حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ تیر ۳, سه‌شنبه

محمدرضا شجریان نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه را دریافت کرد

او در مراسم اهدای این نشان که در اقامتگاه برونو فوشه، سفیر فرانسه در تهران برگزار شد، گفت: "من در تمام طول نیم قرن کوشیدم تا سنت کهنسال و ریشه‌دار خنیاگری ایرانی را با همه زوایا و گوشه‌ها، همه غنا و عظمت و تنوعش حفظ کنم، پاس بدارم و سپس آن را به آیندگان منتقل کنم."


محمدرضا شجریان، استاد موسیقی و آواز ایرانی، نشان "شوالیه هنر و ادبیات" فرانسه را دریافت کرد.او در مراسم اهدای این نشان که در اقامتگاه برونو فوشه، سفیر فرانسه در تهران برگزار شد، گفت: "من در تمام طول نیم قرن کوشیدم تا سنت کهنسال و ریشه‌دار خنیاگری ایرانی را با همه زوایا و گوشه‌ها، همه غنا و عظمت و تنوعش حفظ کنم، پاس بدارم و سپس آن را به آیندگان منتقل کنم."

آقای شجریان در این مراسم که عصر دوشنبه ۲۳ ژوئیه برگزار شد، گفت: "من کوشیدم که سنت خنیاگری را که ریشه در ژرفای این تمدن کهنسال دارد، از چنگ‌نوازان هخامنشی تا موسیقی‌دانان ساسانی و سپس قاریان کلام وحی پاسداری کنم و اگر می‌توانم چیزی بر آن بیفزایم و اگر همیشه کوشش کردم تا پاسدار دقیق این سنت باشم؛ تنها به این هدف بوده که در غیاب آن معماری باشکوه، شعر و ادب غنی، کتابت و خطاطی و مینیاتور و دیگر مایه‌های این تمدن، اکنون موسیقی ایرانی، تنها بازمانده، حافظ، پاسدار و نماینده تمدن کهنسال در حال نابودی یا دست کم در حال دگرگونی است."
سفارت فرانسه نوشته که این نشان به خاطر خلاقیت هنری یا ادبی و یا به خاطر مشارکت در تلالوی هنر و ادب، در فرانسه و در جهان به هنرمندان اعطا می شود.
پیش از این، تعدادی از هنرمندان، پژوهشگران و فعالان دیگر ایرانی نیز موفق به دریافت این نشان شده اند، که از جمله می توان به شهرام ناظری (خواننده)، لیلا حاتمی (بازیگر)، رضا دقتی (عکاس)، شیرین عبادی (برنده جایزه صلح نوبل)، عباس کیارستمی (کارگردان سینما)، پری صابری (کارگردان تئاتر)، جلال ستاری (اسطوره شناس)، محمدعلی سپانلو (شاعر) و ایران تیمورتاش (دختر وزیر دربار رضا شاه پهلوی) اشاره کرد.
محمدرضا شجریان در بخش دیگری از سخنانش گفت: "من کوشیدم که موسیقی ایرانی را حفظ کنم، به تمام و کمال آن خدشه‌ای نزنم، حرمتش را بدارم، اگر می‌توانم- که نتوانستم و نشد- چیزکی به غنایش اضافه کنم، تا دیگرانی شاید آن را متحول کنند و از آن چیزی کامل‌تر و نوتر بسازند."
بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران که منجر به اعتراض مخالفان محمود احمدی نژاد شده بود، آقای شجریان جانب معترضان را گرفت. او از جمله در اعتراض به وقایع آن روزها از رادیو و تلویزیون دولتی ایران خواست تا آثار او را پخش نکنند به تبع این درخواست، صدا و سیما پخش دعای "ربنا" با صدای آقای شجریان را نیز متوقف کرد.
ببینید: 
کلیک

انتقاد کیهان از شجریان

اهدای نشان شوالیه هنر و ادبیات فرانسه به محمدرضا شجریان با واکنش رسانه های محافظه کار ایرانی مواجه شده است. از جمله روزنامه کیهان در مطلبی در ستون "اخبار ویژه" او را "محمد رضا.ش، "خواننده فتنه‌گر" خوانده و نوشته است: "دولت فرانسه در راستای جنگ نرم کشورهای غربی و با پوشش جایزه فرهنگی و هنری، هر از چند گاهی، نشان شوالیه را به فعالین ناتوی فرهنگی اعطا می‌کند. شوالیه‌های تمپلر یا معبد، کسانی بودند که در جنگ‌های صلیبی ده‌ها هزار مسلمان را تکه‌تکه کردند و از دست، پا، سر و بدنشان کوه‌هایی ساختند و در بیت‌المقدس سیلاب خون راه انداختند. افرادی که این نشان را می‌گیرند نیز با ایفای نقشی مشابه همان شوالیه‌ها تقدیر می‌شوند! البته در قلع و قمع کردن فرهنگ اسلامی ایرانی مردمان این سرزمین."
در مراسم اهدای نشان شوالیه هنر و ادبیات به محمدرضا شجریان، چهره‌ های فرهنگی ایرانی از جمله داریوش شایگان، غلامحسین امیرخانی، آیدین آغداشلو، محمدرضا درویشی، حسین علیزاده، داریوش طلایی، فرهاد فخرالدینی، همایون شجریان، اصغر فرهادی، نصرا الله وحدت، پوری بنایی، پرویز کلانتری، محمود دولت‌آبادی، جواد مجابی، امید روحانی، لیلا حاتمی، علی مصفا، شاهرخ تویسرکانی، انوشیروان روحانی، لیلی گلستان و رضا کیانیان حضور داشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج