حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۶ مهر ۲۹, شنبه

دلیل مرگ پابلو نرودا 'سرطان نبود'

آزمایش‌های جدید که پس از نبش قبر صورت گرفته است نشان می‌دهد دلیل مرگ پابلو نرودا بیماری سرطان نبوده اما هنوز دلیل اصلی مرگ مشخص نیست و احتمالا این دلیل تا یک سال بعد مشخص می‌شود.








کارشناسان پزشکی قانونی گفته‌اند دلیل مرگ پابلو نرودا، شاعر برنده جایزه نوبل ادبیات شیلی، بیماری سرطان پروستات نبوده است.
تا کنون گفته می‌شد آقای نرودا در سال ۱۹۷۳ چند روز پس از کودتای نظامیان که منجر به روی کار آمدن ژنرال آگوستو پینوشه شد، به دلیل سرطان پروستات درگذشت.

مانوئل آرایا، راننده پابلو نرودا همواره بر این باور بوده که دلیل مرگ آقای نرودا، مسموم کردن او توسط سرویس اطلاعاتی شیلی بوده است.


آزمایش‌های جدید که پس از نبش قبر صورت گرفته است نشان می‌دهد دلیل مرگ پابلو نرودا بیماری سرطان نبوده اما هنوز دلیل اصلی مرگ مشخص نیست و احتمالا این دلیل تا یک سال بعد مشخص می‌شود.
دکتر اورلیو لونا در یک نشست خبری گفته است که متخصصان پزشکی قانونی "صد در صد" مطمئن هستند که جواز مرگ صادر شده برای نرودا با واقعیت نمی‌خواند.


شانزده کارشناس بین‌المللی گفته‌اند که سرطان پروستات نرودا مرگبار نبوده و طرف ثالثی احتمالا دخیل بوده است.
این افراد تحقیقات خود را اکنون روی زهرابه (توکسین) یافت شده از بقایای جسد نرودا متمرکز خواهند کرد.
برخی بر این باورند نرودا به این خاطر که هوادار سرسخت سالوادور آلنده، رئیس‌جمهوری سرنگون شده شیلی بود، مسموم شد.
پابلو نرودا، به جز ادبیات در سیاست هم فعال بود. او از اعضای سرشناس حزب کمونیست شیلی به شمار می‌رفت و در مقطعی گفته می‌شد قرار بوده رهبری مقاومت علیه دولت ژنرال پینوشه را به عهده بگیرد.



مانوئل آرایا، راننده پابلو نرودا گفته است که پابلو نرودا در سال ۱۹۷۳ به او از بیمارستانی در سانتیاگو زنگ زده و گفته بود پس از آن که تزریقی به معده او صورت گرفته، احساس تهوع دارد. این تزریق در خواب صورت گرفت. نرودا چند ساعت بعد درگذشت.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج