حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۰ مهر ۲۸, پنجشنبه

هالیوود خواهان آزادی سینماگران ایرانی و لغو حکم پناهی و وفامهر شد


جعفر پناهی در نمایی از "این یک فیلم نیست" 


(سرچشمه گرفته شده از بی بی سی فارسی)
چند اتحادیه و موسسه هالیوودی با صدور بیانیه ای از سینماگران بازداشت شده در ایران حمایت کردند و به احکام جعفر پناهی، فیلمساز، و مرضیه وفامهر، بازیگر، اعتراض کردند.
در این بیانیه که روز چهارشنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) منتشر شده، آمده است: "آکادمی علوم و هنرهای سینمای آمریکا (اسکار) عمیقا نگران به خطر افتادن حقوق فیلمسازان در هر زمان و هر جاست. بازداشت اخیر شش فیلمساز ایرانی، حکم یک سال زندان و ۹۰ ضربه شلاق برای بازیگری که صرفا در فیلمی شاخص بازی کرده و ادامه حبس خانگی جعفر پناهی و سایر سینماگران، وضعیتی است که توجه جدی می طلبد."
مدتی پیش، مرضیه وفامهر بازیگر تئاتر و سینمای ایران به جرم بازی بدون حجاب و با سر تراشیده در فیلم "تهران من حراج" به تحمل یک سال زندان و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شد.
تدوینگران سینمای آمریکا، انجمن فیلمسازان آمریکا، صنف کارگردانان آمریکا، انجمن جهانی مستند، صنف تهیه کنندگان آمریکا، صنف بازیگران سینما، و اصناف نویسندگان شرق و غرب آمریکا از جمله امضاکنندگان این بیانیه اند.

http://upload20.ir/upload/1319146494420904515.jpg

بخشی از بیانیه آکادمی علوم و هنرهای سینمای آمریکا

"ما و همکارانمان در سراسر دنیا به صورتی صریح و بی پرده، خواهان امنیت، آزادی و بازگشت آنها به فیلمسازی هستیم"
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: "ما و همکارانمان در سراسر دنیا به صورتی صریح و بی پرده، خواهان امنیت، آزادی و بازگشت آنها به فیلمسازی هستیم."
حکومت ایران در شهریور امسال شش مستندساز و تهیه کننده را به اتهام همکاری با بی بی سی فارسی بازداشت کرد. سه تن از این مستندسازان در روزهای اخیر به قید وثیقه آزاد شده اند.
بی بی سی فارسی همواره این اتهام را رد کرده و اعلام کرده که همکاری در ایران ندارد.
همچنین با برگزاری دادگاه تجدیدنظر در ایران، جعفر پناهی، کارگردان، به شش سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از ساخت و کارگردانی هر نوع فیلم و نوشتن فیلمنامه و نیز هر نوع مصاحبه با رسانه‌های ایرانی و غیر ایرانی و خروج از کشور (جز برای سفر حج یا درمان ضروری با تودیع وثیقه) محکوم شد.
صادرکنندگان این بیانیه از مقام های ایران خواسته‌اند که "به خاطر داشته باشند این افراد، هنرمندند و نه دشمن سیاسی، و همانند سایر مردم آزاد، حق آزادی بیان دارند."
آکادمی علوم و هنرهای سینمای آمریکا که هر سال جوایز سینمایی اسکار را برگزار می کند، نماینده بیش از ۶ هزار هنرمند در ۳۵ کشور دنیاست.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج