله

نسرین ستوده در بارهٔ نقش خود در فیلم «تاکسی» سخن می گوید. فیلمی که جعفر پناهی علیرغم ممنوعی الکار بودن آنرا ساخته است. شنبهٔ پیش «تاکسی» در برلیناله جایزهٔ خرس طلایی را ربود.












اشپیگل۲۳ فوریه ۲۰۱۵
«ممنوعیت برای من اهمیتی ندارد»

نسرین ستوده در بارهٔ نقش خود در فیلم «تاکسی» سخن می گوید. فیلمی که جعفر پناهی علیرغم ممنوعی الکار بودن آنرا ساخته است. شنبهٔ پیش «تاکسی» در برلیناله جایزهٔ خرس طلایی را ربود.

اشپیگل: شما که فعال حقوق بشر هستید چه شد که نقشی در این فیلم به عهده گرفتید؟

ستوده: جعفر پناهی اکتبر سال گذشته ناغافل به خانه ما آمد و از پروژه ای که پیش رو
داشت سخن گفت. برای من باعث افتخار بود در فیلم پناهی بازی کنم اما با متن فیلمنامه نمی توانستم کنار بیایم. او گفت مساله ای نیست. خودت باش. چنین شد که در فیلم فعال حقوق بشری هستم که سوار تاکسی می شود تا به خانهٔ غنچهٔ قوامی یک زندانی صاحب نام برود و با خانوادهٔ او دیدار کند؛ غنچهٔ قوامی به جرم اینکه زن بود و می خواست بازی والیبال مردان را تماشا کند درآن روز ها در اوین زندانی بود. من در فیلم از بی عدالتی هایی سخن می گویم که با آن مواجه هستیم.

اشپیگل: فیلم ساختن علیرغم ممنوعیت خطرناک نیست ؟

ستوده: برای من ممنوعیت اهمیتی ندارد. جعفر حق دارد فیلمش را بسازد. ما سر این مسائل با هم شوخی می کردیم. می گفتیم حالا که به من اجازه نمی دهند وکالت کنم و به تو اجازه نمی دهند فیلم بسازی بیا شغل هامان را عوض کنیم. تووکالت کن، من می روم فیلم می سازم.

اشپیگل : شما حدود سه سال زندان بودید چون وکالت مخالفان را به عهده گرفتید. حالا نگران نیستید باز برایتان درد سری ایجاد شود؟

ستوده: این فیلم یک گام کوچک اما مهم درجهت باز شدن فضای جامعهٔ ماست . می توانیم به افراطیون ـ و همچنین خودمان ـ تبریک بگوئیم که دست کم تا حالا... از بروز خشم شان خود داری کرده اند . شاید هم برای چنین نتیجه گیری هایی هنوز زود باشد. در روزنامه های ما به «تاکسی» انگ ضد ایرانی بودن زده اند. خیلی ها به طعنه می گویند اصلا چطورامکان دارد که پناهی با وجود ممنوعیت شغلی بتواند فیلمی بسازد.

اشپیگل: حالا واقعا چه جوری توانسته است با وجود ممنوعیت فیلم را بسازد؟

ستوده: برای اینکه خیلی جلب توجه نکند پناهی دوربین ها را در تاکسی تا جایی که ممکن بود استتار کرده بود. به همین دلیل در دو روزی که من فیلمبرداری داشتم به مشکلی بر نخوردیم.

اشپیگل: فکر می کنید یک زمانی بشود خودتان در سینما این فیلم را ببینید؟

ستوده: با اینکه ما هر دو مان ممنوع الخروج هستیم قطعا یک زمانی این فیلم را در خارج خواهیم دید. اما برای من مهمتر از آن، این است که «تاکسی» در ایران مجوز نمایش بگیرد و ما در اولین نمایش حضور داشته باشیم.
مصاحبه کنندگان: نسرین بصیری و دیتر بدنارتس


هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج