حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ مهر ۲۳, سه‌شنبه

نگاهی به نامزدهای نهایی جایزه ادبی بوکر سال ۲۰۱۳

فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی بوکر که هر سال در بریتانیا برگزار می شود، امسال شش نویسنده از کشورهای مختلف جهان را نامزد این جایزه کرده است: کانادا، بریتانیا، ایرلند، نیوزیلند و برای اولین بار در تاریخ برگزاری این مسابقه ادبی نویسنده ای از کشور زیمبابوه را شامل می شود.


نام برنده این جایزه ۵۰ هزار پوندی سه شنبه (۱۵ اکتبر) اعلام می شود.
رابرت مک فارلین رئیس هیئت داوران این جایزه می گوید که فهرست نامزدان امسال با گستردگی جهانی آن به خوبی پویایی و تنوع در گزینش داستان نویسی در عالی ترین سطح این هنر را به نمایش می گذارد.
وی در مصاحبه با بی بی سی افزود: "این شش اثر ارزنده از داستان نویسی معاصر خواننده را از جست و جوی طلا در نیوزیلند به کلکته انقلابی، از زندگی در ژاپن امروزی به سرزمین مقدس بشارت مسیح و از زیمبابوه به اعماق زندگی روستایی در انگلستان می برند. این آثار با تمرکز بر موضوعاتی که اهمیت جهانی دارند و با تکیه بر فنون نوآورانه و بلندپروازانه داستان نویسی، توانمندی ها و امکانات بی نظیر داستان نویسی به عنوان یک فرم ادبی را به ما یادآوری می کنند.»
راهنمای کوتاهی از شش اثر داستانی و نویسندگان آن که امسال نامزد دریافت جایزه ادبی بوکر هستند

نام‌های تازه‌ای لازم داریم

نویسنده: نوویولت بولاوایو
ناشر: چاتو و ویندس
خلاصه داستان: این کتاب ماجراهای زندگی دختر جوانی به نام "دارلینگ" است که زندگی در زاغه های زیمبابوه را برای یک زندگی جدید در آمریکا ترک می کند.
درباره نویسنده: نام واقعی نویسنده الیزابت زاندیله تشله و متولد سال ۱۹۸۱ در زیمبابوه است. وی در حال حاضر از جمله اساتید پژوهشگر در رشته ادبیات خلاقانه در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا است.
آثار قبلی: داستان کوتاهی با عنوان برخورد با بوداپست که در سال ۲۰۱۱ جایزه ادبی کین برای داستان نویسان آفریقایی تبار را از آن خود کرد و داستان کوتاه دیگری به نامعکس‌های لحظه‌ای که در سال ۲۰۰۹ از جمله نامزدان جایزه انجمن قلم آفریقای جنوبی بود. کتاب اخیر وی با عنوان نام‌های تازه‌ای لازم داریم اولین داستان بلند این نویسنده است که در ماه ژوئن امسال چاپ شد.
نظر هیئت داوران: این داستان که از آغاز تا پایان با شور وسرمستی چیره دستانه ای ادامه می یابد، هر فصل آن همچون یک سفر ماجراجویانه در خلق زبانی نو و برداشت هایی تازه است.

چهره های درخشان

نویسنده : النور کاتن
ناشر: گرانتا
خلاصه داستان : این رمان تاریخی در مورد حوادث مربوط به تب جست‌وجوی طلا در کشور نیوزیلند در اواسط قرن نوزدهم است. قهرمان داستان در سال ۱۸۶۶ جستجو برای طلا و ثروت را آغاز می کند ولی در دام مجموعه ای از حوادث پیچیده و اسرار آمیز گرفتار می شود.
درباره نویسنده: النور کاتن متولد سال ۱۹۸۵ در کاناداست ولی در نیوزیلند بزرگ شده است. وی در حال حاضر ساکن اوکلند است.
اولین داستان بلند وی به نام تمرین نمایش چاپ سال ۲۰۰۸ از جمله نامزدان دریافت جایزه کتاب اول موسسه مطبوعاتی گاردین و از جمله نامزدان جایزه ادبی اورنج در بریتانیا بود. کتاب تازه وی به نام چهره های درخشان سپتامبر امسال منتشر شده است.
نظر هیئت داوران: بازگشت و تجلیلی جذابی است از داستانهای سبک دوره ویکتوریا در قرن نوزدهم و فضای آن دوران یعنی مصرف گسترده تریاک، زنان شکست خورده، ثروت های از دست رفته، قتل و باج سبیل گرفتن. ولی در عین حال یک تجلیل آگاهانه و یک بازگشت به سبک و سیاق داستان نویسی پسامدرن و احساس برانگیز است.

فصل برداشت

نویسنده: جیم کریس
ناشر: پیکادور
خلاصه داستان: حکایتی است از انزوا در قرنی ناگفته و نامشخص که طی آن راوی داستان احساس می کند روستای وی به خطر افتاده و طی هفت روز نابود می شود.
درباره نویسنده: جیم کریس در سال ۱۹۴۶ در منطقه هرتفورد شایر انگلستان متولد شده و در حال حاضر استاد ادبیات دانشگاه لندن و از مشاوران بخش برنامه های آموزشی رادیو و تلویزیون سودان است.
اولین کتاب او به نام قاره چاپ سال ۱۹۸۶ جایزه کتاب اول نویسندگان از سوی موسسه مطبوعاتی گاردین برای ادبیات داستانی را برنده شد. کتاب دوم وی با عنوانقرنطینه چاپ سال ۱۹۹۷ از جمله نامزدهای دریافت جایزه ادبی بوکر بود. کتاب دیگر او به نام مرده بودن چاپ سال ۱۹۹۹ جایزه وایت برد برای ادبیات داستانی و جایزه منتقدان ادبی آمریکا برای بهترین داستان را به خود اختصاص داد.
آکادمی ادب و هنر آمریکا در سال ۱۹۹۲ جایزه ویژه "ای ام فاستر" را به وی اعطا کرد و در سال ۱۹۹۹ نیز به عضویت انجمن سلطنتی ادبیات در بریتانیا برگزیده شد. کتاب اخیر جیم کریس با عنوان فصل برداشت در ماه فوریه امسال منتشر شد.
نظر هیئت داوران: یکی از نقاط قوت این کتاب این است که نمی توان به راحتی آن را در یک دسته بندی یا ژانر خاصی قرار داد. یک داستان تاریخی نیست و در عین حال نمی توان آن را سهوا یک اثر مجازی و تمثیلی تلقی کرد. وقتی در مورد سرازیر شدن و ورود آدمهای غریبه به دنیای منزوی و بسته راوی داستان می اندیشیم می بینیم که بسیاری از بحث ها، سئوالات و نگرانی هایی که مطرح می شوند در حقیقت به زندگی مدرن و امروزی مربوط اند.

زمین پست

نویسنده: جومپا لاهیری
ناشر: بلومزبزی
خلاصه داستان: شخصیت های اصلی داستان دو برادری هستند که در سالهای کودکی و زندگی در شهر کلکته بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. با گذشت زمان و فرارسیدن سالهای دخالت نظامی آمریکا در ویتنام و گسترش فضای سیاسی انقلابی و جنبش کمونیستی در شهرهای هند، یکی از این دو برادر به شدت تحت تاثیر افکار انقلابی قرار می گیرد و این باعث می شود که نه تنها با خانواده خود بلکه با بخش مهمی از تاریخ معاصر هند و آمریکا در تضاد قرار بگیرد.
درباره نویسنده: جومپا لاهیری متولد سال ۱۹۶۷ در لندن و بزرگ شده آمریکاست. او یکی از اعضای کمیسیون ریاست جمهوری آمریکا در زمینه هنر و علوم انسانی است که اعضای آن توسط باراک اوباما انتخاب شده اند.
از وی تاکنون چهار کتاب داستان منتشر شده است. کتاب اول با عنوان مترجم دردها چاپ سال ۱۹۹۹ جایزه ادبی پولیترز برای بهترین داستان را برنده شد. کتاب دوم با عنوان هم‌نام چاپ سال ۲۰۰۳ که بعدها براساس آن فیلمی به همین نام ساخته شد. کتاب سوم با عنوان خاک غریب چاپ سال ۲۰۰۸ و بالاخره کتاب اخیر وی به نام زمین پست که در ماه سپتامبر امسال چاپ شد. او ساکن محله بروکلین در شهر نیویورک است.
نظر هیئت داوران: این داستانی است در مورد فاصله ها و جدایی. و در عین حال در مورد ناممکن بودن به جا گذشتن و فراموش کردن نوعی از گذشته فارغ از اینکه چقدر در این راه تلاش شود. این کتاب در لحن نوشتار بسیار ملایم و زلال ولی اندوهی که در طول داستان روی هم انباشته می شود بسیار تاثیر گذار و گزنده است.

قصه حال

نویسنده: روث اوزکی
ناشر: کانونگیت
خلاصه داستان: داستانی است مربوط به دوران نوجوانی و طبیعت زمان. شخصیت داستان یک جعبه پلاستیکی حمل غذا که معمولا کودکان برای بردن نهار به مدرسه از آن استفاده می کنند را در آبی که امواج دریا به ساحل می آورند پیدا می کند.
درون جعبه دفترچه خاطرات دختر نوجوانی را پیدا می کند که در آن آرزوها و امیدهای خود را نوشته است. راوی داستان حدس می زند که شاید این جعبه حاوی دفترچه خاطرات بخشی از اشیایی باشد که سونامی بزرگ سال ۲۰۱۱ از زندگی قربانیان ربوده و به دریا انداخته است. با خواندن هر صفحه ای از این دفترچه خاطرات خواننده در مجموعه اسرارآمیزی بیشتر و بیشتر غرق می شود.
درباره نویسنده: روث اوزکی متولد ۱۹۵۶ در ایالت کنتیکت، پدرش آمریکایی و مادرش ژاپنی است. او در رشته ادبیات انگلیسی و آسیا شناسی تحصلی کرده و در سال ۲۰۱۰ به جرگه روحانیون بودایی مکتب ذن پذیرفته شد.
او شهروند کاناداست و بخشی از زندگی خود را در ایالت بریتیش کلمبیا آن کشور و بخش دیگر را در شهر نیویورک می گذراند. از او سه داستان دیگر منتشر شده است: کتاب اول با عنوان سال من با گوشتها چاپ ۱۹۹۸، کتاب دوم با عنوان در سراسر خلقت چاپ سال ۲۰۰۲ و کتاب اخیر وی با عنوان قصه حال که در ماه مارس امسال منتشر شد.
نظر هیئت داوران: داستانی با روح مکتب ذن که در مورد همزادی‌ها در همه موارد و همه سطوح است. در حد بی نظیری هوشمند و شیرین و روح و قلب بزرگی در آن نهفته است. به احتمال زیاد کتاب منحصر به فردی است که به بهترین نحو می تواند خواننده را با مکتب بودایی ذن آشنا کند.

عهد مریم

نویسنده: کالوم توبین
ناشر: وایکینگ
خلاصه داستان: این کتاب فقط با صد و یک صفحه کوتاه ترین کتاب داستان در فهرست نامزدان سال است. حکایت اندوه و غصه خشمگینانه مریم در سالهایی است که از پی به صلیب کشیدن عیسی مسیح می آیند. هر چه که می گذرد زندگی و رنج های وی حالتی افسانه وار و مقدس پیدا می کنند و برای مریم شکستن سکوتی که آنچه را که وی می داند در برگرفته است، سخت تر می شود.
درباره نویسنده: کولم توبین متولد سال ۱۹۵۵ در ایرلند و در دانشگاه دوبلین تحصیل کرده است. آثار داستانی وی عبارتند از جنوب (۱۹۹۰)، مرغزار شعله ور (۱۹۹۲)،داستان شب (۱۹۹۶)، کشتی فانوس‌دار بلک‌واتر (۱۹۹۹) که برای جایزه ادبی بوکر نامز شد، مرشد (۲۰۰۴) که مجددا برای جایزه ادبی بوکر و جایزه ادبی بروکلین در سال ۲۰۰۹ نامزد شد.
نظر هیئت داوران: داستانی پر احساس و شورانگیز که بسیار زیبا ساخته و پرداخته شده است. داستانی که شاید بسیاری از مردم فکر می کنند که آن را می دانند ولی نویسنده آن را به چیزی خارق العاده ، کاملا تازه و ناشناخته بدل کرده است. داستان کوتاهی است ولی بدون شک مدت های مدید در خاطره ها زنده خواهد ماند.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج