حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۱ شهریور ۱۷, جمعه

گلشیفته فراهانی و عباس کیارستمی در جشنواره فیلم لندن

فیلم "همچون یک عاشق"، آخرین ساخته عباس کیارستمی که در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن ۲۰۱۲ نیز شرکت داشت، در پنجاه و ششمین جشنواره فیلم لندن به نمایش درمی آید.
گلشیفته فراهانی نیز با فیلم "سنگ صبور" ساخته عتیق رحیمی، نویسنده و فیلمساز افغان تبار، ساکن فرانسه در جشنواره لندن امسال شرکت می کند. در این فیلم که از روی رمانی پرفروش به همین نام نوشته خود عتیق رحیمی ساخته شده و در بخش "سفر" جشنواره فیلم لندن به نمایش درمی آید، گلشیفته فراهانی، نقش یک زن افغان را بازی می کند که وظیفه مراقبت از شوهر معلولش را که در جریان جنگ، دچار مرگ مغزی شده بر عهده دارد.
فیلم "یک خانواده محترم" ساخته مسعود بخشی، تنها نماینده سینمای ایران است که در بخش "مناظره" جشنواره فیلم لندن پذیرفته شده است.
کلر استوارت استرالیایی که به جای ساندرا هبرون، به عنوان مدیر هنری جشنواره فیلم لندن انتخاب شده، امروز (چهارشنبه ۵ سپتامبر) در کنفرانس مطبوعاتی پنجاه و ششمین دوره این جشنواره، برنامه ها و فیلم های بخش های مختلف جشنواره را اعلام کرد.
به گفته خانم استوارت، امسال ۲۲۵ فیلم کوتاه و بلند داستانی و مستند در بخش های مختلف جشنواره لندن به نمایش درمی آید که از میان آنها، ۱۴ فیلم در بخش سینمای جهان، ۱۵ فیلم در بخش سینمای بین الملل و ۳۴ فیلم در بخش سینمای اروپا، برای نخستین بار در این جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

گروگان‌گیری سفارت آمریکا از نگاه هالیوود


بن افلک در آرگو نقش تونی مندز، مامور کارکشته سابق سازمان سیا را بازی می‌کند

فیلم تازه بن افلک با عنوان "آرگو" درباره گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران، از فیلم هایی است که در جشنواره فیلم لندن امسال به نمایش درمی آید. در این فیلم که جورج کلونی و بن افلک آن را تهیه کرده اند و در واشنگتن، لس آنجلس و ترکیه فیلمبرداری شده، علاوه بر بن افلک، الن آرکین و جان گودمن بازی می کنند.
بن افلک در این فیلم نقش تونی مندز، مامور کارکشته سابق سازمان سیا را بازی می‌کند که برای نجات جان ۶ نفر از گروگان های آمریکایی که در جریان تسخیر سفارت آمریکا در تهران، موفق می شوند که از دست انقلابیون فرار کرده و در خانه سفیر کانادا در تهران مخفی شوند، به تهران سفر می کند.
مارکو بلوکیو، آلن رنه، برادران تاویانی، تیم برتون، میشائیل هانه‌که، عباس کیارستمی، کریستین مونجیو، میرا نایر، مایکل وینترباتم، سالی پاتر، فرانسوا اوزون، ژاک اودیار،اگزویه دولان، مرزاک الوش، توماس وینتربرگ، الریش سیدل و کارلوس ریگاداس، از جمله کارگردان های سرشناسی اند که با تازه ترین فیلم های خود در جشنواره فیلم لندن شرکت می کنند.
مدیر جدید جشنواره فیلم لندن، تغییراتی در برنامه های ثابت همیشگی این جشنواره داده است که مهم ترین آن، رقابتی کردن این جشنواره و اهدای جایزه بهترین فیلم در سه بخش مسابقه رسمی، مسابقه فیلم های مستند و مسابقه نخستین فیلم بلند داستانی است.
در بخش مسابقه رسمی، ۱۲ فیلم از کشورهای مختلف شرکت دارند که از میان آنها باید به فیلم های "بعد از لوسیا" به کارگردانی میشل فرانکو از مکزیک (برنده جایزه نوعی نگاه جشنواره کن امسال)، "پایان شیفت" ساخته دیوید آیر از آمریکا، "خلاء را پر کن" ساخته راما بورشتاین از اسرائیل، "هر روز" به کارگردانی مایکل وینترباتم از بریتانیا، "جینجر و رُزا" ساخته سالی پاتر، "در خانه" ساخته فرانسوا اوزون، "بچه های نیمه شب" ساخته دیپا مهتا (بر اساس رمان مشهور سلمان رشدی) و "زنگار و استخوان" به کارگردانی ژاک اودیار اشاره کرد.
در بخش مسابقه نخستین فیلم بلند نیز ۱۲ فیلم از کارگردان های جوان کشورهای هند، روسیه، آفریقای جنوبی، ژاپن، صربستان، برزیل، سوئد و بریتانیا شرکت دارند. در این بخش همچنین فیلم "وجدا" به کارگردانی حیفا المنصور از عربستان سعودی نمایش داده می شود.
"غرب ممفیس" ساخته ایمی برگ درباره گروهی از شیطان پرستان ممفیس، "دهکده ای در انتهای دنیا" ساخته سارا گورون درباره زندگی در منطقه سردسیر گرینلند شمالی، "مراقب آقای بیکر باش" ساخته جی بولگر درباره زندگی جینجر بیکر، نوازنده معروف جاز و مستندی درباره انجلا دیویس، انقلابی مارکسیست آمریکایی، از جمله مستندهایی است که در بخش مسابقه فیلم های مستند به نمایش درمی آیند.
ایجاد بخش هایی بر اساس تم هایی مثل عشق، مناظره، هیجان، کالت، جرات، خنده و سفر، به جای بخش های قدیمی جشنواره مثل ارتباط فرانسوی، سینمای جهان و سینمای اروپا، از جمله تغییرات دیگری است که خانم کلر استوارت در برنامه های امسال جشنواره فیلم لندن داده است.

فیلم‌های 'عشقی'


گلشیفته فراهانی نیز با فیلم "سنگ صبور" ساخته عتیق رحیمی، نویسنده و فیلمساز افغان تبار، ساکن فرانسه در جشنواره لندن امسال شرکت می کند

فیلم های "عشق" ساخته میشائبل هانه‌که، برنده نخل طلای جشنواره کن ۲۰۱۲، "چشمان دیوانه" ساخته ادم شرمن، "اپیلوگ" ساخته امیر منور از اسرائیل، "دوست آلمانی من" ساخته جنین میرپافل محصول مشترک آلمان و آرژانتین و "همچون یک عاشق" عباس کیارستمی از جمله فیلم هایی اند که برای نمایش در بخش "عشق" برگزیده شده اند.
"شکار" ساخته توماس وینتربرگ، "زیبای خفته" ساخته مارکو بلوکیو، "رئالیتی" ساخته ماتیو گارونه، "زیتون" به کارگردانی اران ریکلیس، "فیل سفید" ساخته پابلو تراپرو، "یک خانواده محترم" ساخته مسعود بخشی و "تائب" ساخته مرزاک الوش از الجزایر از جمله فیلم هایی است که در بخش "مناظره" نمایش داده می شوند.
فیلم های "در مه" ساخته سرگئی لوژنیتسا، "نور پس از ظلمت" ساخته کارلوس ریگاداس، "ورای تپه ها" ساخته کریستین مونجیو، "بهشت: عشق" ساخته اولریش سیدل، " تو هنوز چیزی ندیده ای" ساخته آلن رنه، "زمستان نارضایتی" ساخته ابراهیم ال بطوط، " در کشوری دیگر" ساخته هونگ سنگسو، "سزار باید بمیرد" ساخته برادران تاویانی(برنده خرس طلایی برلین ۲۰۱۱)، "ده به علاوه ده" ساخته هو هوشیو هشین و"اسیر" ساخته بریلانته مندوزا از جمله فیلم های مهمی است که پیش از این در جشنواره های معتبری مثل کن و برلین نمایش داده شدند و امسال در جشنواره لندن نیز نمایش داده خواهند شد.
در کنار نمایش فیلم ها، کارگاه های آموزشی و جلسات بحث و گفتگو با برخی از فیلمسازان، نویسندگان و عوامل سینمایی سرشناس برگزار می شود. اسلاوی ژیژک، متفکر و نظریه پرداز جنجال برانگیز اسلوونیایی نیز بعد از نمایش فیلم مستند "راهنمای یک منحرف به ایدئولوژی" ساخته سوفی فاینس، در جلسه نقد و بررسی این فیلم شرکت خواهد کرد. این فیلم در واقع قسمت دوم و ادامه فیلم قبلی سوفی فاینس درباره نظریات و دیدگاه های سینمایی ژیژک است.
سلمان رشدی، نویسنده مشهور بریتانیایی نیز در نشست ویژه ای درباره تجربه های سینمایی اش و اقتباس دیپا مهتا از رمان مشهور او "بچه های نیمه شب" حرف خواهد زد.
پنجاه و ششمین جشنواره فیلم لندن، روز دهم اکتبر با فیلم انیمشین سه بعدی "فرانکن وینی" ساخته تیم برتون آغاز خواهد شد و روز ۲۱ اکتبر با فیلم "آرزوهای بزرگ" به کارگردانی مایک نیول (بر اساس رمان چارلز دیکنز) خاتمه خواهد یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج