حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲, دوشنبه

۱۰ فیلم مطرح جشنواره کن ۶۶

تازه‌ترین ساخته‌های رومن پولانسکی، برادران کوئن، استیون سودربرگ، پائولو سورنتینو و اصغر فرهادی از مطرح‌ترین فیلم‌های بخش رسمی جشنواره کن 2013 هستند. 

«پشت شمعدان» (Behind the Candelabra) که از آن به عنوان «آخرین» فیلم استیون سودربرگ یاد می‌شود، با حمایت شبکه اچ‌بی‌او ساخته شده است. مایکل داگلاس در این فیلم نقش لیبراچی پیانیست معروف آمریکایی بازی می‌کند. مت دیمن و راب لووی دیگر بازیگران این فیلم هستند که یکی از رقبای جایزه نخل طلای جشنواره کن امسال است. 

«درون لوئین دیویس» (Inside Llewyn Davis) تازه‌ترین ساخته جوئل و ایتن کوئن بر صحنه موسیقی محلی نیویورک در دهه 1960 متمرکز است. داستان درباره یک خواننده و ترانه‌سرای محلی است که قصد انجام یک کار بزرگ یا حداقل خروج از وضعیت افتضاح فعلی خود را دارد. اسکار آیزاک نقش اصلی را بازی می‌کند. کری مالیگان، جاستین تیمبرلیک، گارت هدلوند و جان گودمن دیگر بازیگران فیلم هستند. 


پائولو سورنتینو فیلمساز 43 ساله ایتالیایی برای پنجمین بار بخت خود را برای دریافت جایزه نخل طلای کن امتحان می‌کند. او امسال فیلم «زیبایی بزرگ» (The Great Beauty) را در بخش مسابقه اصلی کن دارد. فیلم جدید سورنتینو پرتره‌ای از شهر رم در دوران معاصر و داستان نویسنده‌ای سالخورده با بازی تونی سرویلو است. سورنتینو سال 2008 برای فیلم «ستاره» درباره جولیو آندروتی نخست وزیر پیشین ایتالیا جایزه هیئت داوران جشنواره کن را دریافت کرد و دو سال پیش هم فیلم «این جا باید باشد» با بازی شان پن را در بخش مسابقه اصلی داشت. 


«فقط خدا می‌بخشد» (Only God Forgives) تازه‌ترین همکاری نیکلاس ویندینگ رفن کارگردان و رایان گاسلینگ بازیگر است که دو سال پیش در فیلم تحسین‌شده «راندن» با هم کار کردند، فیلمی که اولین بار در دنیا در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه بهترین کارگردان را برای ویندینگ رفن به همراه داشت. گاسلینگ در «فقط خدا می‌بخشد» نقش جولیان یک گانگستر و کیک‌بوکسور سابق را به عهده دارد که در بانکوک زندگی می‌کند. پس از آنکه برادر جولیان به دست یک پلیس بی‌رحم تایلندی کشته می‌شود، او دست به انتقام می‌زند. کریستین اسکات تامس در این فیلم نقش مادر شخصیت گاسلینگ را بازی می‌کند. 


«مهاجر» (The Immigrant) با عنوان قبلی «Lowlife» یکی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن 2013 است. این فیلم را جیمز گری کارگردانی کرده است. داستان فیلم در الیس آیلند در دهه 1920 اتفاق می‌افتد و درباره یک زن مهاجر معصوم است که به دنیای نمایش‌های واریته می‌شود. آشنایی او با یک شعبده‌باز خیره‌کننده ماجراهایی را در بر پی دارد. ماریون کوتیار، واکین فینیکس و جرمی رنر در «مهاجر» بازی می‌کنند. 


«گذشته» (Le Passé) اولین فیلم اصغر فرهادی پس از فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» است. بره‌نیس بژو، طاهر رحیم و علی مصفا در این فیلم بازی می‌کنند که در بخش مسابقه اصلی کن بخت دریافت جایزه نخل طلا را دارد. 


استفن فریرز که سال 2010 فیلم «تامارا درو» را در جشنواره کن داشت، امسال با فیلم «مسابقه بزرگ محمد علی» (Muhammad Ali's Greatest Figh) درباره امتناع این مشت‌زن معروف از حضور در جنگ ویتنام، در بخش نمایش‌های ویژه کن حضور دارد. فریرز تنها فیلمساز بریتانیایی امسال کن 2013 است. 


سوفیا کوپولا فیلمساز آمریکایی و دختر فرانسیس فورد کوپولا خالق سه‌گانه «پدرخوانده» سال 2006 فیلم «ماری آنتوانت» را در بخش مسابقه اصلی کن داشت. امسال «حلقه بلینگ»‌ (Bling Ring) تازه‌ترین ساخته او فیلم افتتاحیه بخش نوعی نگاه شصت و ششمین جشنواره است. اما واتسن، کتی چانگ، تایسا فارمیگا و لسلی مان از جمله بازیگران این فیلم هستند که از روی داستانی واقعی ساخته شده و درباره چند نوجوان شیفته شهرت است که از طریق اینترنت متوجه کارهای چهره‌های سرشناس می‌شوند و هروقت خانه یکی از آن‌ها خالی باشد از آنجا سرقت می‌کنند. در دنیای واقعی این سارقان جواهرات، لباس، کفش و دیگر اجناسی به ارزش سه میلیون دلار از خانه افراد مشهوری مثل پاریس هیلتن، اولاندو بلوم و ریچل بیلسن سرقت کردند. رسانه‌ها نام این گروه را «حلقه بلینگ» گذاشتند. 


«ونوس در پوست خز» (Venus in Fur) تازه‌ترین ساخته رومن پولانسکی یکی دیگر از رقبای جایزه نخل طلا است. او این فیلم را از روی نمایشنامه «ونوس در پوست خز» نوشته دیوید آیوز را کارگردانی کرده است. این نمایش اولین بار سال 2010 در شیکاگو روی صحنه رفت و بعدها در خارج از برادوی هم اجرا شد. امانوئل سینیه همسر پولانسکی در روایت سینمایی «ونوس در پوست خز» نقش بازیگری را دارد که می‌کوشد یک کارگردان تئاتر (ماتیو آمالریک) را قانع کند که بهترین گزینه برای بازی در نمایش بعدی اوست. 


چند سال پیش قرار بود «فرزندان» ساخته الکساندر پین با بازی جرج کلونی برای اولین بار در دنیا در جشنواره کن روی پرده برود، اما این اتفاق نیفتاد. امسال او فیلم «نبراسکا» (Nebraska) را در بخش مسابقه اصلی دارد که یک فیلم جاده‌ای پدر و پسری با بازی بروس درن است. 

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج