علی رفیعی
علی رفیعی که قصد داشت نمایش «یرما» نوشتۀ فدریکو گارسیا لورکا را با گروهی از بازیگران جوان روی صحنه ببرد، به دلیل پذیرفته نشدن برآوردِ مالی لازم برای تولید این نمایش از سوی «شورای حمایت» اعلام کرد که تولید این نمایش را متوقف می کند.
علی رفیعی در اینباره به خبرگزاری مهر گفته است: «تصمیم گرفتم به بازی‌هایی که مدام ایجاد می‌شوند خاتمه دهم. زیرا یک بار “سانسور اخلاقی” برای نمایش «یرما» رخ می‌دهد و حال “سانسور اقتصادی” در حال انجام است».
پیش از این یکبار شایعه شده بود که تولید و اجرای نمایش «یرما» با مخالفت «شورای نظارت و ارزشیابی» مواجه شده است و این شورا توصیه کرده است که هر نوع سرمایه گذاری بر روی این نمایش به صلاح نخواهد بود.
مدتی بعد شنیده شد که با رایزنی های صورت گرفته، مشکل «شورای نظارت و ارزشیابی» با اجرای این نمایش مرتفع شده است و در حالیکه تمرین و تولید این نمایش ادامه داشت، برآورد مالی نمایش «یرما» به «شورای حمایت» ارجاع شده است.
اما اکنون با توضیحات علی رفیعی به نظر می رسد که تولید و اجرای نمایش «یرما» با مانع جدیدی در حوزۀ اقتصادی مواجه شده است که رفیعی آن را «ممیزی اقتصادی» تعبیر کرده است.
«شورای حمایت»؛ به «روایت مدیران» و به «روایت هنرمندان»
حمید شاه آبادی«شورای حمایت» عنوان شورایی نسبتاً جدیدالتاسیس، متشکل از «نماینده تام الاختیار مدیرکل هنرهای نمایشی»، «مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران»، «مسئول شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی»، و ۲ نفر کارشناس هنرهای نمایشی «به پیشنهاد مدیر کل هنرهای نمایشی و تایید معاون وزیر در امور هنر» است که طی چند سال اخیر، به ابتکار حمید شاه آبادی - معاونت هنری وزیر ارشاد – شکل گرفته و به نوعی وظیفۀ تعیین حق بهره مندی هنرمندان از «بودجۀ دولتی تئاتر» را بر عهده گرفته است.
هرچند مسئولیت این شورا «ساماندهی و ارتقای کیفیت حمایت از آثار نمایشی و تئاتر و به منظور حمایت هدفمند و موثر و عادلانه از آثار نمایشی و تئاتری و تعمیم آن به تمام ابعاد» عنوان شده است، اما این شورا از بدو تاسیس و فعال شدن آن، از سوی خانۀ تئاتر و برخی هنرمندان، متهم به برخورد سیاسی، ممیزی در تئاتر، مانع آفرینی، اعمال سلیقه، تضییع حقوق هنرمندان و زیر پا گذاشتن شیوه نامۀ پرداخت دستمزدها در حوزۀ تئاتر (قرارداد تیپ خانۀ تئاتر) شده است.
کمتر از ۲ ماه پیش، تعدادی از اعضای این شورا تغییر یافتند و برای مدتی کوتاه این تصور شکل گرفت که در دوران مدیریت قادر آشنا بر اداره کل هنرهای نمایشی، تغییراتی در زمینۀ بهبود وجهۀ عمومی این شورا و عملکرد آن صورت خواهد گرفت، اما با توجه به اعتراض اخیر علی رفیعی به موانع پیش آمده در تولید و اجرای نمایش «یرما» این احتمال به نظر می رسد که آنچه از سوی هنرمندان اعتراض برانگیز محسوب می شود نه در عملکرد اعضای شورا، بلکه در ماهیت و ماموریت ذاتی این شورای تازه تاسیس ریشه داشته باشد.
علی رفیعی: با این رفتار و شرایط اصلاً نمی توانم کار کنم
علی رفیعیعلی رفیعی برخورد صورت گرفته از سوی مدیران و مسئولان تئاتر نسبت به تولید و اجرای نمایش «یرما» را رفتاری وحشتناک توصیف کرده و گفته است: «با این رفتار و شرایط اصلا نمی‌توانم کار کنم».
به گزارش خبرگزاری مهر، این کارگردان برجستۀ تئاتر تأکید کرده است: «من حاضر نیستم با این شرایط کار کنم و این شرایط را اهانت به کارگردان تئاتر و شخصیت خود می‌دانم. اگر تا آخر هفته جاری مدیران و مسئولان مربوطه پاسخگو نباشند کار را متوقف می‌کنم».
وی گفته است: «برآوردی که حجت علیخانی مدیر تولید نمایش که مورد اعتماد مرکز هنرهای نمایشی نیز هست به همراه حمید پورآذری دستیار بنده با دقت و بر حسب دستمزدهای معقول ارائه داده‌اند، پذیرفته نشده و به هر جهت سعی شده برآورد ارائه شده از سوی ما کم شود».
قادر آشنا: تا حد امکان برای دکتر رفیعی و جایگاهش حرمت قائلیم، اما …
قادر آشنااز سوی دیگر قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز درباره کاهش مبلغ برآورد ارائه شده از سوی گروه نمایش «یرما» توسط «شورای حمایت» گفته است: «تا حد امکان برای دکتر رفیعی و جایگاهش حرمت و احترام قائلیم».
مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه: «در حال حاضر به دلیل حضور در جشنواره منطقه‌ای شهروند لاهیجان در جریان این ماجرا نیستم و هنوز این موضوع از سوی کارگروه تخصصی به بنده اعلام نشده است» گفته است: «احترام و حرمت بسیاری برای دکتر علی رفیعی قائلم و سعی می‌کنم که این احترام در کار نسبت به ایشان رعایت شود، اما سایر عوامل نمایش نمی‌توانند به لحاظ حمایت و دستمزد تفاوتی با عوامل گروه‌های نمایشی دیگر داشته باشند».

سرچشمه گرفته از نمایشگر