حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ مرداد ۲۴, پنجشنبه

گام زدن در گورستانهای هالیوود، آرامگاه مریلین مونرو، بیلی وایلدر، هایده و ویگن

"اراده ام ضعیفه و تحمل هیچ چیزی رو ندارم. احساس می کنم دارم دیوونه میشم. وقتی جلوی دوربین ظاهر میشم یکدفعه تمرکزم و همه چیزهایی که سعی می کنم به یاد داشته باشم از ذهنم فرار می کنه. آن وقت یکهو احساس می کنم که اصلا در این دنیا و دردنیای بشری وجود خارجی ندارم."
این بخشی از نامه مریلین مونروست که در حالت پریشانی ساعات پیش از خودکشی یا زیاده روی درخوردن قرص های خواب آوربرای استاد بازیگری اش لی استراسبرگ نوشته است.

نامه ای که ماه مه امسال همراه با پیام دست نوشته ای خشم آلود از جان لنون خطاب به پل مک کارتنی و نامه عاشقانه دوایت آیزنهاور به همسرش در دوران جنگ دوم جهانی در یک حراجی در نیویورک به فروش رفت.
مرگ ناگهانی مونرو در اوت ۱۹۶۲، زندگی پرجاذبه او را به طور ناگهانی به پایان رساند.
مریلین مونرو در آرامگاهی در محله ایرانی نشین وست وود، درفاصله چند قدمی مقبره بی نام و نشان فرانک زاپا، گیتاریست، و دو خواننده معروف ایرانی هایده و مهستی در فاصله ای نه چندان دورتر از نادر نادرپور، شاعر سرشناس، آرمیده است.

سنگ قبر مریلین مونرو

چند سال پیش الیس پانچر بیوه زن ورشکسته اهل لس آنجلس، آرامگاه شوهرش را که درست بالای مقبره کشویی مریلین مونرو قرار دارد، به حراج گذاشت تا از عواید آن، اقساط عقب افتاده خانه مسکونی اش را بپردازد.
خانم پانچر در آگهی تبلیغاتی در سایت ای بی نوشته بود: "این فقط یک حراج بی سابقه نیست بلکه فرصتی طلائی است تا علاقمندان بتوانند از امروز تا ابدیت را در طبقه فوقانی مقبره مریلین مونرو بگذرانند."
مردی که نامش هنوز افشا نشده در سال ۲۰۰۸ این مقبره را به مبلغی بالای ۴ میلیون دلار خرید. او که هنوز زنده است وصیت کرده تا موقع تدفین جسد او را در موقعیتی دقیقا رو در رو با مریلین مونرو قرار بدهند.
"وست وود مورچوری" آرامگاه برخی از معروف ترین چهره های هنری هالیوود از جمله بیلی وایلدر، کارگردان بزرگ سینماست، که روی سنگ قبرش نوشته شده:"من نویسنده ام. ولی خوب هیچکس بی عیب نیست."

هایده و مهستی در فاصله کمی از مریلین مونرو مدفونند

فرح فاوست، مدل و ستاره پرطرفدار دهه ۱۹۸۰، سیدنی شلدون نویسنده، روی اوربیسون آهنگساز و خواننده، ناتالی وود و جیمز کابورن از دیگر هنرمندانی هستند که در این گورستان به خاک سپرده شده اند.

هالیوود فنا ناپذیر

هالیوود شهری است که بیش از یک قرن است که با فرهنگ "سلبریتی" یا ستایش از اشخاص نام آور، بر رفتار، تفکر و گاه حتی باورهای شخصی ما اثر گذاشته است.
در این شهر، ابدی ساختن ستارگان به نوعی انکار مرگ است و دراینجا فناپذیری وشکنندگی هولناک حیات نقشی ندارد.
در "آرامگاه ابدی هالیوود" مکانی نه چندان دورتر از شهر پرهیاهوی هالیوود و بلوار پررفت و آمد آن با سنگفرش هایی مزین به نام طلائی ستارگان معروفش، فرشته مرگ، بال های خود را برفراز بسیاری از چهره های آشنای هنر و سینمای جهان گسترده است.

سنگ قبر آلفرد هیچکاک

گورستان ابدی هالیوود، در سال ۱۸۹۹ تنها کمی پیش از آن که هوبارد بازورث بازیگر فیلم های صامت اولین استودیوی این شهر به نام "اوکسیدنتال" را پایه گزاری کند شکل گرفت.
چند سال پیش از آن که دی دبلیو گریفیث شاهکارسینمایی خود "تولد یک ملت" را خلق کند و مثلث چارلی چاپلین، مری پیکفورد و داگلاس فربنکز استودیوی یونایتد آرتیست را تاسیس کنند، استودیوی پارامونت در زمین پشت همین گورستان بنا شد.
امروزه این گورستان محل آرامگاه ابدی بیش از صد و سی و پنج چهره سرشناس، ازجمله بنیانگذاران صنعت فیلمسازی و ستارگان معروفی است که در دوران طلائی هالیوود نام این شهر را جهانی کردند.
جورج هریسون، عضو گروه بیتل ها، در مکانی در نزدیکی پیتر لوری، بازیگر نقش های گانگستری، و نه چندان دورتر از باگزی سیگال، گانگستر واقعی و پایه گزارلاس وگاس، درهمین گورستان به خاک سپرده شده است.
کمی آن طرف تر در وسط باغچه بزرگی که به شیوه آکروپولیس یونان ساخته شده، آرامگاه داگلاس فربنکس، قهرمان پرشر و شور فیلم های صامت، قرار دارد.
اما اغلب ستارگان قدیمی تر، در فضای داخلی گورستان، در کنار راهرویی که به آرامگاه رودلف والنتینو می رسد جای گرفته اند.
والنتینو اولین سمبل سکسی مردانه دوران سینمای صامت هالیوود به شمار می رود که مرگ زودرسش در ۳۱ سالگی طرفداران بیشمارش را عزادار ساخت.
پیش از آنکه سسیل ب دومیل تهیه کننده معروف فیلم های "ده فرمان" و "کلئوپاترا"، آلفرد هیچکاک، سلطان دلهره و جین مانسفیلد ستاره سینما، که در ۲۹ سالگی در یک تصادف اتومبیل جان خود را از دست داد به این مجموعه اضافه شوند، مقبره کوچکی هم برای "توتو"، سگ محبوب فیلم "جادوگر شهر زمرد" ساخته شد.
در کنار دریاچه کوچک آرامگاه، سنگ یادبود هتی مک دنیل، اولین بازیگر سیاهپوست برنده جایزه اسکار برای ایفای نقش مکمل در فیلم "بربادرفته" قرار گرفته است. بازیگری که عکس او در کنار ویوین لی، بازیگر نقش اسکارلت اوهارا، در حال کشیدن بندهای سوتین او، ابدی شده است.

سنگ قبر بیلی وایلدر، کارگردان بزرگ آمریکایی 

هنگام قدم زدن در فضای ۶۲ هکتاری این گورستان، مشکل می توان به این خالی ترین مکان هالیوود و سنگ قبرهای "باروک" آن از دیدگاه فلسفی نگاه نکرد. یک حالت تداوم تاریخی در این محوطه وجود دارد. حالتی که کمبود آن را در همه مناطق دیگر شهر لس آنجلس می توان بخوبی حس کرد.
جینا گرشون که هر هفته برای دیدار از مقبره جانی رامون، ستاره موسیقی پانک به گورستان ابدی هالیوود می آید می گوید: "اینجا واقعا یک محل ابدیه. یکی از تنها اماکن تاریخی در شهری دائم در حال تحرک . شهری که ستاره هایش هم مثل بیلبوردهایش دائم عوض می شوند.جایی که نه فقط تاریخ شهری خودش را بلکه گذشت زمان را هم ازروی چهره آدم هایش می کند."

تماشای فیلم های روشنفکرانه

این روزها دیوارهای آرامگاه ابدی هالیوود از ماه ژوئن تا سپتامبر، محل نمایش فیلم های کلاسیک و بیاد ماندنی سینمای هالیوود برای تماشاگران جوانی است که چند ساعت بعد از تماشای فیلم را هم در این محل به رقص و شراب نوشی می گذرانند.
از آغاز هزاره جدید، گورستان ابدی هالیوود که درطول چند دهه پیش از آن به مکانی ورشکسته تبدیل شده بود به صورت سالن تابستانی نمایش فیلم برای یک قشرجوان، روشنفکر و "کول" درآمده است.
هرچند تماشای فیلم در گورستان برای خیلی ها غیرقابل قبول و باور است اما هرهفته جمعیت کثیری با بساط پیک نیک و شراب برای تماشای فیلم های کلاسیک هالیوود به این گورستان می آیند. تا جایی که انگار این روزها تداومی در رابطه میان مردگان و زندگان برقرار شده است.

قبر توتو، سگ محبوب فیلم جادوگر شهر زمرد 

جی بویلو، مدیر اجرایی بخش غربی گورستان می گوید: "وقتی روی زمین های اینجا راه می روید، طرز تفکرتان عوض می شود. به زندگی از دیدگاه دیگری نگاه می کنید. این خودش نوعی انگیزه فرهنگی است. تمام این داستان ها، این مراسم، این یادبودها. اگر به همه این ها از یک دیدگاه جمعی هنری نگاه کنید، آنوقت می دانید که چرا اینجا محل مناسبی برای گردهم آیی های فرهنگی و تماشای فیلم است."
سینه سپیای گورستان ابدی هالیوود امسال سیزدهمین سال تاسیس خود را آغاز کرده است. هرشنبه شب در طول فصل تابستان، فیلم های هنری هالیوود، فیلم های برجسته ای چون بچه رزماری، دربارانداز و کازابلانکا، روی دیوارهای سفید گورستان به نمایش گذاشته می شود.
با غروب آفتاب هربار بیش از ۲۷۰۰ نفر به محوطه گورستان می آیند. پتوهایشان را درکنار سنگ قبرهای بزرگ پهن می کنند و بطری های شراب را در کنار نان و پنیر و میوه های تازه می گذارند.
بسیاری از فیلم هایی که به نمایش درمی آید با شرکت بازیگرانی است که در همان حوالی در گورهای قدیمی خود خفته اند.
جان وایات، مبتکرو برگزار کننده سینه سپیا می گوید: "ما می خواستیم این فیلم های هنری را از آن فضای خشک سینماهای هنری بیرون بیاریم. اینجوری آدم های بیشتری به تماشای فیلم هایی می نشینند که در حالت معمولی ممکن است هرگز تماشا نکنند."

فیلم دیدن در گورستان انگار باعث ادامه رابطه میان مردگان و زندگان شده است

او می گوید: "امروزه تماشاگران سینما هیچ گونه تصوری از سینمای پیش از بروس ویلیس ندارند. برای من مهم ترین مسئله نمایش فیلمی از جان هوستون در محلی است که چند قدم از قبر خود او فاصله دارد. "

آرامگاه ساکت مایکل جکسون

کمی دورتر، درآن سوی تپه های هالیوود، گورستان خصوصی هالیوود مموریال پارک قراردارد که آرامگاه دوراز دسترس ستارگان دیگری چون استن لورل، از تیم کمدی لورل و هاردی، همفری بوگارت، قهرمان فیلم های دهه ۱۹۴۰، و لوسیل بال ستاره تلویزیون آمریکا در آن قرار گرفته است .
اخیرا مایکل جکسون هم در یکی از باشکوه ترین بناهای همین گورستان به خاک سپرده شد. او در تالاری خصوصی با درهای بسته و تحت نظارت شبانه روزی امنیتی گورستان، در مقبره ای باشکوه به خواب ابدی فرورفته است.

گورستانی تازه

مجموعه "پیرس برادرز" وست لیک تازه ترین گورستان خصوصی در ضلع شمالی شهر لس آنجلس است که بسیاری از هنرمندان ایرانی را در قلب خود جای داده است.
پرویز خطیبی نویسنده و طنزپرداز قدیمی نخستین هنرمند ایرانی بود که در این مکان به خاک سپرده شد. درسال های اخیر، طوفان و جهان و چند سال پیش هم ویگن، خواننده پرطرفدار، نیز در همین محل آرمیدند.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج