حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۷ مرداد ۳, چهارشنبه

یورش، بازداشت و ممنوعیت در مراسم هجدهمین سالگرد احمد شاملو

سه‌‌شنبه دوم مرداد هجدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو شاعر، نویسنده، مترجم و محقق پر آوازه‌ و عضو کانون نویسندگان ایران احمد شاملو بود. کانون نویسندگان۳۰ تیر با انتشار بیانیه یاد شاملو را گرامی داشت و نوشت که دوم تیر مزار او را گلباران می‌کند. امروز اما به روال دو سال اخیر ماموران امنیتی و انتظامی درهای گورستان را بسته بودند و کسی را به داخل راه نمی‌دادند. بر جمعیت دوستداران شاملو هر دم افزوده می‌شد. ماموران انتظامی مدعی بودند ماموران وزارت اطلاعات بازداشتی‌ها را در اختیار دارند ، ماموران امنیتی نیز داخل گورستان پشت درهای بسته بودند. لشکری از ماموران ارگان‌های مختلف جلوی در و پشت آن با انواع اتومبیل‌ها ایستاده بودند. حتی ساعاتی پس از پراکنده شدن جمعیت هنوز درهای گورستان بسته و ماموران بر جوارش ایستاده بودند.













ماموران امنیتی با حضور در امامزاده طاهر کرج مانع از برگزاری مراسم هجدهمین سالمرگ احمد شاملو شدند. بنا برگزارش ها درهای امامزاده طاهر در روز سه شنبه دوم مرداد بسته شده بود.
ماموران امنیتی در برخورد با کسانی که در مراسم حاضر شده بودند تعدادی از دوربین ها و گوشی های تلفن را ضبط کردند و گفته می شود چند نفر از شرکت کنندگان از جمله روزبه سوهانی و علی کاکاوند از اعضای کانون نویسندگان را بازداشت کرده اند.
در سال های گذشته نیز ماموران امنیتی و لباس شخصی ها بارها مانع از برگزاری مراسم سالمرگ احمد شاملو شده اند.
کانون نویسندگان ایران پارسال هم پس از درگیری ها و بازداشت های مراسم سالمرگ احمد شاملو اعلامیه ای منتشر کرد: "سال گذشته درهای گورستان را قفل زدند و امسال نیمه‌‌ یکی از آنها را باز گذاشتند و بیش از هر دوره‌ دیگر گورستان و اطراف آن را از ماموران انباشتند و جلوی ورود اعضای کانون و دوستداران شاملو را گرفتند."
در اعلامیه کانون آمده بود: "این رفتار خصمانه حتی بی نگاهی به حقوق شهروندی و مدنی، وهن آدمی و غارت معنوی انسان است."
در خرداد امسال هم اعضای کانون نویسندگان ایران اعلام کردند که نیروهای امنیتی مانع از برگزاری مراسم سالگرد پنجاه سالگی این نهاد شده‌اند.
در آن زمان گفته شد ماموران خیابان خانه محل برگزاری مراسم را بستند و پوسترها، یادگاری‌ها و وسایل برگزاری مراسم را ضبط کردند. همچنین برخی از بازجویی حاضران در مراسم در محل مراسم خبر دادند.
احمد شاملو، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و مترجم ایرانی که در سال ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمده بود، روز دوم مرداد ۱۳۷۹ پس از مدت‌ها بیماری در گذشت.
او در ابتدای انقلاب با سردبیری کتاب هفته سرمقالاتی در نقد حکومت برآمده از انقلاب نوشت. شاملو در اولین سرمقاله کتاب هفته نوشت: "روزهای سیاهی در پیش است. دوران پر ادباری که، گرچه منطقا عمری دراز نمی تواند داشت. از هم اکنون نهاد تیره خود را آشکار کرده است و استقرار سلطه خود را بر زمینه‌ ای از نفی دموکراسی، نفی ملیت، و نفی دستاورد های مدنیت و فرهنگ و هنر می جوید."
شعرهای او که در ابتدا به سبک نیمایی سرود شده بود بعدها راه خود را پیدا کرد و پایه گذار سبکی از شعر نو شد که به "شعر سپید" یا "شعر شاملویی" موسوم شد. از دیگر کارهای او می توان به کتاب کوچه اشاره کرد که به عنوان دائرةالمعارف فرهنگ عامیانه مردم ایران تدوین شده‌ است.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج