حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ اسفند ۲۵, یکشنبه

جشنواره حکومتی شعر فجر دعوتش از یدالله رویایی را پس گرفت

یدالله رویایی، آورنده شعر حجم در ایران. دعوت از او، جشنواره شعر حجم را پربازتاب و پرحاشیه کرده است.
سومین جلسه شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره حکومتی شعر فجر، شنبه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس ) برگزار شد و تصمیم گرفت دعوتش از یدالله رویایی، شاعر شناخته‌شده ایرانی را که از سال‌ها پیش در فرانسه زندگی می‌کند، پس بگیرد.

سومین جلسه شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره شعر فجر، شنبه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس ) برگزار شد و تصمیم گرفت دعوتش از یدالله رویایی، شاعر شناخته‌شده ایرانی را که از سال‌ها پیش در فرانسه زندگی می‌کند، پس بگیرد.

یدالله رویایی، آورنده شعر حجم در ایران. دعوت از او، جشنواره شعر حجم را پربازتاب و پرحاشیه کرده است.
یدالله رویایی، آورنده شعر حجم در ایران. دعوت از او، جشنواره شعر حجم را پربازتاب و پرحاشیه کرده است.
در این نشست سیدعباس صالحی، علی معلم، فاطمه راکعی، محمدعلی مجاهدی، حسین اسرافیلی، پرویز بیگی حبیب آبادی، محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، علیرضا قزوه، قادر طراوت‌پور، افشین علاء، سعید بیابانکی، موسی بیدج و محمود اکرامی‌فر حضور داشتند.
علیرضا قزوه، یکی از شاعران وابسته بیت رهبری و سپاه پاسداران و همچنین یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره شعر فجر تلویحاً گفته بود برای شناختن رویایی شعر او کافی نیست، بلکه باید ابتدا از عقاید سیاسی او مطلع شد.
جشنواره شعر فجر که قرار است هم‌زمان با نمایشگاه کتاب تهران در فروردین ماه برگزار شود، از یک اتاق فکر و یک شورای سیاستگذاری برخوردار است. نزاع بین جناح‌های مختلف بر سر دعوت از یدالله رویایی برای حضور در این جشنواره بالا گرفت و سرانجام شورای سیاستگذاری در نشستی که امروز، شنبه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس ) برگزار شد، دعوتش از یدالله رویایی را پس گرفت.
شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر گفته است به خاطر محدودیت‌های زمانی و اولیت‌های داخلی بنا دارد فقط از شاعران مقیم ایران برای شرکت در این جشنواره دعوت کند.
ابتدا در شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر چند شاعر مستقل مانند هوشیار انصاری‌فر و پوریا سوری حضور داشتند. اما آن‌ها فقط پس از سه جلسه کناره‌گیری کردند. به گفته هوشیار انصاری‌فر «روند جشنواره شعر فجر به تحقق مطالبات شاعران مستقل» نمی‌انجامد و به همین دلیل هم تصمیم گرفت کناره‌گیری کند.
آقای انصاری‌فر بر آن بود که سانسور و پیامد‌هایش در شعر معاصر ایران می‌بایست در جشنواره شعر فجر به بحث گذاشته شود. اما با درخواست او موافقت نشد.
یدالله رویایی از بنیانگذاران شعر حجم در ایران و از شناخته‌شده‌ترین شاعران معاصر ایران است. «لبریخته‌ها» (۱۳۶۹) و «هفتاد سنگ قبر» (۱۳۷۷) از آثار مهم اوست که برای نخستین بار در خارج از ایران انتشار یافته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج