حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۰ مرداد ۲۶, چهارشنبه

زیر و بم زیرزمین


Ali Quf Talks About His New Album & The Underground hiphop in Iran

علی قاف از آلبوم جدیدش و "زیر و بم زیرزمین" هیپ هاپ ایران می گوید!

گزارشگر: نصیر مشکوری

علی قاف یا همان علی جی (Ali G) سابق، از رپ خوان های منحصربفرد در جریان هیپ هاپ ایران است. او بزودی بعد از ده ها تک رپآهنگ که تا به امروز از او منتشر شده، اولین آلبوم خود را نیز تحت عنوان "زیر و بم زیرزمین" به بازار موسیقی غیرمجاز هیپ هاپ ایران ارائه خواهد داد.
کنجکاو بودیم که بدانیم آلبوم "زیر و بم زیرزمین" جریانش چیست و چه آوائی و چه محتوائی دارد. از اینرو با علی قاف گفتگوی کوتاهی انجام دادیم و از او در مورد ساختار و محتوای آلبوم جویا شدیم.
نصیر مشکوری: مرسی علی عزیز که دعوت ما رو برای این گفتگو پذیرفتی. برای شروع به ما بگو که چه مدت رو این آلبوم کار کردی؟
قاف: از پاییزِ ۸۶ نوشتن اشعار و آهنگسازی رو به صورت همزمان شروع کردیم و تا آخر زمستون همون سال طول کشید و وقتی‌ وارد مرحلهٔ میکس شدیم مهدیار از ایران رفت و تا در اروپا جا بیفته لاجرم یک سالی‌ در کار وقفه افتاد. بعد از اون هم مشکلات مالی و پراکنده گی بعضی‌ از آرتیستهای مهمان در آلبوم و همچنین شرایط سیاسی و اجتماعی ایران دست به دسته هم دادن تا این آلبوم بیشتر از حدی که انتظار داشتیم طول بکشه و نهایتان ۶ ماه پیش مرحلهٔ مستر هم به اتمام رسید و آلبوم "زیر و بمِ زیرزمین" پروندش بسته شد.


نصیر مشکوری: خسته نباشین. حالاچرا اسمش رو گذاشتی "زیر و بم زیرزمین"؟
قاف: به این خاطر که تمامی مراحل این آلبوم؛ از ساخت گرفته تا ضبط بصورت زیرزمینی انجام شده، مثلاً ضبط کارها که تماماً در خونه بود، و هم به دلیل جنبهٔ متافُریک و استعاره گونهٔ این کلمه. کل آلبوم هم از صداهای زیر و بم تشکیل شده و معنی "جیکو پیک" هم می ده!!، معنی سَرو سرّ زندگی‌ زیرزمینی و شرایط زندگی‌ با این سبک رو هم می ده.
نصیر مشکوری: تا اونجا که می دونم آهنگ های این آلبوم رو مهدیار آقاجانی تهیه کرده، برای ما که کنجکاویم بگو کارهاش توو این آلبوم در چه حال و فضائی هست؟
قاف: تو این آلبوم من نه برای نوآوری حدی تعیین کردم و نه برای مهدیار مرزی... بی‌ شک از لحاظ تکنیکی شبیه هیچکدوم از کارهای قبلی‌ من و مهدیار نخواهد بود، چون بر خلاف اکثر آرتیست ها، ما سطح درک و سلیقه مخاطب رو مورد نظر قرار ندادیم، یا به قولی‌ سعی‌ نکردیم کارها عامه پسند باشه.

نصیر مشکوری: فکر می کنی چه چیز جدیدی توو این آلبوم داری ارائه می دی که در کارهای قبلیت وجود نداشت؟
قاف: نمی تونم دقیق بگم چه چیز جدیدی که تا حالا وجود نداشته، مسلماً اشعارِ جدید با موضوعات قابل لمسن که فرمِ جدیدی از رپِ اجتماعی رو ارائه میده البته نه به سبک یاس!... ولی‌ در این حد بگم که حاصل تمام این سال هایی که با این سبک زندگی‌ کردم، از تجربیات اجرا تو کوچه خیابون ها تا ضبط تو استودیو و آشنایی با تکنیک‌های مختلف خوندن یا شعر نوشتن گرفته تا تنظیم فلو و غیر... تجربه های شد که با به کار بستنشون جرأت جمع کردن "زیر و بم زیرزمین" رو پیدا کنم.
نصیر مشکوری: تو از معدود رپرهائی هستی که فلوء و لحن خاصی در رپخونیت داری. فکر می کنی از این لحاظ هم در این آلبوم تفاوتی با کارهای قبلیت پیدا کردی؟
قاف: بله، رو فلو‌های پیچیدۀ متفاوت تری کار کردم، مخصوصاً تو یکی‌ از ترک‌ها که ۳/۴ هستش، البته من وسواس خاصی‌ تو شعر نوشتن دارم، هرگز حاضر نیستم مفهوم موضوع رو فدای قافیه کنم، سعی‌ می‌کنم نزدیک به زبان محاوره بنویسم که همین باعث می‌شه لحن و فلو اهمیت بیشتری برام پیدا کنه که نهایتاً باعث غنی و گوشنوازتر شدن کار می‌شه.
نصیر مشکوری: دیگه چه کسائی توو این آلبوم باهات همکاری کردن؟
قاف: اگه منظور از همکاری خواننده‌های مهمان در این آلبوم هست باید بگم low key ‌ و Reveal از لندن، بیداد، اشراق، ۷خط از تهران، و فدائی از پاریس آرتیست هائی هستن که با من در این آلبوم همکاری کردن.

نصیر مشکوری: حدوداً کی منتشر می شه؟

قاف: متأسفانه نمی تونم تاریخه دقیقی‌ بدم چون به اندازهٔ کافی‌ بد قول شدم. اما حدودا تا ۲ ماه دیگه از خجالت خیلی ها در میایم.

نصیر مشکوری: برنامتون برای پخش و فروش آلبوم "زیر و بم زیرزمین" چی هست؟ چطور می شه در داخل و خارج از ایران تهیه اش کرد؟

قاف: آلبوم در وحلهٔ اول به صورت اینترنتی پیش فروش و ۲هفته بعدش منتشر می شه. به این صورت که علاقمندان می‌تونن به سایتی که متعاقباً علام می‌کنیم برن و قیمتی رو که به عهده خودشون گذشته خواهد شد ( از صفر تا ...) تعیین کنن و آلبوم رو دانلود کنن.
...ولی‌ متاسفانه برای پخش فیزیکی آلبوم؛ گذشته از مجوّز و عدم رعایت کپی رایت و عواقب بعدش و خرج مخارج تکثیر سی دی و چاپ دفترچه و کاور و پخشش، یه سری مشکلات دیگه هست که اگه مرتفع شه مام خوشحال می شیم.

نصیر مشکوری: ببینم شرکت اَبررکوردز منتشرش می کنه دیگه، درسته؟

قاف: خیر.


نصیر مشکوری: آیا چیزه دیگه ای داری برای اطلاع مخاطبین و طرفداری موسیقیت بگی؟

قاف: آلبوم "زیر و بم زیرزمین" ۱۲ تا ترک هست که یک یا چند تا از ترک ها ویدئو می‌شه که یکیش ترک "تاریکی" هست که فعلاً داره مونتاژ می‌شه. پیشنهادم اینه که رفقا به کررات و ترجیحاً با سیستم خوب یا Headphone گوش کنن. چون موزیک و اشعار پره نکات ریزه که براشون زحمت زیادی کشیده شده. قول می دم هرچی‌ بیشتر گوش بدین چیز جدیدی توش پیدا کنین.

نصیر مشکوری: ممنون از اینکه این وقت رو به ما دادی.

قاف: خیلی‌ دوست داشتم در پایان از همهٔ کسایی که تو این راه ازمون حمایت کردن تشکر کنم ولی‌ هرچی‌ فکر می‌کنم هیچ کسی نبود جز من و مهدیار و خواننده های مهمون آلبوم، استوار باشین.
چاکر ام...



هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج