حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۶ بهمن ۷, شنبه

لحظه های حیاتی برای داریوش شایگان

این متفکر ٨٣ ساله ایرانی، ساعت ۴ عصر پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ در سن ۸۲ سالگی دچار سکته مغزی شد. وی هم اکنون در بیمارستان بستری است و در بیهوشی به سر می‌برد.. اختلال بینایی، گیجی و تهوع علائمی است که به گفته، رییس بخش مغز و اعصاب بیمارستان فیروزگر، شایگان با هوشمندی با آنها به عنوان علائم مخفی سکته مغزی آشناست و به همین سبب به سرعت تصمیم گرفت که به بیمارستان مراجعه کند. لخته خون در مغز پدید می‌آید و دومی لخته خون از قلب به سمت مغز حرکت می‌کند (کمتر از ٤٠ درصد موارد)، سکته مغزی شایگان را از نوع دوم می‌داند و می‌گوید لخته خون در چهارراهی حیاتی در مغز او سبب کمای عمیق شده است، برخلاف مواردی که سکته مغزی به نیمه فلج شدن می‎انجامد. نیمه‌شب در همان منطقه‌ای که رگ باز شده بود، خونریزی اتفاق می‌افتد و متاسفانه این اتفاق خوبی نیست.














داریوش شایگان در بیمارستان بستری است و به گفته علی دهباشی آنچه در چهل و هشت ساعت پیش رو رخ می‌دهد، «در آینده او حیاتی است». این متفکر ٨٣ ساله ایرانی عصر پنجشنبه ساعت ٤ در اتاق کار خود در خانه‌اش در ولنجک مشغول کار بود که ابتدا در دست و بعد در پای چپ احساس درد کرد. اختلال بینایی، گیجی و تهوع علائمی است که به گفته دکتر بابک زمانی، رییس بخش مغز و اعصاب بیمارستان فیروزگر، شایگان با هوشمندی با آنها به عنوان علائم مخفی سکته مغزی آشناست و به همین سبب به سرعت تصمیم گرفت که به بیمارستان مراجعه کند. تصمیم درست و سریع سبب شد که در اسرع وقت به بیمارستان فیروزگر مراجعه کند و در بخش مغز و اعصاب این بیمارستان بستری شود.
تشخیص اولیه درست بود و سیتی‌اسکن نیز آن را تایید کرد. شایگان به کما رفت و مایعی به خونش تزریق کردند. پزشک معالج او دکتر مسعود مهرپرور، فوق تخصص سکته مغزی اقدامات لازم را به عمل آورد. دکتر زمانی می‌گوید پنجشنبه شب وقتی از شایگان عیادت کرده، حالش نسبتا خوب و نیمه‌هشیار بوده است. دکتر زمانی با تفکیک میان دو نوع سکته مغزی که در اولی (بیش از ٦٠ درصد موارد) لخته خون در مغز پدید می‌آید و دومی لخته خون از قلب به سمت مغز حرکت می‌کند (کمتر از ٤٠ درصد موارد)، سکته مغزی شایگان را از نوع دوم می‌داند و می‌گوید لخته خون در چهارراهی حیاتی در مغز او سبب کمای عمیق شده است، برخلاف مواردی که سکته مغزی به نیمه فلج شدن می‎انجامد. نیمه‌شب در همان منطقه‌ای که رگ باز شده بود، خونریزی اتفاق می‌افتد و متاسفانه این اتفاق خوبی نیست. از همان زمان تا لحظه نگارش این گزارش، شایگان در بخش «آی سی. یو» بیمارستان تحت نظارت و کنترل پزشکان است و امیدواریم در ساعت‌های پیش رو خبرهای خوشحال‌کننده‌ای درباره بهبود سلامت ایشان بشنویم.

داریوش شایگان در روزهای جاری مشغول تحقیق و پژوهش درباره مونتنی است. حاصل آن قرار است بخش سوم یک سه‌گانه باشد. خودش همیشه گفته که از جوانی آرزو داشته درباره این سه چهره کاری کند: میشل دو مونتنی (١٥٩٢-١٥٣٣م.) فیلسوف و نویسنده عصر رنسانس؛ شارل بودلر (١٨٦٧-١٨٢١ م.)
 شاعر و متفکر مدرن و مارسل پروست (١٩٢٢-١٨٧١م) نویسنده. کتاب او درباره شارل بودلر دو سال پیش با عنوان «جنون هشیاری» به فارسی منتشر شد و کتابش راجع به مارسل پروست نیز در سال جاری با عنوان «فانوس جادویی زمان» به چاپ رسید و حالا امیدواریم که بهبود یابد تا کار خود در این سه‌گانه را به انجام برساند.
فیلسوف جهان‌وطن ایرانی در سال‌های اخیر عمده هم و تلاش خود را مصروف فعالیت‌های ادبی کرده است، اما شهرت او به خصوص در عرصه روشنفکری ایرانی به واسطه آثار تاثیرگذاری چون «آسیا در برابر غرب» (١٣٥٦)، «بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی»، «زیرآسمان‌های جهان» و «افسون‌زدگی جدید: هویت چهل تکه و تفکر سیار» (١٣٨٠) است، آثاری که در آنها شایگان به صورت‌بندی مفهومی مواجهه جهان فرهنگی شرق با تمدن جدید و تجدد می‌پردازد و چارچوبی برای فهم این رویارویی فرهنگی و تمدنی معرفی می‌کند.
 شایگان که در خانواده‌ای چند فرهنگی پرورش یافته و از کودکی این بخت را داشته که با فرهنگ غربی بدون واسطه آشنا شود، شناخت ژرف و عمیقی از فرهنگ شرقی دارد و سخت دلبسته عرفان و حکمت ایرانی و ادب فارسی است. هویت چهل تکه او سبب شده که همواره به عنوان پلی میان فرهنگ‎‌های شرقی و غربی باشد و مصداق بارزی از امکان مفاهمه و گفت‌وگوی تمدن‌ها تلقی شود.
شایگان به فرانسه به همان روانی، فخامت، سلاست و قدرت و استحکامی می‌نویسد که به فارسی. او در سال‌های ٢٠١١ و ٢٠١٢ به ترتیب مدال ورمی و جایزه بزرگ آکادمی را از فرانسویان گرفت و در سال ٢٠١٥ نیز عالی‌ترین جایزه‌ای که فرانسوی‌ها می‌دهند را دریافت کرد: نشان لژیون دونور که ابتکار ناپلئون بناپارت است و چنان که خود شایگان گفته در دوران معاصر تنها به سه نفر اهدا شده است: او، حامد فولادوند و ژاله آموزگار. اخیرا نیز از ترجمه فرانسه کتابش درباره ارکان ادب فارسی با عنوان «پنج اقلیم حضور» رونمایی شده است. دکتر بابک زمانی هر گونه پیش‌بینی درباره وضعیت سلامتی شایگان را ناممکن می‌داند و در گفت‌وگوی تلفنی می‌گوید که تنها کاری که از دوستداران شایگان بر می‌آید، امیدواری و دعا به درگاه خداوند است. ما هم در روزنامه اعتماد از خداوند منان طلب بهبود و سلامت برای این استاد ایرانی می‌کنیم و امیدواریم که هرچه زودتر بهبود یابد. با امید.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج