حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ آبان ۵, دوشنبه

نشان شوالیه برای کامبیز درم‌بخش، انتقاد محافظه‌کاران از سفارت فرانسه


کامبیز درم‌بخش، کارتونیست سرشناس ایرانی، توانست نشان «شوالیه هنر و ادبیات فرانسه» را به دست آورد. این جایزه طی مراسمی در شامگاه یکشنبه ۴ آبان در محل سفارت فرانسه در تهران به درم‌بخش اهدا شد.


کامبیز درم‌بخش، کارتونیست سرشناس ایرانی، توانست نشان «شوالیه هنر و ادبیات فرانسه» را به دست آورد. این جایزه طی مراسمی در شامگاه یکشنبه ۴ آبان در محل سفارت فرانسه در تهران به درم‌بخش اهدا شد.

 کامبیز درمبخش، طراح و کاریکاتوریست سرشناس ایرانی
کامبیز درمبخش، طراح و کاریکاتوریست سرشناس ایرانی
نشان شوالیه هنر و ادبیات یکی از عالی‌ترین‌ نشان‌های ملی لیاقت در فرانسه است که سالانه به افراد زیادی اهدا می‌شود.
در مراسم اهدای این نشان تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی از جمله محمود دولت آبادی، جواد مجابی، بزرگمهر حسین‌پور، پوریا عالمی، محمدعلی جعفریه، حسن کریم زاده و هادی حیدری نیز حضور داشته‌اند.
این نشان به نمایندگی از سوی وزیر فرهنگ فرانسه و برای قدردانی از تلاش‌ها و خلاقیت‌های هنری درم‌بخش به او داده شده است.
وزارت فرهنگ فرانسه از حدود یک سال پیش به این هنرمند ایرانی اطلاع داده بود که مایل است در سال ۲۰۱۴ این نشان را به او اهدا کند.
پیش‌تر تعدادی دیگر از هنرمندان و شخصیت‌های هنری، ادبی و سینمایی در ایران توانسته بودند صاحبت این نشان افتخار شوند اما این برای نخستین بار است که یک هنرمند ایرانی در عرصه هنرهای تجسمی توانسته نشان شوالیه را کسب کند.
یدالله رویایی شاعر مقیم فرانسه، محمد رضا شجریان و شهرام ناظری خوانندگان موسیقی ایرانی، محسن مخملباف، عباس کیارستمی و اصغر فرهادی کارگردانان سینمای ایران، محمد علی سپانلو شاعر، جلال ستاری پژوهشگر و لیلا حاتمی هنرپیشه سینما از جمله کسانی بودند که وزارت فرهنگ فرانسه در گذشته این نشان را به آن‌ها داده است.
Kamiz Derambakhsh
در مراسم اهدای نشان شوالیه برخی از شخصیت‌های فرهنگی از جمله محمود دولت آبادی و جواد مجابی نیز حضور داشته‌اند
کامبیز درم بخش، طراح و کارتونیست متولد سال ۱۳۲۱ در شهر شیراز و فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای تهران است. او بیش از ۵۵ سال است که با مطبوعات مختلف ایرانی و بین‌المللی همکاری می‌کند.
درم‌بخش بیش از ۵۰ نمایشکاه انفرادی در ایران و کشورهای دیگر برگزار کرده و کتاب های متعددی در زمینه تصویرسازی و کاریکاتور تاکنون از او چاپ و منتشر شده است.
برخی از آثار درم‌بخش در موزه‌های مختلف جهان از جمله موزه هنرهای معاصر تهران، موزه کاریکاتور بازل در سوئیس، موزه کاریکاتور گابروو در بلغارستان، موزه هیروشیما در ژاپن، موزه کاریکاتور استانبول در ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو در لهستان و مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان قرار دارند.
اهدای نشان شوالیه به شخصیت‌های فرهنگی و هنری در ایران عموما مورد انتقاد محافظه‌کاران قرار می‌گیرد. خبرگزاری فارس، روز دوشنبه ۵ آبان با درج خبر اهدای این نشان به کامبیز درم‌بخش، آن را سناریوی جدید «شوالیه‌سازی از سوی سفارت فرانسه در تهران» خواند و از آن انتقاد کرد.
روزنامه کیهان نیز پیش‌تر با انتشار مقالات و یادداشت‌هایی برخی از برندگان این جایزه از جمله یدالله رویایی، محمد رضا شجریان و  محمدعلی سپانلو را «شوالیه‌‌هایی در خدمت ناتوی فرهنگی» و کارگزار وزارت فرهنگ فرانسه لقب داده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج