حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۱ مرداد ۳, سه‌شنبه

درآمد سالانه ۳۷۵ تا ۵۰۰ میلیارد تومانی رمالان در ایران



اعتماد| به نظر مي‌رسد سودجوياني كه با عنوان فالگير، رمال، كف‌بين، دعانويس و طلسم‌شكن مردم را به خود جذب مي‌كنند، دستكم سالانه 375 تا 500 ميليارد تومان از درآمدهاي مردم را از آن خود مي‌كنند.

بر اساس بررسي‌هاي «اعتماد»، هيچ‌ آمار و حتي تخميني از تعداد افرادي كه به رمالان مراجعه مي‌كنند در كشور وجود ندارد و پليس نيز آمارهاي خود در اين زمينه را منتشر نكرده است، اما برپايه برخي اخبار و پژوهش‌هاي علمي مي‌توان برآوردي در اين زمينه به دست آورد.

آفرين رحيمي‌موقر، مجري طرح پيمايش آمار اختلالات روان چندي قبل به ايلنا گفت:بر اساس يك پژوهش ميداني 10 درصد جمعيت كشور در طول يك سال براي اختلالات روان خود به افراد غيرمتخصص و بي‌صلاحيت مانند رمال و عطار مراجعه و دريافت خدمات كرده‌اند.

با توجه به اينكه عموما افراد در تصميم صحيح نزد مشاور، روانشناس و مددكار براي حل مشكلات رفتاري و رواني خود مي‌روند، مي‌توان چنين فرض كرد كه اين عده بالغ بر 5/7 ميليون نفر بوده‌اند. در عين حال بازار رمالي، كف‌بيني، طلسم‌گشايي، فالگيري و امثال آن به‌شدت در تعيين نرخ متنوع است. در اين بازار از رقم 20 هزارتوماني مي‌توان پرداخت تا ارقامي كه شش صفر جلوي خود دارند. مركز اطلاع‌رساني نيروي انتظامي سال گذشته اعلام كرد كه رمالان و فالگيران مدرن كه داراي وبلاگ و وب‌سايت اينترنتي هستند حداقل 150 هزار تومان براي ثبت‌نام اوليه دريافت مي‌كنند و اين رقم در حداقل آن به دو ميليون ‌تومان هم براي دستمزد رمال يا فالگير رسيده است. حال اگر فرض كنيم همان 10 درصد مورد نظر مجري، جمعيت 5/7 ميليون‌نفري مورد نظر مجري طرح پيمايش آمار اختلالات روان، فقط يك‌بار و فقط 50 هزارتومان بابت خدمات اين عده پرداخت كرده باشند، بايد گفت تنها در يك سال مردم مورد نظر ما، 375 ميلياردتومان به جيب فالگيران و دعانويسان و افرادي از اين دست كه عمدتا غيرمتخصص هستند ريخته‌اند.


آخرين خبر از دستگيري رمالان

سرهنگ بيدمشكي، رييس پليس آگاهي استان خراسان‌رضوي از دستگيري رمالي خبر داد كه با ادعاي داشتن قدرت متافيزيكي از مردم كلاهبرداري مي‌كرد. وي در تشريح اين خبر گفت: چندي پيش يكي از شكات با در دست داشتن مرجوعه‌يي از محاكم قضايي تهران به دادسراي مشهد و پليس آگاهي خراسان‌رضوي مراجعه كرد و در اداره مبارزه با جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي استان مدعي شد كه در سال‌هاي 88 تا 89 در يكي از دانشگاه‌هاي تهران با يكي از دانشجويان مشهدي آشنا شدم و مشكلاتم را به او مي‌گفتم و از وي درخواست كمك مي‌كردم كه اين فرد مدعي شد زني معروف به «بهاره» را در مشهد مي‌شناسد كه داراي قدرت ماوراءالطبيعه و متافيزيك است و مي‌تواند مشكلات شما را حل كند.

شاكي اين رمال در بيان ماجرا افزود: با اصرار همكلاسي‌ام مشكلات خود را به واسطه دوستم به «بهاره» منتقل مي‌كردم. «بهاره» هرچند وقت يك بار مبالغي را از من دريافت مي‌كرد و توصيه‌هايي را از طرف همكلاسي‌ام به من منتقل مي‌كرد كه چند روز بعد به بهانه افشاي اسرار، از من مبالغ ديگري درخواست كرد و نهايتا 14ميليون تومان در چند مرحله از من اخذ كرد و اين در حالي بود كه نه تنها مشكلم حل نشد بلكه بدتر شد. سرهنگ بيدمشكي، رييس پليس آگاهي فرماندهي انتظامي استان خراسان‌رضوي گفت: پس از دريافت اظهارات شكات، اكيپي از كارآگاهان پليس آگاهي مسوول رسيدگي به اين پرونده شدند كه با همكاري فرد رابط محل سكونت «بهاره» را كه نام واقعي وي «معصومه» بود شناسايي و با كسب مجوز قضايي در يك فرصت مناسب هنگامي كه در حال تغيير محل سكونت خود بود او را دستگير كرديم و در بازرسي از منزل نامبرده تعدادي كتب طالع‌بيني و كارت‌هاي فالگيري تاروت و فال شمع و غيره كشف شد.

اخبار از رمالان چه مي‌گويد

بررسي اخبار خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي اينترنتي درباره ميزان شيوع اين پديده چندان آمار بالايي را نشان نمي‌دهد. در اين ميان پايگاه اينترنتي اطلاع‌رساني پليس،

http: //news. police. ir، در فاصله سال‌هاي 1386 تا سه‌ماهه نخست سال جاري 45 عنوان خبري خود را به موضوع فعاليت و دستگيري رمالان اختصاص داده است. بررسي اين اخبار گرچه نمي‌تواند مبناي ميزان شيوع اين پديده باشد اما مي‌تواند ميزان حساسيت و تعدد وقوع آن در يك منطقه را برجسته كند. بررسي اين 45 خبر نشان از آن دارد كه استان اصفهان با 11 خبر، مجموعه استان‌هاي تهران و البرز (تشكيل استان البرز در ميانه اين سال‌ها سبب شد كه آمار را تفكيك نكنيم) با 10 خبر و سپس استان‌هاي خراسان بزرگ (مجموعه سه استان) و مركزي با پنج خبر بيشترين تعداد خبر را از دستگيري رمالان و دعانويسان به خود اختصاص داده بودند. اگر فقط اخبار منتشر شده را مد نظر قرار دهيم در اين مدت 78 نفر به اتهام كلاهبرداري از طريق رمالي، فالگيري، دعانويسي و طلسم‌گشايي دستگير شده‌اند.


زنان؛ عمده مشتريان رمالان

براساس اطلاعاتي كه مركز اطلاع‌رساني نيروي انتظامي منتشر كرده است، رمال‌ها به دو دسته سنتي و جديد تقسيم مي‌شوند و بيشتر مشتريان آنها را زنان تشكيل مي‌دهند. دكتر رضا غني‌لو، مديرعامل باشگاه خبرنگاران پليس و رييس سابق مركز اطلاع‌رساني پليس دراين‌باره گفت: بالاي 80درصد رمال‌هاي سنتي را مردها تشكيل مي‌دهند. ولي بالاي 80 درصد رمال‌هاي جديد زنان هستند. بالاي 80 درصد رمال‌هاي قديم بيشتر از 45 سال سن دارند ولي امروزي‌ها كمتر از 45 سال سن دارند. اين تحصيلكرده حقوق و علوم سياسي و مدرس دانشگاه علوم انتظامي همچنين توضيح داد: رمال‌هاي قديم تحصيلات مكتبي داشته و گاهي حتي بي‌سواد هم بوده‌اند، ولي رمال‌هاي جديد تحصيلكرده بوده و حتي در بين آنها درجه دانشگاهي دكترا هم ديده مي‌شود.


آزار‌هاي رمالان

از آنجايي كه عمدتا مشتريان رمالان و اين عده را زنان تشكيل مي‌دهند، در بسياري از مواقع آنها به اغفال زنان پرداخته و از آنها سوءاستفاده كرده‌اند. براي نمونه سال گذشته سه نفر رمال توسط پليس آگاهي استان تهران و البرز دستگير شدند كه 45 نفر شاكي داشتند. از اين عده هشت زن و دختر شكايت كرده و عنوان كردند كه مورد سوءاستفاده قرار گرفته بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج