حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ آذر ۲۲, جمعه

به مناسبت روز جهانی حقوق بشر «پشتیبانی از سینماگران ایرانی»

Affisch Amnesty 1 page 0012 به مناسبت روز جهانی حقوق بشر «پشتیبانی از سینماگران ایرانی»

با هماهنگی‌های گروه ایرانی سازمان امنستی در گوتنبرگ سوئد، مراسمی درشب ده دسامبر
( روزجهانی حقوق‌بشر) برای پشتیبانی از سینماگران ایرانی با تمرکز بر وضعیت «مریم مقدم» بازیگر سوئدی- ایرانی برگزار شد.در این برنامه که با همکاری گروه سینمایی «فولکت بیون» (سینما مردم) سوئد و جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌ گوتنبرگ برگزارشد پیام ویدئویی مریم مقدم خطاب به برگزار کنندگان و شرکت کنندگان پخش شد.




توییتر سه پنج برای مطلب فرهنگی و هنری

با هماهنگی‌های گروه ایرانی سازمان امنستی در گوتنبرگ سوئد، مراسمی درشب ده دسامبر ( روزجهانی حقوق‌بشر) برای پشتیبانی از سینماگران ایرانی با تمرکز بر وضعیت «مریم مقدم» بازیگر سوئدی- ایرانی برگزار شد.
در این برنامه که با همکاری گروه سینمایی «فولکت بیون» (سینما مردم) سوئد و جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌ گوتنبرگ برگزارشد پیام ویدئویی مریم مقدم خطاب به برگزار کنندگان و شرکت کنندگان پخش شد.
مریم مقدم در ابتدای پیام خود از برگزار کنندگان و‌ شرکت کنندگان در مراسم که به یاد سینماگران و سینمای ایران هستند سپاسگزاری کرد و شرایط دشوار تحمیل شده بر سازندگان فیلم «پـرده» را برشمرد.
پیش‌تر اعلام شده بود که «مریم مقدم» با دبیر بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فیلم گوتنبرگ گفت‌وگوی مستقیم ویدیویی خواهد داشت که این تماس ممکن نشد.
amnesty به مناسبت روز جهانی حقوق بشر «پشتیبانی از سینماگران ایرانی»
مریم مقدم در بخش دیگری از پیام خود گفت امیدوار است به زودی مشکلات پیش روی سینما‌ و سینماگران ایرانی برداشته شود و فیلم پرده در آینده‌ی نزدیک در جشنواره‌ی بین المللی فیلم گوتنبرگ به نمایش درآید.
فیلم «پرده» به کارگردانی جعفر پناهی و کامپوزیا پرتوی، در بخش مسابقه جشنواره سال ٢٠١٣ فیلم برلین شرکت‌ کرده و برنده خرس نقره‌ای برای بهترین فیلم‌نامه شد.
دکتر محب نیری پژوهش‌گر دانشگاه صنعتی چالمرز و مسوول گروه ایران در امنستی شهر گوتنبرگ این برنامه را با سخنان کوتاهی آغاز کرد. وی ضمن خیرمقدم و اشاره به ریز برنامه، هدف امنستی از برنامه‌ی شب فیلم را برشمرد و تمرکز بر آزادی بیان، سینماگران و روزنامه‌نگاران را دارای اهمیت دانست.
نیری در ادامه به تهیه‌ی نامه‌ای در پشتیبانی از سینماگران ایرانی اشاره کرد و گفت: تجربه‌های خوبی در گروه ایران امنستی داشته‌ایم ازجمله کارزار گردآوری‌ امضا درآخرین جشنواره‌ فیلم گوتنبرگ؛ اینک هم از همه دعوت می‌کنم با امضا نامه‌ی تهیه شده از سینماگران ایرانی و مریم مقدم پشتیبانی کنید.
هلمبری: در سخت‌ترین شرایط سینمای ایران پرتلاش و پیشتاز است
در این برنامه یوناس‌هلمبری دبیر بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فیلم گوتنبرگ سخنانی با محوریت شرایط سینمای ایران ارایه کرد که با استقبال حاضران در سالن مواجه شد.
Affisch Amnesty 1 page 0012 به مناسبت روز جهانی حقوق بشر «پشتیبانی از سینماگران ایرانی»
وی ضمن تجلیل از سینمای ایران به تلاش‌های سینماگران ایرانی در شرایط بسیار دشوار ممیزی، سانسور و محدودیت‌های قضایی و امنیتی اشاره کرد و گفت با همه‌ی این شرایط اخباری که منتشر می‌شود نشان می‌دهد سینماگران ایرانی پرتلاش و پیشتاز هستند.
دبیر بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فیلم گوتنبرگ بسیار فشرده دست آوردهای سینمای ایران در جهان‌ سینما را برشمرد و به موفقیت‌های عباس‌کیارستمی، اصغر‌فرهادی، جعفر پناهی و دیگر چهره‌های شاخص این صنعت اشاره کرد.
هلمبری با اشاره به جعفرپناهی، محمدرسول‌اف و احکام صادره علیه آن‌ها و دیگر سینماگران به موضوع مریم مقدم پرداخت و گفت: «مریم یک بازیگر و هنرمند سینما و تئاتر از گوتنبرگ است که پس ازموفقیت فیلم پرده در جشنواره‌ی برلین با محدودیت مواجه شده و پاسپورت او و پرتوی را گرفته‌اند و اینک در شرایط نامشخصی است.»
این چهره‌ی شاخص سینمای سوئد به واکنش‌های جامعه‌ی هنری سوئد به این موضوع اشاره کرد و گفت امیدوارم این تلاش‌ها و پیگیری‌ها به نتیجه‌ی خوبی برسند.
سینماگران‌ سوئد برای پشتیبانی ‌از سینماگران ایرانی و به ‌ویژه مریم‌مقدم کنش‌هایی را برگزار کردند که تازه‌ترین اقدام تجمع کارگردانان و میهمانان جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم استکهلم با چشم‌بند در مقابل سفارت ایران در سوئد بود که واکنش گسترده‌ای در رسانه‌های شمال اروپا و رسانه‌های سینمایی جهان داشت.
ماندانا مقدم: تا امروز تماس با سفارت سوئد نتیجه‌ای نداشته
در بخش پایانی این برنامه و پس از نمایش فیلم «این یک فیلم نیست» کاری از جعفر پناهی که روایت زندگی او پس از صدور حکم سنگین ۶ سال زندان و ٢٠ سال ممنوعیت کاری و مصاحبه با رسانه‌ها است، گفت‌وگوی چند جانبه‌ای میان برگزار کنندگان ، شرکت کنندگان و برخی میهمانان برنامه صورت گرفت.
ماندانا مقدم خواهر مریم‌ مقدم در پاسخ به پرسش یکی از شرکت کنندگان آخرین شرایط و تلاش‌های مریم را در ایران شرح داد و گفت : «تماس‌های مریم با سفارت سوئد در تهران تا امروز بی‌نتیجه بوده است.»
بیش‌ترین پرسش‌ها در این‌بخش متمرکز بر تغییر شرایط ایران پس از روی‌کار آمدن دولت روحانی و مذاکرات ژنو بود که برگزار کنندگان و برخی از میهمانان مراسم دیدگاه‌های خود را بیان داشتند.
گردآوری امضا در این برنامه با استقبال شرکت کنندگان در مراسم و نیز بسیاری از شرکت کنندگان در مراسم گرامیداشت نلسون ماندلا رهبر فقید جنبش ضد آپارتاید که برنامه‌ی بعدی بود روبرو شد.
فرشید فاریابی/ گوتنبرگ / منبع: رادیو کوچه

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج