حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۰ آبان ۱۶, دوشنبه

اهدای جایزه محسن مخملباف به سینماگران دربند


 
 
 جشنواره برزیل جایزه ویژه یک عمر فعالیت سینمایی و انسانی را به محسن مخملباف اهدا کرد. وی ضمن تشکر از فیلم سازان برزیل که موج وسیعی را برای حمایت از سینماگران دربند ایران راه انداخته اند جایزه خود را به مجتبی میرطهماسب و کتایون شهابی تقدیم کرد.در همین راستا، سینما گران برزیل خواستار آزادی مجتبی میرطهماسب ، کتایون شهابی،مهران زینت بخش،رامین پرچمی و دیگر سینماگران دربند ایرانی شدند.
در مراسم اختتامیه این جشنواره فیلم سازان برزیل به همراه فیلم سازان دیگر حاضر در جشنواره خواستار آزادی هر چه سریعتر مجتبی میر طهماسب ، کتایون شهابی،مهران زینت بخش،و رامین پرچمی شدند.
در این بیانیه که برای رئیس جمهور برزیل نیز فرستاده شد، آمده است:
خانم دیلما شما خود زمانی برای دمکراسی در زندان به سر برده اید و فشار و شکنجه را شخصا تجربه کرده اید، اکنون وظیفه انسانی شما ایجاب می کند ازسینماگران ایرانی دفاع کنید.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تاریخ سینما تاکنون بدترین دوران سیاه سینما را دوران مک کارتی در آمریکا قلمداد کرده است. اما اکنون حکومت ایران دوران سیاه تری را برای تاریخ سینمای ایران و جهان رقم می زند. در ایران امروز،نه تنها برای فیلم سازان لیست سیاه تهیه شده است، بلکه هر روز گروه جدیدی به
زندان برده می شوند و تحت شدیدترین فشارها قرار می گیرند تا علیه خود اعتراف کنند.
در ماه گذشته بیش از ۵۰ نفر از مستند سازان مورد بازجویی قرار گرفته و ممنوع الخروج شده اند. آن ها تهدید شده اند در صورتی که فیلم هایشان را به جشنواره ها بفرستند به زندان خواهند رفت. این فشار فرهنگی تنها شامل سینماگران ایرانی نمی شود. بسیاری از روزنامه نگاران و دانشجویان و اساتید دانشگاه ها نیز در
زندان به سر می برند.جرم آن ها سخن گفتن از واقعیت های جامعه بوده است.بر اقلیت های مذهبی: مسیحیان ، کلیمی ها و به ویژه بهایی ها ستم فراوان می رود.برخی از پزشکان حتی به خاطر مبارزه با بیماری ایدز به زندان افتاده اند. 
پیش از این، حنا مخملباف نیز جایزه بزرگ جشنواره بیروت را به فیلم سازان زندانی در ایران تقدیم کرده بود.
دوازدهم اکتبر گذشته، فیلم زندگی سگی اخرین ساخته حنا مخملباف برنده جایزه بزرگ جشنواره بین المللی بیروت سال ٢٠١١ شد. حنا مخملباف در پیام ارسالی به جشنواره بیروت گفته بود: «دچار احساس دو گانه ای هستم.خوشحالم که از جشنواره معتبر شما چنین جایزه ارزشمندی را دریافت کرده ام. غمگینم، به خاطر زندانی بودن دوستان فیلم سازم در ایران.فیلم سازانی که تنها جرمشان ساختن فیلم در مورد واقعیت های زندگی در ایران است.برای یکی ساختن احساسم می خواهم از طرف شما سینما دوستان لبنانی این جایزه را به دوستان فیلم ساز ایرانی در بندم تقدیم کنم.»

از سوی دیگر  تولیدکنندگان و دست اندرکاران ۲۰ فیلم سینمایی، در اعتراض به بدرفتاری جمهوری اسلامی با فیلمسازان ایرانی از حضور در فستیوال فیلم مستند تهران موسوم به جشنواره «حقیقت» خودداری کرده اند.


به گزارش منابع خبری، این فیلم سازان و سینماگران، با اعلام خبر فوق گفته اند تا امروز ۲۰ فیلمساز از ۳۶ فیلمساز خارجی فیلمهایشان را از این جشنواره پس گرفته اند.

این تعداد در روزهای آینده به احتمال زیاد بیشتر هم خواهد شد. 
مایکل مور از مستند سازان مطرح سینمای جهان نیز که قرار بود، در این جشنواره شرکت کند، از حضور در این جشنواره سر باز زده است.

پنجـمین دورۀ جـشنواره بین المللی فیـلم مستنــد ایـران که به جشنواره “سینما حقیقت” معروف است، از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۰ در تهران با شــعار «بر مدار حقیقت» برگزار می شود.


بنا به اعلام دست اندرکاران این جشنواره قرار بود همچــون سالهای گذشته در این دوره نیز مستـندسازان برجــسته جـهانی در این جشنواره شرکت کنند که با وضعیت موجود احتمالاً تعداد شرکت کنندگان خارجی به کمتر از تعداد انگشتان یک دست برسد.


جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته از سوی مجامع مهم هنری جهان متهم به بد رفتاری با فیلمسازان و هنرمندان سینما شده است.


پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تعداد زیادی از هنرمندان سینمای ایران یا دستگیر شدند و یا تحت بازجویی های شدید قرار گرفتند.


محمد نوری زاد کارگردان و مستند ساز پیشتر حامی حکومت، از جمله نخستین هنرمندانی بود که به جرم نوشتن نامه اعتراضی به رهبر جمهوری اسلامی درباره سرکوب شدید معترضان به نتیجه انتخابات مدت مدیدی را در زندان اوین گذراند و با شکنجه های سنگینی از سوی ماموران حکومتی روبرو شد.


جعفر پناهی یکی از معروفترین کارگردانان ایرانی در جهان دو سال پیش از این به جرم آنکه قصد ساختن فیلمی درباره سرکوب خونبار معترضان به نتیجه انتخابات دستگیر و روانه زندان شده بود.


بنا به حکم دادگاه تجدید نظر، پناهی ضمن گذراندن شش سال زندان، برای مدت بیست سال از ساختن فیلم سینمایی و فعالیتهای سینمایی محروم شده است.

حکم آقای پناهی همزمان با اعلام یکسال زندان برای محمد رسول اف کارگردان مستند ساز سینمای ایران صادر شد.

این همه در حالی رخ می دهد که در شهریور ماه گذشته شش نفر از مستند سازان ایرانی به جرم همکاری با بخش فارسی رادیو تلویزیون بی بی سی دستگیر و روانه زندان شدند.


هفته گذشته نیز مرضیه وفامهر که از تابستان گذشته به جرم بازی در فیلم ” تهران من حراج ” دستگیر و روانه زندان شده بود، از زندان با قید وثیقه آزاد شد.


رامین پرچمی از دیگر هنرپیشه گان عرصه سینمایی است که در بیست و پنجمین روز بهمن ماه سال گذشته در جریان اعتراضات مردمی بر علیه حکومت جمهوری اسلامی دستگیر و روانه زندان شده است.


این همه در حالی اتفاق می افتد که تعداد زیادی از فیلمسازان ایرانی یا ممنوع الخروج هستند و یا امکان فعالیت هنری در داخل کشور را ندارند.

در جشنواره سائوپولوی برزیل، والتر ثالث سخنگوی فیلم سازان برزیل از رئیس جمهور خود خواست درجلسه ۱۲ مارس امسال سازمان ملل (۸روز دیگر)به خلاف گذشته برزیل برنقض حقوق بشر در ایران رای دهد.
اسامی امضا کنندگان بیانیه برزیل:
آتم اگویان:کارگردان کانادایی
والتر ثالث: کارگردان برزیلی
یونگ مون چی:کارگردان سنگاپور
ارسینه خانجان:بازیگر کانادایی
حناتا دلمیدا:رئیس جشنواره برزیل
فردریک بویر:کارگردان فرانسه
ماریا دمدیروس:کارگردان-هنرپیشه پرتغال
سرجیوماشادو:کارگردان برزیل
محمد صالح هارون:کارگردان چاد
کاپو گولانه:تهیه کننده برزیل
دانیلا توماس:کارگردان برزیل
سن دومیر کلار:تهیه کننده فرانسه
دانیل رزنده:تدوینگر برزیل
گیدو کیزا:کارگردان ایتالیایی
ژرژی فورتاتو:کارگردان برزیل
کیت کونور:کارگردان آمریکا
لائیس بودانسکی:کارگردان برزیل
لوسیا مورات:کارگردان برزیل
محسن مخملباف:کارگردان ایران
نیکولا کلوتس: کارگردان فرانسه
الیزابت پرس وال:تهیه کننده فرانسه
ژان کلود لامی:تهیه کننده فرانسه
هکتور بابنکو: کارگردان برزیل
بتو برنادت: کارگردان برزیل
آنتونس فیلیو : کارگردان برزیل

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج