حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۵ شهریور ۱۳, شنبه

کپی کاری از پرفورمنس یک هنرمند ایرانی در کابل / آشا صدر از سرقت اثر هنری‌اش می‌گوید


یكی از هنرجویان تاجیك افغانش در یک سرقت هنری پرفورمنس آرت ˝دایره˝ را که در موزه هنرهای معاصر اجرا کرده بود، عینا در کابل به نام خود اجرا کرده است.









برای دریافت آخرین مطالب به کانال سه پنج در تلگرام بپیوندید

https://telegram.me/sepanjlitr


یكی از هنرجویان تاجیك افغانش در یک سرقت هنری پرفورمنس آرت ˝دایره˝ را که در موزه هنرهای معاصر اجرا کرده بود، عینا در کابل به نام خود اجرا کرده است.
آشا صدر در گفتگو با خبرنگار هنر آنلاین گفت: دی‌ماه سال گذشته در فستیوال سی روز سی پرفورمنس که در موزه هنرهای معاصر برگزار شد پرفورمنس آرتی را تحت عنوان "دایره" اجرا کردم با كانسپت حریم خصوصی.
وی ادامه داد: فاطیما حسینی یکی از مخاطبان این پرفورمنس ارت بود که مدت كوتاهی بعد از این اجرا به آتلیه من آمد و گفت که تحت تاثیر این اجرا قرار گرفته و دوست دارد این پرفورمنس را در کابل باز اجرا کند.
این پرفورمر با بیان این که من با این اتفاق مخالفت کردم گفت:من اعتقاد داشتم که آرتیست اثر زنده است و از سویی قصد داشتم پرفورمنس ارت "دایره" را در چند کشور دیگر اجرا کنم.
صدر ادامه داد:من پیشنهاد کردم ایشان با استفاده از ویدئو آرت و باقی مانده ظرف هایی که در پرفورمنس دایره توسط مخاطبان شکسته شده بود در کابل چیدمانی را با نام من انجام دهد چرا که دغدغه بیان مفهوم حریم خصوصی را در کابل داشت.
وی با بیان این که من شش ماه از خانم حسینی بی خبر بودم گفت:دو هفته پیش و درست زمانی که درگیر مقدمات برگزاری پرفورمنس هیپولیت در مراکش بودم این خانم ظهر روز اجرایش در تماسی از اجرای خودش در کابل به من خبر داد و گفت که در این اجرا نام شما را خواهم آورد.
صدر با بیان این که مدتی بعد در برخی رسانه های خارجی گزارش کاملی از اجرای فاطیما حسنی در کابل را منتشر کردند گفت:این اجرا بدون هیچ تغییر اساسی و با همان شکل و شمایلی که من اجرا کرده بودم اجرا شده بود.
صدر افزود:من در این اجرا از ساز چلو برای نواختن برخی آهنگ های نوستالژیک ایرانی و همچنین ظرف های گلسرخی آنتیکی استفاده کردم و لباسی که بر تن کردم با دست خودم دوخته بودم تا نشان دهم که حریم خصوصی را خودمان می سازیم اما متاسفانه آن خانم به جای چلو از ویلون و به جای ظروف آنتیک از لیوان های یک بار مصرف در اجرایش استفاده کرده است كه این تغییرات جزیی یقینا از ان خود سازی اثر هنری نیست.
وی با بیان این که بعد از این منتقدان کابلی نسبت به کپی کاری این خانم اعتراض کردند گفت:خانم حسینی بعد از این اصرار داشت که کار را خودش ساخته و اصرار به الهام گرفتن از پرفورمنس دایره داشت.
این پرفورمر ایرانی با اشاره به حساسیت های جامعه کابل و مشکلاتی که ممکن بود برای فاطیما حسینی به وجود بیاید اظهار داشت:من طی نامه ای نداشتن اجازه و از ان خود سازی نبودن این اجرا را به او گوشزد كردم و لزوم تاكید بر اسم من در پوستر اجرا و گزارش ها و اجازه نداشتن او برای اجرایی دوباره را به او یاداوری كردم.
صدر به مصاحبه های فاطیما حسینی پس از این نامه با دیگر رسانه ها اشاره کرد و گفت:این خانم حتی دیالوگ های من را در مصاحبه های خود تکرار کرده و از طرفی استیتمنت این پرفورمنس هم همان استیتمنتی است که من برای کار خودم در نظر گرفته بودم.
وی در پایان افزود: بعد از جنجال های مطبوعاتی که در افغانستان علیه این خانم به وجود آمده وی در مصاحبه با خبرنامه ادعا کرده که این کار را با مصاحبه و همراه من در موزه هنرهای معاصر تهران اجرا کرده و بعد از این تصمیم گرفته خود به تنهایی آن را در کابل اجرا کند كه این خود شكستن حریم خصوصی من است.
لازم به یادآوری است اشا صدر پرفورمنس ارت ˝دایره˝ را با موضوع توجه به حریم خصوصی 24 دی ماه سال گذشته در جریان فستیوال سی پرفورمنس، سی روز، سی هنرمند در موزه هنرهای معاصر تهران اجرا کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج