حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۵ خرداد ۲۱, جمعه

جنجال بر سر ایفای نقش مولانا توسط دی‌کاپریو؛ "رومی" چه رنگی بود؟

ایرانی، ترکیه‌ای و یا افغانستانی بودن مولانا به اندازه کافی مناقشه برانگیز بوده و حالا یک جنجال تازه ای هم به آن اضافه شده؛ این که بازیگر نقش مولانا در یک فیلم هالیوودی از چه نژادی و چه رنگی باشد؟












ایرانی، ترکیه‌ای و یا افغانستانی بودن مولانا به اندازه کافی مناقشه برانگیز بوده و حالا یک جنجال تازه ای هم به آن اضافه شده؛ این که بازیگر نقش مولانا در یک فیلم هالیوودی از چه نژادی و چه رنگی باشد؟
جلال الدین محمد بلخی را در ایران به نام مولوی و یا مولانا می‌شناسند و نام بین‌المللی او "رومی" است. او در بلخ از شهرهای "خراسان بزرگ" در ایران قدیم به دنیا آمد که حالا جزو کشور افغانستان است. آرامگاه این شاعر و عارف نامی در قونیه در کشور ترکیه امروزی است و همین باعث برخی مناقشات درباره انتساب او به یکی از این کشورها است. هرچند برخی معتقدند که این شاعر فارسی زبان فراتر از مرزهای سیاسی امروز و میراث فرهنگی منطقه است.
در آن سوی دنیا، دیوید فرنزونی، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس برنده جایزه اسکار که فیلمی مثل گلادیاتور را در کارنامه دارد، تصمیم به ساخت فیلمی در مورد مولانا گرفته است.
تا این جای کار مشکلی نیست اما فرنزونی اعلام کرده که گزینه نخست او برای ایفای نقش مولانا، لئوناردو دی‌کاپریو است و می‌خواهد به رابرت داونی جونیور پیشنهاد بازی در نقش دوم فیلم، یعنی شمس تبریزی، دوست و مراد مولانا را بدهد.
اعتراض‌ها با هشتگ #RumiWasntWhite - به معنای رومی سفید نبود- در توییتر بالا گرفته و خیلی‌ها هالیوود را به باد انتقاد گرفته‌اند؛ این که چرا هیچ وقت نقش‌های مهم و مثبت به بازیگران خاورمیانه‌ای داده نمی‌شود و نقش شخصیت‌های غیر آمریکایی و اروپایی تاریخی هم به بازیگران اروپایی و آمریکایی می‌رسد. بعضی‌ها معتقدند این مساله ناشی از "ترجیح نژادی" حاکم بر مناسبات هالیوود و صنعت سینمای اروپا است. چند تا از توییت‌های منتقدان را در ادامه می‌بینید:
اما وقتی از کاربران ایرانی توییتر نظرشان را پرسیدیم، مخالفت‌ها خیلی سفت و سخت نبود.
"نیام" معتقد است که نژاد بازیگر و شخصیت اصلی فیلم باید یکی باشد اما "چپ‌دست" نوشت: "اگه آنتونی کویین میتونه حمزه و ایرن پاپاس هندی باشه؛ دی‌کاپریو هم میتونه مولانا بشه. ولی خوب فضاها و داستان باید شرقی باشه کاملا".
"نه‌دا"، "علیرضا" و "سینمایی"، جزو آن دسته از کاربران هستند که بیشتر نگرانند مولوی به نفع ترکیه مصادره شود.
"لولی‌وش" هم فکر می‌کند چهره دی‌کاپریو با چهره مردم منطقه بی‌ربط نیست و با گریم معقول خواهد بود.
پرشین بانو موافق مولانای دی‌کاپریو است:
​"پوریا" هم بازیگرانی مثل بن کینگزلی را ترجیح می‌دهد که در فیلم "پزشک" نقش ابوعلی سینا را بازی کرده است.
و "رضا" جزو بدبین‌ها است:
عده‌ای از کاربران توییتر هم معتقدند دامن زدن به این بحث، به نژادپرستی پهلو می‌زند و صحیح نیست.
در نظرسنجی توییتری صدای آمریکا هم موافقان بیشترند:
اگرچه این اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود که تصویر شرقی‌ها و به خصوص ایرانی‌ها در فیلم‌های سینمایی جنجال‌برانگیز می‌شود. پیش از این نقش "دستان" در فیلم "شاهزاده پرشیا" را هم جیک گیلنهال، بازیگر سفید پوست و چشم آبی ایفا کرد و محبوبیت و جایزه اسکار او باعث جلوگیری از اعتراض‌ها نشد.
رضا اصلان، نویسنده ایرانی آمریکایی مشاور استودیوی دیزنی برای ساخت این فیلم بود و در دفاع از انتخاب گیلنهال گفت: "ایرانیان از نژاد آریایی هستند. اگر به دوران ایران باستان و بیش از ١٧٠٠ سال پیش بازگردید همه ایرانیان آن زمان شکل جیک گیلنهال بوده‌اند!"

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج