حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ دی ۱۶, سه‌شنبه

معاون وزیر ارشاد: شجریان باید به آرمان‌های نظام نزدیک شود

حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ ‌و ‌ارشاد اسلامی ایران می‌گوید محمدرضا شجریان، هنرمند سرشناس موسیقی اصیل ایرانی برای برگزاری کنسرت موسیقی در این کشور «باید به به آرمان‌ها و برنامه‌های نظام نزدیک‌تر شود.»





حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ ‌و ‌ارشاد اسلامی ایران می‌گوید محمدرضا شجریان، هنرمند سرشناس موسیقی اصیل ایرانی برای برگزاری کنسرت موسیقی در این کشور «باید به به آرمان‌ها و برنامه‌های نظام نزدیک‌تر شود.»

shajarian

شجریان در نامه‌ای خطاب به ضرغامی از او خواسته بود تا از پخش آثار او در صداوسیما خودداری کند
نوش‌آبادی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق که یکشنبه ۱۴ دی چاپ شده، گفته که «آقای شجریان مشکل خاصی نداشته و ندارد و برای برگشت به صحنه موسیقی اصیل کشور می‌تواند یک‌مقدار خودش را نزدیک کند.»
پیش‌تر، در اظهار نظری دیگری این مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته گفته بود: «مسئول این فاصله گرفتن خود آقای شجریان است و راه بازگشت به عرصه هنر نیز برای وی و امثال وی باز است به شرطی که متعهدانه به هنر ایرانی‌ـ‌‌اسلامی خدمت کند و به چارچوب‌های نظام متعهد باشد.»
او از محمدرضا شجریان خواسته بود تا «تصمیم شجاعانه بگیرد، رفتارهای گذشته را جبران کند و به عرصه موسیقی بازگردد.» این سخنان هفته گذشته نوش‌آبادی با انتقاداتی روبرو شد. منتقدان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند تا به دلیل این اظهارات، از شجریان عذرخواهی کند.
معاون پارلمانی وزیر ارشاد در مصاحبه با شرق می‌گوید «هیچ‌کس در کشور مخالف بازگشت آقای شجریان به عرصه فرهنگ‌ و‌ هنر نیست» اما بلافاصله این بازگشت را مشروط اعلام ‌می‌کند.
به گفته نوش‌آبادی، محمدرضا شجریان «باید کمک کند تا مسائل و سوءتفاهم‌ها برطرف شود.»او توضیح داده که «به‌خاطر برخی موضوعات و حاشیه‌ها که در یکی، دو دهه اتفاق افتاده، برخی نگرانند. اگر ایشان کمی جلو بیایند و به ملت و آرمان‌های خود این کشور وفادار باشند، قضیه حل خواهد شد.»
نوش‌آبادی در حالی برای بازگشت محمدرضا شجریان، شروطی را اعلام کرده که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در زمان رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته از صدای محمدرضا شجریان در کلیپ‌های تبلیغاتی‌اش استفاده کرد و گفت که از پخش‌نشدن صدای او در صدای و سیمای جمهوری اسلامی، گله‌مند است.
نوش‌آبادی در این باره گفته:‌ «همان شخصیتی که از ایشان در تبلیغات استفاده می‌کند، معلوم است که آقای شجریان را قبول دارد. دولت و شخص آقای رئیس‌جمهوری ایشان را دوست دارند. جناب‌آقای جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) هم به ایشان علاقه‌مند هستند. از این‌ها گذشته، صدای آقای شجریان صدای ماندگار موسیقی ایران است؛ در این موضوع شکی نیست.»
محمدرضا شجریان در رویدادهای انتخابات بحث‌برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ از جنبش اعتراضی به نتایج این انتخابات پشتیبانی می‌کرد و به همین خاطر نیز بارها مورد حمله رسانه‌های طرفدار حکومت قرار گرفت.

اختلاف شجریان و صدا و سیما

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در آستانه این انتخابات و پس از آن به‌ شکل گسترده‌ای از اجراهای محمدرضا شجریان، از جمله تصنیف «ایران، ای سرای امید» و سایر ترانه‌های وی با مضمون ملی استفاده می‌کرد.
اما شجریان در نامه‌ای خطاب به عزت‌الله ضرغامی از او خواسته بود تا از پخش کارهایش او در صداوسیما خودداری کند. شجریان گفت سازمان صداوسیما هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و این سازمان اجازه ندارد آن‌ها در هیچ‌یک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش کند.
در تابستان ۱۳۸۹ و هم‌زمان با آغاز ماه رمضان، سازمان صدا و سیما پخش دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان را به طور کامل در تمام شبکه‌ها ممنوع کرد و این ممنوعیت همچنان ادامه دارد.
«ربنا» یا «ربنای شجریان»، یکی از آثار محمدرضا شجریان و شامل چهار دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت «ربنا» آغاز می‌شوند. این اثر در تیرماه سال ۱۳۵۸ ضبط شده و به مدت ۳۰ سال، جزو برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بود.
محمدرضا شجریان یک بار نیز گفت: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت هستند و به گفته آقای احمدی‌نژاد، خس‌وخاشاک به حرکت در آمده‌اند، صدای من در صداوسیما جایی ندارد. صدای من صدای خس‌وخاشاک است و همیشه هم برای خس‌وخاشاک خواهد بود.»
اشاره شجریان به سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران است که در روزهای نخست اعتراضات به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، معترضان را «خس‌وخاشاک» نامیده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج